NEBEZPEČNÁ LÁSKAVOSŤ |
NEBEZPEČNÁ LÁSKAVOSŤ |
Nebezpečná láskavosť je spočiatku taký neuchopiteľný kúsok, že pri jeho anotácii neviete dobre zaradiť ani žáner. Niekde sa o ňom píše ako o trileri, inde sa uvádza čierna komédia. Pozriete sa na režiséra, kde tróni meno Paula Feiga, ktorý točí ženské filmy a zväčša komédie. Niektoré mu vyšli parádne, iné menej, a tak pátrate ďalej. Sú tu dve herečky, ktoré poznáte z iných filmov (Anna Kendrick, Blave Lively) a tie si tiež viete predstaviť skôr v komédii ako trileri. Nebezpečná láskavosť je na konci dňa sexi triler, ktorý je veľmi dobre natočený a hoci má priestor pre zábavné scény, väčšinu času je skôr vážny.
Samotný dej štartuje veľmi civilne - dve mamy sa zoznamujú a začnú si dávať spolu drinky. Stephanie je typ mamy, ktorá by pre domácnosť, kuchyňu a syna urobila všetko. Emily je typ, ktorý si po príchode z prace dopraje rovno martini a potom začne riešiť všetko ostatné. Sú to úplne nesúrodé typy, ktoré však nadviažu veľmi dobrý vzťah – Emily celkom vyhovuje, že môže nechať syna u niekoho spoľahlivého a Stephanie je hneď opantaná luxusným spôsobom života, vizity jej veľmi imponujú a zasnívaná objavuje dom iných. Všetko sa mení v momente, keď raz Emily nepríde domov (mala ísť na fušku do Miami) a Stephanie sa rozhodne pátrať po tom, kde sa mohla kamoška stratiť...
Nebezpečná láskavosť rýchlo preradí na vyšší záhadný stupeň, no spočiatku chce podrobne predstaviť postavy, aj za cenu, že dlhé minúty plkajú o pikantnostiach z minulosti. No každá stopa či spomienka nám pomáha v utváraní si osobnosti oboch žien a najmä ich schopností. Autori nasadia okamžite silný kontrast žienky domácej a záhadnej vysokej blondíny s neznámym zamestnaním (chodí domov taká zmorená, že by ste jej ľahko tipli aj nájomnú vrahyňu či detektívku). Motajú sa tu aj iné postavy, sprvoti nejasné a podozrivé, samotný manžel Emily je zvláštny typ a rovnako aj ich vzťah.
Obe ženy majú za sebou pestrú minulosť, ktorá sa vhodne dopĺňa do pátrania a ďalších fáz Pekne nám ukážu, čoho boli schopné kedysi a dnes – keď aj Stephanie zrazu vyrazí do terénu alebo zapojí logiku, dáva to zmysel. Feig nám síce nechce vypáliť premenu z domácej pujky na vyšetrovacie eso, ale práve cez postavu Stephanie (a jej vtipný vlog) sa dostaneme ďalej v záhade.
Čaká nás rozvíjanie menších i väčších stop, nechýbajú napínavé scény a neskôr aj schémy. Pozitívne je, že po 30-40 minútach neviete na čom ste – je tu pár indícií a už sa rozbieha zápletka na ich rozvinutie. Čím sme ďalej, tým viac film stráca pôvodnú eleganciu a zapadne do dobrej žánrovej línie. Vyústenie nie je také zábavné ako cesta k nemu, ale tá cesta...
Nebezpečná láskavosť je unikát v tom, že dokáže na jednej strane pôsobiť ako vážny triler, kde sa niečo dôležité stalo a osoba zrazu zmizla, no súčasne mrká na diváka, aj znalca žánru, otvorene im nadbieha a zo stola zhadzuje napríklad motívy z iných filmov. Kto ich pozná, docení a zabaví sa naplno. Ostatní dostanú pár vtipných scén, ktoré skutočne idu za hranu trileru a obstoja práve v žánri čiernej komédie. Ani na chvíľu nemáte pocit, že by to autori vzdali a už si zo seba vystrelili, svoju líniu držia až do konca.
Výborne jej nadbieha voľba herečiek. Blake Lively je blonďavé tornádo, nespútaný živel v manželstve, žije otvorene a naplno. Úplným opakom je jemná Stephanie, ktorej Anna Kendrick dodáva miestami až väčší stupeň naivity – dokáže však preradiť a ukázať zo seba oveľa viac čŕt, ktoré mixuje podľa potreby. Niektorí budú reptať, že je akási divná a možno zvláštne prehráva, no keď má v jednej scéne silnú Blake Lively, toto je cesta ako byť od nej odlišná v prospech vlastnej postavy.
Paul Feig sa posunul v kariére ďalej a do zástupu komédií vložil nový kúsok - elegantný triler s prvkami čiernej komédie, ktorý odkrýva čaro postupne v niekoľkých aktoch. Jeho výsledok vám možno nevyrazí dych pri záverečných titulkoch, ale cesta k nemu stojí je náramne zábavná.
A Simple Favor (USA/Kanda, 2018, 117 min.)
Réžia: Paul Feig. Scenár: Jessica Sharzer, Darcey Bell. Hrajú: Anna Kendrick, Blake Lively, Henry Golding, Andrew Rannells, Ian Ho...