AMATÉRI |
AMATÉRI |
Malé ospalé mestečko na švédskom vidieku má výnimočnú príležitosť - dostalo sa do úzkeho výberu nemeckého diskontného reťazca, ktorý práve hľadá sídlo svojej novej pobočky. V stávke sú stovky nových pracovných miest a šanca zvrátiť úpadok, ktorý do regiónu prišiel s krízou priemyslu a výroby. Ako však vyhrať nad konkurenciou? Chcelo by to poriadny propagačný film, ktorý by mestečko Lafors ukázal v tom najlepšom svetle. A práve jeho nakrúcanie je ústrednou zápletkou snímky Amatéri, ktorá na pozadí tejto udalosti rozohráva výbušný stret viacgeneračného a najmä multikultúrneho obyvateľstva.
Nápad nakrútiť propagačný film o mestečku Lafors sa na schôdzi mestskej rady stretol so všeobecnou podporou. Problémom však sú peniaze, ktoré mesto na takéto čosi, skrátka, nemá. A tak Musse (člen laforskej mestskej rady tamilského pôvodu) prichádza s návrhom nechať film nakrútiť miestnych školákov, ktorí to iste radi urobia aj zadarmo. Decká sa entuziasticky vrhnú do práce, každá skupinka nakrúca mikrokozmos svojho domovského malomesta vlastnou optikou. Ich amatérske výsledky sa síce použiť napokon nedajú, no “pandorina skrinka” už bola otvorená.
Pubertiačky Aida (arabského) a Dana (kurdsko-balkánskeho pôvodu) sa rozhodnú s nakrúcaním pokračovať aj vtedy, keď mesto prizve k dielu profesionálneho filmára a školský projekt dostane červenú. No kým štokholmský profík krvopotne hľadá v Laforse tradičné kvality švédskeho vidieka, dievčatá bez rozmyslu nakrúcajú všetko, čo okolo seba vidia. Skrz objektívy svojich telefónov tak postupne začínajú odhaľovať pravú tvár Laforsu - pestrofarebnú, multikulúrnu, plnú sociálnej nerovnosti a krívd, ale aj prostej krásy jeho pomalej každodennosti. Do popredia sa začína drať otázka: Potrebuje vôbec Lafors nejaký nemecký diskont..?
Supermarket, to je práca. A prácu predsa ľudia potrebujú, však? Napríklad…aby mohli nakupovať v supermarkete! Bludný kruh nekonečného konzumu, umelo navyšovanej konkurencie na trhu so spotrebným tovarom a neúprosnosti, s akou tento stav tlačí cenu produkcie v krajinách tretieho sveta stále nižšie (a vytláča z trhu zbytky férovej výroby). To je jedna z veľkých tém dnešného sveta a stále častejšie sa ju pokúšajú uchopiť aj filmári. Gabriela Pichler, režisérka švédskeho filmu Amatéri, sa na vec pozerá ešte komplexnejšie. Na pozadí tejto situácie sa pokúša zobraziť aj tragikomickosť hľadania znakov “národnej identity” v krajinách, ktoré už po generácie tvoria z veľkej časti prisťahovalci zo všetkých kútov a kultúr sveta. Amatéri sú, skrátka, plní veľkých a dôležitých tém - a tie divákovi dokážu sprostredkovať celkom autenticky a zrozumiteľne.
Žiaľ, zaťať “do živého” ešte automaticky neznamená nakrútiť podarený film. Amatéri, aj napriek svojej aktuálnej téme prenesenej do organického prostredia plného dynamických postáv, ako celok bohvieako dobre nefungujú. Film formálne pripomína mockumentary, veľkú časť postáv dokonca stvárňujú skutoční “amatéri”. Do popredia dáva situačnú autenticitu, ktorú len zvoľna lepí dokopy vyšší scenáristický plán. Najmä v prvej polovici je však jeho sledovanie dosť nezáživné. Tušiť z neho snahu o komediálny podtón, jeho humor je však málokedy hodný viac než pousmiatia.
Tínedžerky nakrúcajúce absurdity a malomestskú nudu na telefón majú s plnohodnotným utiahnutím hlavnej dejovej línie snímky evidentný problém, hoci obe ústredné neherečky robia v rámci svojich limitovaných rolí maximum. Neskôr, keď sa z chaotickej koláže začínajú konečne vynárať hlbšie sociálne témy, film výrazne naberá na hĺbke a zmysluplnosti. No žiadna z načrtnutých problematík sa napokon nedostáva ďaleko za hranicu prostého pomenovania.
Nakrúcanie filmu sa pre obyvateľov Laforsu ukáže byť katarznou skúsenosťou. Sledovanie Amatérov by sa, hádam, podobne mohlo ujať u divákov, ktorých komunita skladbou, dynamikou a problémami tú laforskú pripomína. Film je v rovnakom čase kritikou aj oslavou autentickej, neprikrášlenej tváre západoeurópskeho malomesta 21. storočia - a jeho odkaz je tak nepochybne pozitívny a cenný. Bez osobného vzťahu k týmto témam si však k Amatérom hlbší vzťah budete hľadať pomerne ťažko.
Amatörer (Švédsko, 2018, 102 min.)
Réžia: Gabriela Pichler. Scenár: Jonas Hassen Khemiri, Gabriela Pichler. Hrajú: Shada Ismaeel, Maria Nohra, Susanne Hedman, Jan Cruseman, Mimmi Fasth...