FANTASTICKÉ ZVERY: GRINDELWALDOVE ZLOČINY |
FANTASTICKÉ ZVERY: GRINDELWALDOVE ZLOČINY |
Warner Bros. naplno odštartovali novú sériu i čarodejnícku mániu. Pred dvomi rokmi sme objavili nové postavy, zažili dobrodružstvo na iných miestach, s odlišnými protivníkmi a našli kúzelné fantastické stvorenia, ktoré sa postarali o kus zábavy i napätia. Druhý diel je oproti jednotke postavený inak, berie si existujúci tím, prihadzuje ďalšie postavy a volá známe mená, ktoré rozbúchajú srdce najmä verným potterofilom. Série sa začínajú riadne prepájať a stále bude o čom...
Druhý diel Zverov začína v New Yorku, odkiaľ prevážajú Grindelwalda späť do Európy, kde by mal čeliť rozsudku za minulé zločiny. Grindelwald počas prevozu zdrhne a odchádza do Paríža zhromaždiť svojich stúpencov s jasným cieľom: chce dať pocítiť ľudstvu, že mágovia sú silnejší a majú ovládať svet, nie naopak. Albus Dumbledore povolá bývalého žiaka Mloka Scamandera, aby sa vydal do Paríža zastaviť Grindelwalda – a zhodou okolností v meste na Seine pobehuje Tina, do diania sa zapojí neskôr aj jej sestra Queenie a Jacob, Mlokov brat a dievčina z fotky menom Leta Lestrange...
Fantastické zvery rýchlo menia pôvodné fantasy zameranie s jemným vtipom za temnejšie smerovanie – a idú sa odhaľovať motívy, môžeme očakávať väčšie prepájanie so sériou Harry Pottera i podobnú atmosféru ako pred 10 rokmi. Dvojka je temnejšia, nepôsobí samostatne – ani ako úvod do novej série (prípad jednotky) a ani ako celistvý film v univerze. Svedčí o tom už úvodná scéna, ktorá vás hodí do napínavej scény prevozu Grindelwalda – kto nevie, o koho ide a prečo sa snaží oslobodiť, môže byť stratený. Hoci v premiérovej sále bolo pár divákov, ktorí poznali iba Pottera a dorazili na druhé Zvery.
Najväčší rozdiel číha vo využití postáv. Dvojka pracuje so štvoricou Newt, Jacob, Queenie a Tina, no hádže ich do rozbehnutého diania a očakáva, že už poznáme, kto je aký (vtipný, odhodlaný, trošku bláznivá). Dostávajú nové misie, prepletajú sa ich motivácie, ale karavána sa valí ďalej, prichádzajú nové tváre a Rowlingová sa chce sústrediť skôr na nich. Hoci aj pri 133-minútove stopáži budete mať pocit, že Mlokovho brata úplne nepoznáte a o Grindelwaldovej minulosti sa tiež vôbec nehovorí. Je to všetko skondenzované do malého priestoru, ale súčasne je tu tona indícií, ktoré môžete hltať.
Veľká pozornosť sa sústredí na Dumbledora v podaní Juda Law, ktorý hrá výborne, aj tak budú mnohí špekulovať, do akej miery sa vyrovná starším verziám. No už jeho intro na streche Londýna má čaro, nehovoriac o návrate na Rokfort. Áno, dostaneme aj pár školských lekcií. Do cesty sa stále pripletá aj Credence Barebone hľadajúci svoju identitu a Rowlingová sa s ním výborne hrá v poslednej tretine. Je radosť vidieť, že scenár je hutnejší, napínavejší a súčasne bojuje s pozíciou rozbehnutej série – niečo sa už stalo, čosi povie, nechá si ďalší priestor. Ak ste ochotní pristúpiť na seriálovosť a ste fanúšik, je sa na čo tešiť. Ak preferujete samostatný film a imponovala vám sólo jednotka, dvojka stráca body.
Mnohí sa obávajú Johnnyho Deppa, ale jeho Grindelwald je príjemný návrat do poctivého herectva bez afektu. Samotná postava má zaujímavé motivácie a hoci sa na prvý pohľad zdá, že to bude ďalší zloduch, ktorý si chce podmaniť ľudstvo, počkajte do záverečnej tretiny. Prvé ohlasy neklamú, finálne momenty obsahujú jedno z najlepších vyvrcholení série (i filmov posledného obdobia). Záver sa zdá byť najskôr zamotaný (miestami si film odskočí aj do 10-minútového flashbacku alebo pohľad na isté udalosti opakuje viac ráz), ale potom vám všetko docvakne. Že Grindelwaldové pohnútky majú svoj dôvod, vízie istej budúcnosti ponúkajú ďalší Rowlingovej aspekt vyrovnávania sa s 20. storočím a aj pozícia mágov a bežných ľudí nie je úplne neotrasiteľná. A samozrejme, je tu vrcholová scéna, ktorá vzbudí veľké diskusie o tom, čo sme videli – a čo môžu priniesť ďalšie diely.
Pribudlo aj odkazov na sériu Harryho Pottera. Zatiaľ čo Fantastické zvery boli v New Yorku samotná misia, tu sa nielen dostaneme do Londýna, na Rokfort či k Dumbledorovi, ale vytiahnu sa aj postavy ako Nicolas Flamel či niektoré predmety. Iste, od línie s Harrym sme vzdialení desiatky rokov, ale štýl prepojenie začína solídne fungovať, asi ako pri niektorých menších odkazov Hobita a Pána prsteňov.
Akurát sa mnohí budú pýtať, že prečo popri kvartete protagonistov išli trošku do úzadia aj fantastické príšerky. Nebojte sa, prídu nové druhy a niektoré sú nádherne spracované, vrátia sa aj starí známi (istý Niffler príde vždy vhod), ale celkovo sa im scenár už toľko nevenuje a upaľuje k temným motívom.
Všetci autori akoby vyspeli, resp. nové prostredie im dá lepšie možnosti vyniknúť. Trikári makajú na 100 percent, film stál 200 miliónov dolárov a na veľkom plátne to cítiť. Paríž má svoje kúzlo, osobité lokality, kamera je nádherná a James Newton Howard rozšíri isté motívy, pridáva nové, počas akcie výborne pracuje s napätím. Fanúšikov poteší, že pri príchode na Rokfort hrá Willamsov motív, no J.N. Howard výborne mieša hudbu už od úvodného loga.
Veľkým plusom je IMAX verzia, ktorá využíva vylepšenú technológiu frame break, ktorá umožňuje príšerám vyskočiť zo širokouhlého plátna venovanému iba filmu (vo formáte 2,35:1), takže tu ostáva priestor pre sprievodné efekty na tmavom pozadí. Pri istej čínskej príšere alebo množstve ďalších sa otvára s nimi akoby nová dimenzia, zaplavia všetok dostupný priestor a majú neraz aj dobrý 3D efekt.
Dvojka Fantastických zverov azda rozdelí publikum. Časť, ktorá si užila jednotku a nie je pripravená na prepájanie s potterovským vesmírom bude prekvapená z posunu k temnote a zamotanému deju. Ale fanúšikom a milovníkom filmových sérii začne imponovať naplno, lebo Rowlingova znova vyspela, zvýšila stávky a do ďalších častí sľubuje veľké veci.
PS – Hodnotenie platí pre IMAX verzie. Diváci pri menšom plátne či dabingu môžu prípadne odrátať bod.
Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (UK/USA, 2018, 134 min.)
Réžia: David Yates. Scenár: J.K. Rowling. Hrajú: Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Dan Fogler, Johnny Depp, Carmen Ejogo, Wolf Roth, Zoë Kravitz, Callum Turner, Derek Riddell ...