ZABITIE POSVÄTNÉHO JELEŇA |
ZABITIE POSVÄTNÉHO JELEŇA |
Filmy uznávaného gréckeho režiséra Yorgosa Lanthimosa sú vždy prekvapením. Spájajú ich psychologické prvky s dávkou surrealizmu, ktoré v istých momentoch pôsobia až komicky. Titul Zabitie svätého jeleňa je namiešaním na milimeter presného množstva týchto surovín, ktorý vo výsledku vytvára žánrovú mozaiku s jedinečnou atmosférou.
Snímka pôsobí spočiatku vágne, odsýpa pomaly, divák dlho-predlho čaká na zlom, ktorý všetko prevráti naruby. Režisér to vie, a preto sa s divákom rozhodne celkom zaujímavo pohrať. A tak sa ocitáme v klasickom „lanthimovskom“ svete emočnej plochosti, ktorý sa tentokrát fokusuje na postavu kardiológa Stevena. Steven žije klasický život manžela a otca rodiny, pričom sa pravidelne stretáva s čudáckym tínedžerom Martinom (excelentne stvárneným neveľmi známym hercom Barrym Keoganom). Jeho spokojnosť je na mieste; deti sa učia na výbornú, manželka je excelentnou očnou lekárkou.
No práve navonok nevinný Martin sa postupne začne miešať do jeho osobného života a spôsobovať „šarapatu“. Zo začiatku toto podpichovanie pôsobí nezámerne, Steven naň reaguje mávnutím rukou. No tínedžer postupne tlačí viac a viac, napätie graduje, bublina praská. Steven musí rázom od základov prehodnocovať svoj život.
Zlom prichádza nečakane, divák zatajuje dych, čaká, ticho. Práve s prvkom ticha pracuje Lanthimos dokonale. Napätie preto nepoľavuje, naopak, zostáva zdôraznené. Okolo hlavnej dejovej línie postupne vznikajú vedľajšie, situácia sa komplikuje. Temnú atmosféru dotvára excelentná kamera, ktorá hrá úlohu pozorovateľa bizarného príbehu. Ten sa zakráda za postavami, sleduje ich spoza dverí, zvrchu budovy, čo filmu dodáva mysteriózne prvky hororu. Scény sú doplnené o sláčiky či bubny, z ktorých naskakujú zimomriavky.
Dostávame sa tak na vrchol tvorby gréckeho režiséra, doposiaľ známeho najmä vďaka výbornej snímke Lobster (2015) či psychologickej dráme Psí zub (2009). Zabitie svätého jeleňa vyniká z uvedených práve žánrovou rôznorodosťou a jedinečnou atmosférou. Napäté scény sú pretkané komickými prvkami, čím vzniká paradox - sledujeme nešťastie, no smejeme sa, napätím tajíme dych, pričom krútime hlavou nad nelogickým jednaním postáv.
Tematicky je snímka Zabitie svätého jeleňa o spravodlivosti. Táto téma sa môže javiť ošúchaná, v kinematografii bola predsa spracovaná miliónkrát. Žiadne klišé sa však neobjaví. Spravodlivosť sa vo filme dožaduje uskutočnenia za akýchkoľvek okolností, o jej nastolenie sa usiluje doposiaľ mierumilovný neškodný človek.
Zrazu čelíme bolestivej otázke: čo všetko sú deti ochotné urobiť pre svojich rodičov? V dobe rozpadajúcich sa rodinných vzťahov je pohľad takejto odovzdanosti jedinečný. No nejde len o odovzdanosť, ale najmä o lásku. Lásku založenú na závislosti.
Killing of a sacred deer (UK/Írsko/USA, 2017, 121 min.)
Réžia: Yorgos Lanthimos. Scenár: Yorgos Lanthimos, Efthymis Filippou. Hrajú: Nicole Kidman, Colin Farrell, Alicia Silverston Barry Keoghan, Raffey Cassidy, Bill Camp ...