LIEK NA ŽIVOT |
LIEK NA ŽIVOT |
Malé priznanie vopred – Liek na život som mal po prvej ukážke zafixovaný ako najočakávanejší film februára. Nespútaný vizuál, Gore Verbinski s osobitou réžiou, sľubná hororová depresia i drsné scény. Výsledok napĺňa mnohé očakávania, no nie je úplným majstrovským kúskom...
Mladík Lockhart sa vyšvihol vo firme vďaka trikom v účtovníctve a dostal úlohu: ísť do sanatória vo Švajčiarsku a vyzdvihnúť prezidenta firmy, pána Pembrokea. Ten odišiel na toto miesto, naposledy sa zmohol na dopis, kde hovorí, že všetko okolo je choroba – čo nezapadá do kariet predstavenstvu, ktoré chystá veľkú fúziu. Priviezť šéfa nie je ľahké, cestou zo sanatória má Lockhart nehodu a stáva sa jeho novým pacientom. Spozná šéfa, záhadné dievča Hannah (vraj špeciálny prípad) a sleduje viaceré netradičné úkazy, až začína odhaľovať, že na tomto mieste čosi nesedí...
Liek na život je masívny psychologický triler s dĺžkou 146 minút, ktoré sú jeho výhodou i ťažobou. Gore Verbinski má pre nás odlišný film ako bežné horory v kinách plné ľakačiek a zradných point, ktoré sa nám napokon príliš nepáčia. A nie je to ani ďalší Prekliaty ostrov, hoci mohlo zdať, že autori chcú podobný príbeh na inom mieste a na konci by sa nám chechtali do tváre so zhodným trikom.
Verbinski nakrútil formálne brilantný film: neuveriteľným spôsobom ponorí úvodnú scénu New Yorku do depresie a vynechá aj fanfáru Foxov. Čo najrýchlejšie nás chce znepokojiť, napínavo sníma cestu do Švajčiarska (kamerová scéna s vlakom je bomba!) a príchod do sanatória je chuťovka. Idylická atmosféra, fiktívne malebné prostredie (v skutočnosti sa hory digitálne doplnili k zámku), no súčasne pôdorys pre riadne rozohranie napätia: vidiečania dole sa nemusia s pacientmi hore, staré sanatórium má zrejme labyrinty nekonečných chodieb nielen na procedúry a trčiace mreže v tráve sa asi viažu k niečomu historicky zásadnému.
![]() |
![]() |
Mystéria je veľa. Prečo nechcú ľudia odísť? Čo je titulným liekom na život? Čo obsahujú efektné tmavomodré fľaštičky (mať jednu na krku, uff, to by bol filmový dar!)? A prečo toľko úhorov? Kto je fešanda na plagáte? Verbinski využil hrôzu spoľahlivo, hoci neupadneme do permanentnej stiesnenosti ako pri jeho remaku Kruhu, niektoré scény nám efektne vybíjajú zmysly a ťaživá depresia sa prelína do otvorene násilných či bizarných momentov. Pätnástková neprístupnosť rozhodne nie je zbytočná.
Liek na život nemá chudobný výsledok a nefunguje v štýle - počkám si dve hodiny, cestou k pointe ju uhádnem a bude mi všetko jasné. Pri 146 minútach je náročné sledovať malé hlášky, jednotlivé dialógy a skladať si akýsi príbeh z minulosti po drobných fragmentoch – súčasne je to najkrajšie na celom scenári, popri alegórii prichádzajúcich pacientov liečiť sa z uponáhľaného sveta. Niekedy sa dozvieme novú čiastočku mystéria po 20 minútach – a medzičasom sme videli asi dve halucinácie či sa zoznámili s novou postavou. Inokedy nás čaká nesúrodá epizóda (scéna v krčme je zábavná, akčná i napínavá zároveň). Ani po vyrieknutí celej pointy vám nebudú jasné všetky detaily a ani opakované pozeranie filmu nemusí dať finálne odpovede na otázky.
![]() |
![]() |
Väčšina filmu je rozprávaná z pohľadu Lockharta a hoci kamera občas uhne, nie je jasné, či sa všetko deje podľa jeho optiky – po čase je náramne skúšaný, psychika dostáva zabrať. Verbinski na nás pomrkáva a keď sme nadobro stratení, podsunie nám i hrdinovi silnú indíciu a ideme ďalej. Ustáť to dve a pol hodiny je náročný zážitok – riedke servírovanie pointy je kompenzované výbornou kamerou, parádnou hudbou (Zimmer nakoniec film nezložil, odkazy si nájdete) a celkovou atmosférou.
Liek na život však stratí vo finále dych, jeho posledných 15 minút je dosť zbrklých a nesedia s tým, čo sme sledovali doposiaľ. Nejde o pointu, je oveľa lepšia ako v bežných hororoch ako odlišnom tempe a vyznení. Celý film je náročný na uchopenie, je točený zámerne pomaly, čo nemusí sedieť divákovi v roku 2017. No ak prídete naň, aby vás držal v napätí a postupne ste odkrývali jeho tajomstvá a ešte si vychutnali brilantnú formu, svoju úlohu plní relatívne originálne a ako máloktorý zástupca žánru.
PS – Liek na život má zhodné hodnotenie ako T2, no nie je sedmička ako sedmička. Každý film spadá do inej škatuľky a jediným spoločným menovateľom je výborná forma. Obsah je servírovaný inak.
A Cure for Wellness (Nemecko/USA, 2016, 146 min.)
Réžia: Gore Verbinski. Scenár: Justin Haythe, Gore Verbinski. Hrajú: Ivo Nandi, Dane DeHaan, Jason Isaacs, Mia Goth, Adrian Schiller, Celia Imrie, Harry Groener, Magnus Krepper