PERSONAL SHOPPER |
PERSONAL SHOPPER |
Maureen má, na prvý pohľad, prácu snov – žije v krásnom Paríži a jej úlohou je nakupovať v odevy a šperky pre medzinárodnú celebritu Kyru. Jej hviezdna zamestnávateľka je však protivná mrcha a nekonečné obrážanie obchodov a návrhárov ju každým dňom viac a viac deprimuje. V skutočnosti Maureen vo francúzskej metropole drží niečo celkom iné. Sľub tragicky zosnulému bratovi, ktorý ju mal po smrti z druhého sveta kontaktovať. Maureen totiž nie je len osobnou asistentkou, ale tiež médiom, ktoré sa spája s dušami mŕtvych ľudí…
Zdá sa vám, že také diametrálne odlišné svety spolu v jedinom filme nemôžu zmysluplne koexistovať? V skutočnosti tých paradoxov, žánrov a vyjadrovacích prostriedkov do filmu Personal Shopper režisér Olivier Assayas namiešal ešte oveľa viac. Film, v ktorom hviezdi Kristen Stewart, si vyslúžil uznanie pre svoju odvahu a originalitu, ale aj kritiku za roztrieštenosť a plytkosť. V Cannes, kde mal film premiéru, ho, každopádne, ocenili za najlepšiu réžiu. No a zhodnúť sa na jeho kvalitách zrejme nebudete vedieť ani vy s vašimi priateľmi. A možno práve preto by ste si ho nemali nechať ujsť. Spôsob, akým rozbíja zažité postupy pri vrstvení tém a gradácii deja je totiž, prinajmenšom, pozoruhodný.
Maureen je tak trochu outsider a pri hľadaní svojho miesta očividne tápe. Strapatá a vo vyťahaných svetroch vyzerá takmer androgýnne. V prostredí prestížnych butikov je ako úkaz z inej planéty. Pôsobí tiež dojmom, že všetkým tým okázalým luxusom zo srdca pohŕda. Kdesi vo vnútri však v nej drieme túžba byť kýmsi úplne iným. A nikdy nepremrhá príležitosť ochutnať zakázané ovocie zo sveta bohatých a slávnych, na ktorého okraji osciluje.
Raz sú to topánky a šaty jej chlebodarkyňe, ktoré si vyskúša aj napriek výslovnému zákazu. Inokedy zase presnorí jej mailovú schránku, prespí v jej posteli. A práve tieto tajné zlozvyky v spojitosti so slabosťou pre spiritualitu Maureen dostanú do nemalých problémov. Príbeh sa však rozvíja len veľmi pozvoľna a nejednoznačne a skutočne zaujímavé zvraty sa začnú odohrávať až na jeho konci. Teda nič pre netrpezlivých...
Čím sa zaoberať ale divák má aj v okamihoch, keď sa z dejového hľadiska vo filme nič nedeje. Najmä ak vie oceniť snahu nastaviť kinematické zrkadlo tej najsúčasnejšej súčasnosti. Assayas do filmu hojne zapája fenomén moderných informačných technológií. Backgroundové informácie sa dozvedáme z videí na YouTube, niektoré postavy spoznáme len prostredníctvom videohovorov, prezeráme si internetové fotogalérie.
![]() |
![]() |
Samotná Maureen má neustále v ruke telefón, čo vyvrcholí asi 15- minútovým SMS dialógom s tajuplným anonymom. Je to odvážna scéna, v ktorej sa rovným dielom strieda napätie s banalitami (ktoré až oveľa neskôr získavajú logiku). Frigidnej monotónnosti tejto textovej komunikácie skvelo kontrastuje skutočnosť, že počas nej hrdinka stihne absolvovať dve medzinárodné vlakové trasy a vybaviť niekoľko pochôdzok. Akoby v tejto jedinej scéne chcel režisér zachytiť esenciu celej jednej generácie. Režisér, navyše, z tohto chladného virtuálneho dialógu nakoniec dokázal vydolovať aj prekvapivo napínavú drámu.
Assayas drží prst na pulze doby aj v iných ohľadoch – je to, napríklad, veľmi aktuálne poňatie akéhosi svetoobčianstva, keď sa jednotlivé postavy ľubovoľne presúvajú z krajiny do krajiny vo víre najrôznejších pohnútok. Zdá sa, akoby režisér (paradoxne je to už šesťdesiatnik) chcel programovo svoj ne-mainstreamový film dostať k najmladšej diváckej generácii. S tým je, napokon, v zhode aj obsadenie Kristen Stewart, ktorá je aj napriek pomerne bohatej nezávislej filmografii stále v širších diváckych kruhoch vnímaná predovšetkým cez tínedžersku trilógiu Twilight. Stewart sa však už pomaly, ale iste stáva Assayasovou dvornou herečkou – zažiarila aj v jeho snímke Sils Maria.
Pri hlavnej hereckej predstaviteľke filmu Personal Shopper ale ešte chvíľu ostaňme. Totižto, Kristen Stewart – nech už na ňu máte akýkoľvek názor – sa hlavnej role zhostila s obdivuhodným nasadením. Úlohu má pritom celkom nezávideniahodnú – do seba zahľadená a programovo nespokojná asistentka protivnej celebrity, ktorá sa pokúša spojiť s duchom mŕtveho brata, hoci ani sama nevie, či v posmrtný život vôbec verí? Toľko protichodných emócií a rozpoložení, navyše, všetko vrámci obskúrnej duchárskej tematiky. A navrch ešte aj štipka (vcelku asexuálnej) erotiky…
![]() |
![]() |
Scenár má viacero škrípajúcich pasáží, ktoré práve Stewartovej drobnokresba tejto rozpačitej postavy šikovne zachraňuje. Je tu však ešte stále aj dostatok nezáživne banálnych dialógov, zbytočnej doslovnosti a kŕčovitých scén, v ktorých sa aj hlavná hrdinka celkom stráca a jej snaha o hĺbku odrazu pôsobí ako strojený afekt.
Pre snímku je, našťastie, nemenej dôležitá atmosféra. A tú sa Assayasovi darí budovať znamenite, napriek tomu, že vlastne neustále eklekticky poskakuje od jedného žánru k druhému (krimi triler, duchársky horor, intímna psychologická dráma...). Maureenin svet je skrz na skrz ponurý - niekedy zľahka desivý, inokedy melancholicky hĺbavý, len kúsok od žiary reflektora a pritom osamelý a vykorenený. Chvíľami môžete mať pocit, že sledujete film Romana Polanského, potom sa zase ocitáte v snímkach Sofie Coppola. Napokon je to asi práve atmosféra, ktorá túto nesúrodú mozaiku drží pohromade.
Či už vám Personal Shopper sadne a budete ho, aj napriek viacerým nedostatkom, vnímať ako vydarený, alebo sa cez jeho hrboľatú štruktúru a občasnú naivitu neprenesiete, určite vám dá nejeden podnet k ďalším úvahám a diskusiám. Za videnie teda iste stojí.
Personal Shopper (Francúzsko/Nemecko/ČR, 2016, 105 min.)
Réžia: Olivier Assayas. Scenár: Olivier Assayas. Hrajú: Kristen Stewart, Lars Eidinger, Sigrid Bouaziz ...