BRIGHTBURN |
BRIGHTBURN |
Ten námet na mix žánrov komiksu a hororu nie je márny. V súčasnom komiksovom ošiali by mohol mať aj zlý hrdina resp. antihrdina priestor a popri všetkých esách i svetlých stránkach protagonistov by sa dala ukázať aj temná. BrightBurn však nie je druhý Spawn, kde sa pekelník snaží zachrániť ľudkov na Zemi.
V prológu to vyzerá skôr na jemné erotické harašenie, ale zabudnite, to sú iba jemné náznaky a neskôr sa dočkajú skôr milovníci krvi. Malý chlapec s nejasným pôvodom (všetci sa budú predháňať v porovnávaní temného Starmana či Supermana) rastie, má neuveriteľné nadanie v istých oblastiach, no zároveň je trošku pozadu v iných. Súčasná medicína či psychológia by asi neodolala pokušeniu dať mu nálepku mierneho autistu či iného syndrómu. Ale Brandon Breyer je sužovaný iným trápením a to sa začne drať von, čo postupne pocítia mnohí v jeho okolí.
Najprv sú nadprirodzené schopnosti servírované iba v malých dávkach. Že má veľkú silu a zrejme dobrú pamäť. No keď sa začne neuveriteľne rýchlo pohybovať, ukáže smäd po krvi a občas niekomu ublíži a ani o tom nevie, to už jeho rodičia spozornejú (my dostávame kúsky info v malých flashbackoch a zistíme, že ho nesplodili sami). A krvilačné chúťky začnú a výkyvy nálad začnú riadne stúpať a okolie to pocíti...
Brightburn sa dá teoreticky rozdeliť na dve časti – keď netušíme, čo sa deje a sme hladní po objavoch a exekučnú, keď sa už malý Brandon začne prejavovať naplno, mystérium je preč a už len čakáme akú spúšť chce za sebou zanechať. A David Yarovesky dostal od scenáristov pár nápadov, no obyčajný dej, čo sa iba skôr iba vlečie k očakávaným vraždám či vyčíňaniu malého BB.
Gradácia v podobe nasadzovania väčšej sily i nebezpečenstva v okolí spočiatku funguje. Lenže Gunnovci majú očividne radi repete a niektoré scény či pointy radi opakujú. V praxi to znamená, že už by sa mohli posunúť ďalej, no urobia zvláštny trik – vrátia sa k niečomu, čo je jasné, prehodia náladu na minulú a ide sa v deji o kúsok ďalej odznova. Cítiť, že bolo umenie naplniť celých 90 minút, a tak si pomáhajú nielen takými barličkami a opakovanými scénami, ale hľadajú ako rozdeliť isté oznámenia a ich načasovanie.
Polemika o deji bokom, mnohí budú čakať na špeciálne schopnosti Brandona a dočkajú sa všeličoho, no zaškatuľkovanie do kategórie hororu-vyvražďovačky nás ešte viac navnadia na rozličné vraždy. Film sa tu mení na typický slasher, kde namiesto tajomného zabijaka vidíme vznášajúceho sa chlapca, ktorý vždy použije nejakú špeciálnu schopnosť, aby sa dostal k obeti.
Môžete sa tešiť na pár skutočne efektných smrtí v štýle Final Destination, nepríjemné zábery, kde určite nejedna slabšia povaha odvráti zrak a iná sa bude asi už smiať, že čo autori vymysleli. Ale áno, Brandonove spôsoby zabíjania nie sú márne, akurát to finále sa už prepáli do nečakaných výšin, autori tu asi minuli čosi navyše z rozpočtu.
Problém Brightburna je v rozpoltenosti. Hororovým fanúšikom nebude asi veľmi vyhovovať komiksová nadstavba a zase komiksové publikum bude odradené občasnou ľakačkou alebo prílišnou brutalitou, čo aj pri spojení s menším počtom špeciálnych schopností nenaplní očakávania. Navyše pozliepaný scenár by rád šokoval, priniesol čosi nevídané – v skutočnosti toho veľa nie je a skôr dáva šancu diskutovať o tom, ako sa mohol tento námet previesť do podoby ešte lepšie.
Neustále máte pocit a čakáte na nejakú dávku originality, ale približne v polovici zistíte, že už nepríde a stane sa presne to, čo tipujete. Nehovoriac o udičkách typu, že keď niekto s chlapcom má ísť niekam preč, asi nedopadne dobre.
Námet na Brightburn bol teda dobrý – ale po videní ostáva, žiaľ, tým najlepším čo tento projekt mal. Ak teda nechcete uznať, že Elizabeth Banks hrá dobre aj tieto menšie úlohy.
Ako alternatívu odporúčame film Chronicle (2012) a nórsku koprodukciu Thelma (2017). Vo filme Thelma je dokonca scéna, ktorú tvorcovia tínedžerského hororu Brightburn priamo citovali, alebo jednoducho zmienený titul nepoznali. (poznámka šéfredaktor)
Brightburn (USA, 2019, 90 min.)
Réžia: David Yarovesky. Scenár: Brian Gunn, Mark Gunn. Hrajú: Elizabeth Banks, Jackson A. Dunn, David Denman ...