HOTEL ARTEMIS |
HOTEL ARTEMIS |
Čo si budeme nahovárať, budúcnosť našej planéty podľa prognóz nevyzerá ružovo a filmári sú si toho taktiež vedomí a škodoradostne nám v rámci žánru science fiction už desaťročia pravidelne ukazujú, že bude ešte horšie. Mesto Anjelov to schytáva pomerne často, Ridley Scott mu nedoprial v Blade Runnerovi ani denné svetlo.
Tvorcovia série Očista zase vidia „očistu“ ľudstva v budúcnosti vo vzájomnom vraždení počas jednej noci ročne po celom USA a v rámci sujetu filmov v LA, pričom sa tu opakovane rozputáva to pravé násilné peklo. Najnovšie zapaľuje plamene medzi mrakodrapmi (aj na nich) v tomto veľkomeste režisérsky debutant Drew Pearce, známy ako spoluscenárista Iron Mana 3.
Píše sa rok 2028 a istá postaršia pani, lekárka menom Jean Thomas (Jodie Foster), pôsobí ako manažérka veľmi špecifického hotela v centre mesta. Hotel Artemis je špeciálna „súkromná“ klinika pre miestnych zločincov, ktorých by asi v štátnych zariadeniach sotva ošetrili. Okrem trestnej činnosti zrejme nedisponujú ani zdravotným poistením, výsledky legendárnej „Obama Care“ im nie sú v blízkej budúcnosti nič platné a Trump evidentne zlyhal vo všetkých smeroch.
Našťastie zdravotná technika pokročila za desať rokov dopredu míľovými krokmi a na zložitú operáciu stačí mať k dispozícii len patričné zariadenie a ono to ide takmer samo. V jeden nie príliš pekný večer v meste sa na tomto mieste zhodou okolností zíde až príliš mnoho svojráznych gangstrov a zo zásady nikdy neporušované pravidlá hotela musia ísť bokom. Nie je potrebné dodávať, že po tejto noci už prevádzka Artemisu nikdy nebude fungovať ako predtým.
Trailery Hotelu Artemis toho veľa nenasľubovali. Dalo sa očakávať skôr lacnejšie, ale správne špinavé sci-fi béčko, ale optimisti možno dúfali v komornejšie, filozofickejšie malé veľké dielo s nejakou tou akciou navyše. Nie, nevzniklo nič medzi tým ani nič originálne, jednoducho tu máme lacné, špinavé a navyše až prekvapivo krátke sci-fi béčko.
Inými slovami sa z Pearcovho diela nestane žiaden novodobý kult. I keď pripomína tragicky nedocenené kvalitné sci-fi kúsky, ako Dredd (2012) alebo Repo men (2010). Tie do našich kín na veľké sklamanie milovníkov žánru nezamierili a je otázkou, prečo sa to podarilo práve podobne ladenému, ale menej kvalitnému Hotelu Artemis. Ten má kvalitatívne bližšie skôr k spomínanej „Očistnej“ sérii.
Jedno konkrétne, hermeticky uzavreté miesto pred nebezpečným okolím a k tomu časová tieseň majú v sebe potenciál minimálne napínavej akčnej jednohubky. Hotel Artemis ale nemá na akčný film to správne tempo. Hlavný problém tkvie v akejsi uponáhlanosti rozprávania a nedostatočného predstavenia postáv a ich prekreslenosti. Divák chápe, kto je kto, ale nie je schopný sa pri tak krátkej stopáži dokonale adaptovať na zobrazený fikčný svet a prijať jeho pravidlá.
Jedinou postavou, s ktorou dokáže skutočne sympatizovať, je Jean. Je to samozrejme zásluha viac Jodie Foster ako scenára. Tá hrá tvrdú a zároveň citlivú ženu odlišne ako svoje ikonické postavy a po chvíli zabudnete, že sledujete holywoodsku hviezdu. Podobne, ako v prípade posledného výletu medzi praveké jaštery môžeme účast Jeffa Goldbluma označiť skôr za dlhšie cameo.
Pearce jednotlivé dejové línie ukončuje až príliš vzbŕklo. Iba v prípade bankových lupičov vieme, čo sa odohralo pred ich návštevou hotela, ostatné postavy jednoducho iba prídu, vykonajú svoju úlohu v deji, čiže buď niekoho zabijú, alebo sami zomrú, a odídu. Trauma Jean z minulosti je bohužiaľ nadbytočná a nebude tým hlavným dôvodom, prečo si jej postavu obľúbite.
Hotel Artemis boduje paradoxne tým, že neposkytuje dostatočné informácie o okolitom svete, ten si musí divák dofabulovať sám. Ale nebude príliš zložité si domyslieť, že to vo zvyšku sveta vyzerá zhruba rovnako ako v downtowne v Los Angeles. Čiže v Bratislave podobne, ako v Rytmusovom klipe Verejný nepriateľ.
Hotel Artemis (UK/USA, 2018, 94 min.)
Réžia: Drew Pearce. Scenár: Drew Pearce. Hrajú: Jodie Foster, Sofia Boutella, Dave Bautista, Brian Tyree Henry, Jenny Slate, Zachary Quinto ...