RATCHET A CLANK: STRÁŽCOVIA GALAXIE |
RATCHET A CLANK: STRÁŽCOVIA GALAXIE |
Vrece s filmovými adaptáciami videohier je roztrhnuté a dva týždne po Warcrafte sa na nás valí iný film z etablovanej série. Ratchet a Clank je silná značka exkluzívnych Sony behačiek, ktorá od čias PS2 patrí medzi to najlepšie v žánri. Jej potenciál na filmové prevedenie nie je malý: má dobré duo hrdinov, skvelú akciu a netradičné sci-fi prostredia.
Mechanik Ratchet by sa strašne chcel stať členom Galaktických strážcov, ale nemá na to predpoklady – veľkí chlapíci ho nechcú prijať medzi seba. Skormútený odchádza, no krátko na to objaví šikovného robota Clanka. Vzniká nesúrodý pár, no musí začať fungovať naplno ako perfektný tím. Na obzore je jasná hrozba: cudzinec Drek sa rozhodol zničiť každú planétu v Solana galaxii a oni ho musia zastaviť.
Ratchet a Clank nemá ľahkú úlohu, podobne ako Warcraft. Na jednej strane uspokojiť fanúšikov, na druhej sa prihovoriť neznalcom. Súčasne má však ľahšiu pozíciu, toľko hráčov ho nepozná a ostáva solídna miera improvizácie pre debutantov. Lenže sci-fi žáner je na plátne častejšie spracovaný ako fantasy, za posledné roky sme videli kopu komiksov a aj vtipných Strážcov galaxie, ktorí prinášajú aj podobné témy. Máloktorý divák poskočí na sedadle, keď vidí netradičného hrdinu, premávať sa medzi planétami či veľké akčné scény. Nehovoriac o titulnej zbrani ničiacej celé planéty – vďaka Star Wars VII máme iný pohľad aj na túto tému a jej zobrazenie. Ratchet a Clank to majú v roku 2016 ťažšie ako v čase vzniku série. Scénar i remake videohry (vyšiel v apríli) vychádzajú z úplného originálu (2002)
Ako správna jednotka ponúkne uvedenie hrdinov. A obaja sú výborne napísaní a od prvého momentu si ich obľúbite, čo je dobrý recept na ďalší úspech. Ich interakcie sú nezabudnuteľné a v tomto smere napĺňajú aj jadro videohry. Všetky postavy sa správajú zhodne, čo na prvý pohľad znamená, že vládnu ľahko odčítateľné typy, súčasne sa však dokážete baviť na ich správaní. Toto je hromotĺk, tam zloduch a títo chalani sú zase ľahký cieľ. Film rešpektuje videohru naplno – a vhodne sa dopĺňajú, lebo každý má pár scén, ktoré rozšíria kolorit pre fanúšikov, ale súčasne obstojí samostatne pre diváka i hráča.
Ratchet a Clank má navyše povesť vtipnej behačky a tento štýl je pretavený do celkového diania. Hoci vtipy sú občas instantné a hrajú na prvotný efekt, zaberú. Hrdinovia, ani hrozby sa neberú príliš vážne – i keď dokážu vytvoriť emócie na správnom mieste a trošku dramatickej hrozby v čase potreby. Skôr sú scény nabité rýchlymi gagmi i premyslenými vtipmi, čo pomáha aj celkovému tempu. Fantázia tvorcov funguje naplno: na plátne sú rozličné príšerky s vygúľanými očami či chápadlami a upútajú.
Akcia pripomína tradičné videoherné scény, akurát ich nemáte pod kontrolou a vidieť menší rozpočet Stále má oveľa lepší záber ako céčková európska produkcia, štýl je jednoduchý a efektný. Je tu veľa farieb, explózií a nechýba rýchly strih – súčasne však neprináša nič objavné, ale skôr osvedčenú reprízu videných zloduchov, odlišných planét a postavičiek. Do toho sa nenápadne hlásia o slovo aj trošku morálne myšlienky priateľstva, tímovosti či hrdinských činov. Paradoxne, nepôsobia nútene ako prehrávajúci hrdinovia mizerne obsadeného Dňa nezávislosti 2...
Slovenský dabing síce nedosahuje kvalít originálu, ale dá sa akceptovať až na pár výnimiek. Väčšina hráčov pozná totiž originálne hlasy a tie im budú chýbať, nehovoriac o možnosti počuť Sly Stalloneho či Paula Giamatiho v jasných úlohách.
Ratchet a Clank nemá obrovské ambície ako Warcraft – a to je možno dobre, lebo vďaka tomu si ide svojou cestou, pretavil vtipnú akčnú sci-fi z PlayStation do kinosály a pobaví. Je to ideálny letný film pre deti, čo chcú skúsiť niečo nové a dospeláci sa nemusia báť krvavej akcie, lebo v tomto smere si autori mieru postrážili. Číselne hodnotenie favorizuje skôr pohľad hráča, ostatní môžu dať bod dole.
Ratchet & Clank (Hong Kong, Kanada, USA, 2016, 94 min.)
Réžia: Kevin Munroe, Jericca Cleland. Scenár: T.J. Fixman, Kevin Munroe