MANŽELKA A MANŽEL |
MANŽELKA A MANŽEL |
Prozaickejšiu manželskú zápletku pre filmovú komédiu vymyslieť asi nemožno. Výmenou identít dosiahol taliansky režisér Simone Godano vo svojom debute Manžel a manželka výsostný východiskový bod tohto žánrového potenciálu. Spracoval ho akurátne svižne, no skôr na nedeľné televízne pobavenie.
Sofia (Kasia Smutniak) a Andrea (Pierfrancesco Favino) žijú v upadajúcom manželskom zväzku. Hoci každý z nich má lukratívny (a dostatočne aj humorný) džob, obstojné životné podmienky a spolu vychovávajú dve malé deti, režisér a scenárista Godano „sa rozhodol“, že si budú navzájom liezť na nervy a neznášať sa. Sofia nestíha zladiť materstvo s novou lukratívnou ponukou v televízii. Andrea sa viac než dôstojnej profesii lekára venuje bláznivému vynálezu menom Charlie, ktorý dokáže čítať ľudské myšlienky.
Zhodou okolností a za pomoci skratu počas experimentu sa Sofia ocitne v Andreovom tele a opačne. To je zásadný moment, kedy čakáme, ako sa s predostretou živnou pôdou Godano popasuje. Darí sa mu nasadzovať predvídavé situácie porovnateľné s Gibsonovou predstavou, „po čom ženy túžia“. Tu sa však strieľa z oboch hlavní. A poriadne nebojácne.
Viac než zdrojové zásoby príbehovej ohybnosti sa o pobavenie starajú samotní predstavitelia manželskej dvojice. Oproti samotnému príbehu vidno hnací motor vo vizuálnom stvárnení pitoreskných prejavov Andreovej zženštilosti (bohužiaľ, okato skôr príklonom k 4%-nej menšine). Na výbuchoch vo vzájomnej komunikácii mu skvelo sekunuje testosterónovitá Sofia.
Pri sledovaní genderovo nevhodného správania diváka celkom úspešne priklincuje do stoličky taliansky spôsob komediálneho filmového žánru. Vedľajšie postavy ako Andreovi kolegovia či Sofiino vyfintené televízne prostredie sa úrodne podieľajú na pútavom odsýpaní riešenia ústrednej zápletky. Trocha to hapruje v ich súkromnej rovine, kde sa Godanovi veľmi nedarí dôstojne zakomponovať Sofii a Andreovi ich potomkov, ktorí vystupujú skôr ako živé kulisy, než ľudské bytosti.
V rovných 100 minútach sa divákovi dostane do hlavy milá smršť vymenených hormónov a láskavej i frenetickej talianskej komunikácie medzi manželmi. Žiadne prelomové spracovanie zápletky očakávať nemožno, no vizuálne sa dostatočne „nedeľne“ pobavíme. Aj s nádychom dôležitosti pôvodných pracovných zámerov dokomolených výkonmi nedostatočne zainteresovaných persón a ich vymeneného pohľadu na vec.
Moglie e marito (Taliansko, 2017, 100 min.)
Réžia: Simone Godano. Scenár: Carmen Roberta Danza, Giulia Louise Steigerwalt. Hrajú: Pierfrancesco Favino, Kasia Smutniak, Marta Gastini...