WARCRAFT: PRVÝ STRET |
WARCRAFT: PRVÝ STRET |
Aliancia a Horda. Ľudia a orkovia. Najnovšie aj hráči a filmoví recenzenti. Dva tábory vznikajúce pri Warcrafte sa postavia po prvý raz vo filmovom strete. Moja rola? Ambásadorská. Ako dlhoročný hráč World of Warcraft (10 rokov) i real-time stratégií a filmový recenzent skáčem medzi tábormi. Dobrá správa pre hráčov: je to dostatočne dobré, aby ste upaľovali do kina. Správa pre filmovú brandžu: áno, videoherné adaptácie potrebujú čas na prípravu i mamutí rozpočet, aby vyzneli. Pri Warcrafte sa láme ich osud (prepadne – ďalšie nebudú; ak zarobí, príde rad ďalších), je to celkom dobrý letný blockbuster, ktorý prináša niečo iné a nepôsobí ako x-tý diel.
Dej rozpráva o Horde, ktorej vládca Gul’dan využíva energiu živých duší na otváranie portálu, čo by preniesol orkov do iného sveta. Ich súčasný je zničený a potrebujú sa presunúť. Krvilačná rasa orkov nie je v ríši ľudí Azeroth vítaná a vojnu považuje za riešenie všetkého. Ľudia nie sú z nájazdu nadšení: Horda prišla ničiť, brať teritória a hoci Sedem kráľovstiev žije v pokoji, ak bude treba bojovať, sú pripravení. Kráľ Llane, oddaný Lothar, mág Medivh či mladučký Khadgar – a na druhej strane Durotan, Draka i Doomhammer. Medzi nimi nezaradená Garona (vzopiera sa orkom, ľudom spočiatku neverí). Gul’dan chce opäť otvárať portál a prinesť ďalších orkov do Azerothu – a ostatní pravý opak.
Za viac ako 20 rokov vzniklo vo svete Warcraftu veľa príbehov, ale ten filmový šikovne využíva prvý stret na oboznámenie sa divákov s dvomi rasami a ich večným konfliktom. Na rovinu treba priznať, že nováčikov i neznalcov vôbec neľutuje; od začiatku solí fanúšikom pastvu pre oči, zmysly a pamäť. Prvých 20 minút budú hráči hltať zábery, v mysli (a možno aj kinosále) kričať názvy či mená: Gul’dan! Dark Portal! Karazhan! Elwynn Forest!
O tom, ako film nadbieha svojej báze svedčí sekundový záber cesty zo Stormwindu do Goldshire, kde sa na sekundu objaví murloc v potoku. To je mocný moment, ktorý sa vyrovná štýlu Georgea Lucasa zo Star Wars: ukáž na sekundu-dve postavičku – fanúšikovia ťa budú milovať. Warcraft je verný predlohe: postavy, miesta, architektúra sedia a je fascinujúce vidieť na veľkom plátne známe lokality z hier, kde ste strávili stovky hodín času. Ironforge i Stormwind vyzerajú výborne, Dark Portal svieti na zeleno a Gul’Dan je mocný boss!
Ak videohry nepoznáte, čaká vás ťažšia úloha. Postavy sa hemžia naplno, sypú sa ťažko zapamätateľné mená, povolania tiež na prvú nepochopíte. Aha, tu je nejaký mocný mág z veže, ktorý si nabíja energiu v modrej kvapaline (je to mana?), tam začiatočník, čo si prerušil tréning (Khagdar z Kirin Tor, WTF?). Banda krvilačných orkov sa chce mlátiť, na druhej strane mierumilovní ľudia (iba do prvého nájazdu orkov, potom sa mastia tiež), systém fungovania portálu sa riadi asi prvou signálnou: všetko modré je dobré (kúzla, mana, brnenie ľudí) a to zelené je zlé (vrátane mocného felu, čo pohlcuje aj orkov zvnútra).
Neznalcov neprekvapí dej. Nastolený konflikt ľudí (brániacich) a orkov (útočiacich), frakcie, velitelia, kódexy. Horda sa chce zachrániť, putuje fuč. Dlhé scény krutého správania netvoria sympatie. Poteší vnútorný konflikt – všetci sa chcú spolčiť proti Gul’danovi. Azeroth núka rôzne lokality. Keď príde otázka počínania ľudí, čakajú vás archetypy (dobrý kráľ, jeho ochranca, kúzelník, učeň) a postavy nie sú vôbec vykreslené. Konkrétni ľudia i orkovia sú uvedení zbrklo a niet času na rozvoj, hoci ich čakajú fatálne osudy: niektorí môžu padnúť – iní musia prežiť. Ste hodení in medias res do diania, ktoré nebudete chápať, ale fanúšikovia budú nadšení, už sa objavil iný známy ork!
Na plátne sa odohráva digitálna fantasy, ktorá nemá prepracovaný dej či jednotlivých hrdinov, ale je výborne nakrútená, keď niečo duní, hučí alebo sa mláti. Meče s veľkými symbolmi rinčia s obrovskými kladivami. Zastavte vojnové remeslo, ostanú vám povinné filmové scény, ktoré by ste oželeli. No akcia je dravá, brutálna a mocné kúzla stoja za to. Herecké výkony netreba riešiť, zväčša neznámi herci hrajú dostatočný základ.
Warcraft: Prvý stret je štart ságy a je nesmierne ťažké ju hodnotiť. Ako herný fanúšik dám palec nahor, adaptácia naplnila očakávania. Neznalci nebudú rozumieť všetkému, ale dianie je dosť efektné, že by ich mohlo strhnúť. V letnej ponuke ide o jeden z lepších filmov. Sedmička je absolútny kompromis. Za IMAX bod nahor – dlhoroční hráči Warcraftu môžu (ale nemusia!) rátať pokojne až do desať.
Warcraft (USA/Čína/Kanada, 2016, 123 min.)
Réžia: Duncan Jones. Scenár: Duncan Jones, Charles Leavitt. Hrajú: Travis Fimmel, Paula Patton, Ben Foster, Dominic Cooper, Toby Kebbell, Ben Schnetzer