SÁMSKA KRV |
SÁMSKA KRV |
Väčšina prírodných národov čelila rovnakému osudu. Pod tlakom silnejšej a expanzívnejšej kultúry stratila svoju identitu i hodnoty. Sámovia, etnikum obývajúce severnú Škandináviu, boli takisto vystavení útlaku a poníženiu zo strany majoritného obyvateľstva. 20. storočie sa pod vplyvom celoplošnej segregačnej politiky podpísalo na ich potupnom odmietnutí.
Aj o tom je celovečerný debut švédskej režisérky a scenáristky Amandy Kernell, ocenený na festivale v Benátkach. Na pozadí univerzálneho príbehu prírodného etnika vykresľuje individuálny osud 14-ročnej dievčiny, ktorá sa nedokázala zmieriť so svojím predurčením. Uniká pred svojím pôvodom i pred blízkymi, aby splynula s tými, ktorí ju ponižujú. Pastierka sobov sa už v období raného sebauvedomenia rozhodla, že bude žiť inak ako jej rodina a predkovia. Popiera hodnoty svojich prarodičov a odmieta byť viac považovaná za menejcennú bytosť. V súlade so svojím vekom však koná navzdory mnohým obdivuhodným krokom aj tie menej pochopiteľné.
Z temnej kapitoly švédskych dejín vystupuje ambivalentná hrdinka a na jej príklade je predstavený osud Sámov 30. rokov. Ponižujúce praktiky, akým boli vystavovaní, potupná teória o tom, ako nemôžu študovať, pretože ich mentálna kapacita je nedostatočná, sú len malou ukážkou dôvodov ich segregácie. Elle Marja pritom chcela len študovať a milovať, a preto volí neľahkú cestu vzdoru. Hoci nechce byť ponižovaná, na dosiahnutie svojich cieľov sa musí sama často ponižovať.
![]() |
![]() |
Mladá švédska filmárka si zvolila za námet svojej prvotiny tému blízku jej životu. Po otcovi jej koluje v žilách sámska krv, a preto v spracovaní cítiť hĺbku autentického nazerania. Presvedčivo skĺbila faktografické prvky plné etnologických motívov, aby nám priblížila relatívne neznáme národné spoločenstvo bez štátnosti, a osud nekonformného jednotlivca. S maximálnym pochopením interpretuje osud silnej a odvážnej osobnosti, ktorá sa nevzdáva kráčať za svojím cieľom navzdory mnohým príkoriam.
Príbeh retrospektívne vystavala na spomienkach starej ženy. S trpkosťou v srdci plného ničivých spomienok sa minulosť hlavnej hrdinky prihlásila o slovo a čaká na odpoveď i zmierenie so samou sebou. S hrdosťou vlastnou žene, ktorá opustila miesto, kam patrila, a ľudí, ktorí ju milovali, sa bráni opäť vstúpiť na nežiaduce územie sámskej krvi. Stigma v podobe jazvy čaká, aby sa konečne vyrovnala so svojím životom i s údelom v minulosti ponižovaného národa.
![]() |
![]() |
Hoci snímka neprináša žiadne nóvum v naratívnom štýle, sila príbehu vykompenzuje štandardný filmársky postup. Autorka sa vyhýba prvoplánovým súdom a hodnoteniam konania postáv. Do popredia posúva účelovú motiváciu, ale aj prirodzené inštinktívne impulzy.
Surový i pohlcujúci je švédsko-dánsko-nórsky film, ktorého odkaz je trvácny. Absencia hluchých miest ako i využitie bohatosti námetu z neho robia kvalitu sprostredkujúcu divákovi neznámu škandinávsku mrazivosť. Tento film navyše vyplaví pravé emócie a dovolí okúsiť trpkú príchuť sámskej krvi.
Sameblod (Švédsko, Dánsko, Nórsko, 2016, 110 min.)
Réžia: Amanda Kernell. Scenár: Amanda Kernell. Hrajú: Lene Cecilia Sparrok, Mia Sparrok, Maj Doris Rimpi, Julius Fleischanderl, Olle Sarri, Hanna Alström, Andreas Kundler, Anders Berg