KRÁĽ BELGIČANOV |
KRÁĽ BELGIČANOV |
Monarchovia sú zvláštne bytosti. Uniformne distingvované entity beznádejne zahrabané v protokoloch a PR. Nostalgické spomienky na imperializmus, ktoré sa neustále sa pohybujú na pomedzí obsolentnosti. S výnimkou nič nehovoriacich oficiálnych životopisov a bezvýznamných pikantérií z bulváru o nich nevieme prakticky nič. A pravdou je, že je nám to väčšinou aj jedno.
Belgicko-americká filmárska dvojka Peter Bronsens a Jessica Woodworth (možno poznáte ich Zlatým levom ocenené Piate obdobie / La cinquième saison) sa však v nás rozhodla iskričku zvedavosti predsa len vzkriesiť. Vo svojej novej komédii nám predstavuje fiktívneho belgického kráľa, ktorý sa vo chvíli rozpadu vlastného kráľovstva pokúša vyslobodiť z nezáživnej zahraničnej cesty. A bude z toho divoký road trip po Balkáne!
Nicolas III. je jemný, uvážlivý a srdečný – no na verejnosť pôsobí skôr nudne a nevýrazne . Rád by pre svoj ľud bol skutočným symbolom jednoty, chcel by ho povzbudzovať v jeho snaženiach aj utešovať vo chvíľach nezdaru. Príležitostí na to má však oveľa menej, než by si mohol laik predstavovať. V skutočnosti je totiž len akousi reprezentatívnou figurínou, ktorá sa v nepriedušnom hlúčiku asistentov, ochrankárov a hovorcov presúva z jednej bezvýznamnej akcie na druhú. Keď má kdesi prehovoriť, v ruke mu pristane dávno hotový predslov od profesionála. Ak sa má objaviť v médiách, musí sa do detailu držať nacvičeného scenára a nezadať najmenší dôvod ku kontroverzii.
Inak to nemalo byť ani s oficiálnym dokumentárnym portrétom, ktorý o jeho veličenstve nakrúca britský filmár a niekdajší vojnový reportér Duncan Lloyd. Do precízne nalinkovaného chodu vecí však zasiahne nepredvídateľný zvrat. Počas oficiálnej kráľovskej návštevy Turecka sa totiž Belgické kráľovstvo rozpadá, keď Valónsko vyhlási, že má Flámov už raz a navždy dosť. Panovník vie, že toto je chvíľa, kedy ho jeho zem konečne naozaj potrebuje. Jeho okamžitému návratu však okrem nedotklivých Turkov, ktorý by jeho odjazd brali ako urážku, bráni tiež zvláštna solárna búrka, pre ktorú platí zákaz leteckej premávky.
Vtedy prichádza prešibaný dokumentarista s plánom, ktorý by mu pred kameru konečne mohol prihrať niečo záživné a unikátne. Z Turecka sa vraj dá utiecť jedine s autobusovým zájazdom Sirén od Čierneho mora! Kráľ, ku podivu, ani na okamih neváha, a tak sa už čoskoro aj s tímom najvernejších ocitá v rozjuchanej spoločnosti bulharských folkloristiek. Začína sa cesta plná otáznikov aj prekvapení, na ktorej konci, hádam, kráľ konečne nájde tie správne slová pre svoj nepokojný ľud...
Ak sa niektorá kvalita snímke Kráľ Belgičanov skutočne nedá uprieť, je to originalita. Od nezvyklého námetu, až po jedinečnú formu. Film je nakrútený v štýle akéhosi „mockumentary“, teda snaží sa evokovať dokumentárnu autenticitu (pravdaže, len na oko). Po trochu suchopárnom úvode (štátna návšteva Turecka je, skrátka, nuda) sa dej rýchlo rozbieha celkom nečakaným smerom a prichádzajú prvé (z mnohých) vtipných absurdít. Po Bulharsku sa kráľovská družina preháňa v staromódnej sanitke, zaskočí si tiež zasadnúť do poroty v súťaži o najlepší domáci jogurt. Do Srbska ich na hraniciach vpúšťa bývalá Miss, aby sa následne mohli spiť do nemoty s miestnymi vojnovými veteránmi.
A takýchto situačných grotesiek je tu ešte oveľa viac. Celé je to, samozrejme, poriadne pritiahnuté za vlasy a ani presvedčivo upätí asistenti, na čele s ustráchanou Louise a prudérnym Ludovicom, vás nemôžu presvedčiť o tom, že by sa to mohlo skutočne stať. Tú detinskosť a naivitu však filmu iste radi odpustíte výmenou za jemnocit, s akým na pozadí krásnych balkánskych scenérií filozofuje o podstate šťastia, súdržnosti a, napokon, aj Európy ako takej.
Je však škoda, že tieto (nadčasovo aktuálne) témy scenár necháva visieť vo vzduchoprázdne. Symbolika ostáva v sotva postrehnuteľných náznakoch, sľubné myšlienky sú nedopovedané. Z motívov, ktoré by často, hádam, vydali aj na samostatný film, sú napokon len náhodne pospájané čriepky. Na ich skladanie do väčšieho obrazu, žiaľ, divák ostáva sám.
A nakoniec, keď by celé dobrodružstvo konečne malo nejako uchopiteľne vyvrcholiť, vlastne divák ani veľmi nemá čoho sa chytiť. Skutočnú pointu si tak sympatický belgický kráľ (veľmi príjemne ho stvárňuje Peter Van den Begin) odnáša so svojim jemným úsmevom Mony Lisy kamsi za titulky. A divákovi ostáva pocit nevšedného, zábavného a podnetného, ale zároveň trochu rozpačitého zážitku.
King of Belgians (Belgicko / Bulharsko / Holandsko, 2016, far., 94 min.)
Réžia: Peter Brosens, Jessica Woodworth. Scenár: Peter Brosens, Jessica Woodworth. Hrajú: Peter Van den Begin, Lucie Debay, Titus De Voogdt...