LIEK NA ŽIVOT |
LIEK NA ŽIVOT |
Malé priznanie vopred – Liek na život som mal po prvej ukážke zafixovaný ako najočakávanejší film februára. Nespútaný vizuál, Gore Verbinski s osobitou réžiou, sľubná hororová depresia i drsné scény. Výsledok napĺňa mnohé očakávania, no nie je úplným majstrovským kúskom...
Mladík Lockhart sa vyšvihol vo firme vďaka trikom v účtovníctve a dostal úlohu: ísť do sanatória vo Švajčiarsku a vyzdvihnúť prezidenta firmy, pána Pembrokea. Ten odišiel na toto miesto, naposledy sa zmohol na dopis, kde hovorí, že všetko okolo je choroba – čo nezapadá do kariet predstavenstvu, ktoré chystá veľkú fúziu. Priviezť šéfa nie je ľahké, cestou zo sanatória má Lockhart nehodu a stáva sa jeho novým pacientom. Spozná šéfa, záhadné dievča Hannah (vraj špeciálny prípad) a sleduje viaceré netradičné úkazy, až začína odhaľovať, že na tomto mieste čosi nesedí...
Liek na život je masívny psychologický triler s dĺžkou 146 minút, ktoré sú jeho výhodou i ťažobou. Gore Verbinski má pre nás odlišný film ako bežné horory v kinách plné ľakačiek a zradných point, ktoré sa nám napokon príliš nepáčia. A nie je to ani ďalší Prekliaty ostrov, hoci mohlo zdať, že autori chcú podobný príbeh na inom mieste a na konci by sa nám chechtali do tváre so zhodným trikom.
Verbinski nakrútil formálne brilantný film: neuveriteľným spôsobom ponorí úvodnú scénu New Yorku do depresie a vynechá aj fanfáru Foxov. Čo najrýchlejšie nás chce znepokojiť, napínavo sníma cestu do Švajčiarska (kamerová scéna s vlakom je bomba!) a príchod do sanatória je chuťovka. Idylická atmosféra, fiktívne malebné prostredie (v skutočnosti sa hory digitálne doplnili k zámku), no súčasne pôdorys pre riadne rozohranie napätia: vidiečania dole sa nemusia s pacientmi hore, staré sanatórium má zrejme labyrinty nekonečných chodieb nielen na procedúry a trčiace mreže v tráve sa asi viažu k niečomu historicky zásadnému.
Mystéria je veľa. Prečo nechcú ľudia odísť? Čo je titulným liekom na život? Čo obsahujú efektné tmavomodré fľaštičky (mať jednu na krku, uff, to by bol filmový dar!)? A prečo toľko úhorov? Kto je fešanda na plagáte? Verbinski využil hrôzu spoľahlivo, hoci neupadneme do permanentnej stiesnenosti ako pri jeho remaku Kruhu, niektoré scény nám efektne vybíjajú zmysly a ťaživá depresia sa prelína do otvorene násilných či bizarných momentov. Pätnástková neprístupnosť rozhodne nie je zbytočná.
Liek na život nemá chudobný výsledok a nefunguje v štýle - počkám si dve hodiny, cestou k pointe ju uhádnem a bude mi všetko jasné. Pri 146 minútach je náročné sledovať malé hlášky, jednotlivé dialógy a skladať si akýsi príbeh z minulosti po drobných fragmentoch – súčasne je to najkrajšie na celom scenári, popri alegórii prichádzajúcich pacientov liečiť sa z uponáhľaného sveta. Niekedy sa dozvieme novú čiastočku mystéria po 20 minútach – a medzičasom sme videli asi dve halucinácie či sa zoznámili s novou postavou. Inokedy nás čaká nesúrodá epizóda (scéna v krčme je zábavná, akčná i napínavá zároveň). Ani po vyrieknutí celej pointy vám nebudú jasné všetky detaily a ani opakované pozeranie filmu nemusí dať finálne odpovede na otázky.
Väčšina filmu je rozprávaná z pohľadu Lockharta a hoci kamera občas uhne, nie je jasné, či sa všetko deje podľa jeho optiky – po čase je náramne skúšaný, psychika dostáva zabrať. Verbinski na nás pomrkáva a keď sme nadobro stratení, podsunie nám i hrdinovi silnú indíciu a ideme ďalej. Ustáť to dve a pol hodiny je náročný zážitok – riedke servírovanie pointy je kompenzované výbornou kamerou, parádnou hudbou (Zimmer nakoniec film nezložil, odkazy si nájdete) a celkovou atmosférou.
Liek na život však stratí vo finále dych, jeho posledných 15 minút je dosť zbrklých a nesedia s tým, čo sme sledovali doposiaľ. Nejde o pointu, je oveľa lepšia ako v bežných hororoch ako odlišnom tempe a vyznení. Celý film je náročný na uchopenie, je točený zámerne pomaly, čo nemusí sedieť divákovi v roku 2017. No ak prídete naň, aby vás držal v napätí a postupne ste odkrývali jeho tajomstvá a ešte si vychutnali brilantnú formu, svoju úlohu plní relatívne originálne a ako máloktorý zástupca žánru.
PS – Liek na život má zhodné hodnotenie ako T2, no nie je sedmička ako sedmička. Každý film spadá do inej škatuľky a jediným spoločným menovateľom je výborná forma. Obsah je servírovaný inak.
A Cure for Wellness (Nemecko/USA, 2016, 146 min.)
Réžia: Gore Verbinski. Scenár: Justin Haythe, Gore Verbinski. Hrajú: Ivo Nandi, Dane DeHaan, Jason Isaacs, Mia Goth, Adrian Schiller, Celia Imrie, Harry Groener, Magnus Krepper