ALL DAY AND A NIGHT |
ALL DAY AND A NIGHT |
Relatívne pokojný priebeh temnej noci narušia výstrely z predmestského domu v srdci ghetta. Na mieste činu zostávajú dve nehybné telá černocha Malcolma a jeho priateľky. Polícia je mimoriadne úspešná a páchateľ dlho na slobode nepobudne. Verdikt na súde je jasný – doživotie. Mladý Jahkor však nechce nikomu prezradiť, čo ho viedlo k tak radikálneho činu. Po príchode do väzenia stretáva po dlhých rokoch svojho otca J.D., ktorý v mladom veku povystrájal tiež všelijaké hlúposti a dnes sa na svet spoza mreží pozerá inak. Jakhor medzitým spomína na minulosť a udalosti vedúce k strate slobody.
All Day and a Night, prístupný na Netflixe, nie je po obsahovej stránke nijak zvlášť inovatívny. Výsostne afroamerická dráma sa neodohráva len vo väzení, ale aj v srdci ghetta s vlastnými pravidlami a systémom, kde by biely „homie“ dlho neprežil. Zo začiatku sprístupňuje málo informácií a ocitáme sa viac-menej priamo v deji. Jahkor zastrelí pár, ide do väzenia a postupne odkrýva čriepky minulosti.
Spomienky na detstvo, šikana v škole (aj doma), prvé kamarátstva a styky s ulicou postupne formujú neskoršiu budúcnosť. Život v tomto prostredí zvykne byť samozrejme ťažký a každý deň je začiatkom nového boja o prežitie na okraji džungle agresie, hrdelných zločinov a pouličného rapu. Podobnosti sa nájdu s viacerými filmami, napríklad s dnes už klasikou tohto subžánru Boyz n the Hood (1991). Z novších stojí za pozornosť Fruitvale Station od Ryana Cooglera, ktorý si na černošských témach buduje slušnú kariéru (Black Panther, Creed). Práve k prehypovanému Black Pantherovi mu scenár napísal Joe Robert Cole – tvorca stojaci za All Day and a Night.
Cole sa na papieri často točí okolo postavenia černochov v spoločnosti. Už po príchode Jahkora do väznice sa dostaví zaujímavý monológ, ktorým sa dozvieme, že otroctvo černochov síce naučilo prežiť, ale nedalo návod čo ďalej, ako žiť. A tak sa z generácie na generáciu vytrácajú z ulíc strýkovia, bratia, otcovia...len aby sa postupne obmieňali vo väzenských celách alebo po sebe zazerali na dvoroch. Režisér sa tematicky zameriava aj na otázky otcovstva, výčitky svedomia a odkaz pre svojich potomkov so snahou o prelomenie onoho generačného „prekliatia“.
Všetky tieto okruhy vtesnal Cole do dvoch pomalých hodín, rozdelených na tri časové roviny – detstvo, väzenie a obdobie niekoľkých mesiacov pred vraždami. Vo výsledku to môže byť pre mnohých divákov najväčší kameň úrazu. Slimačie tempo nekorešponduje s drsným a unáhleným životom na štýl GTA: San Andreas, no o to je atmosféra zaujímavejšia.
Do postáv sa divák dokáže postupne lepšie vcítiť, spoznáva detailnejšie cestu samotného Jahkora a dokonca sa môžu objaviť sympatie. Celkovo film pôsobí extrémne vyspelo, bez ohľadu na (ne)originalitu témy. Autentickosť dokresľuje rapový soundtrack, drogy a typický slovník. Všetky klady vyzerajú takto na papieri trochu ako klišé, no pocit z filmu je úplne odlišný.
Veľký podiel na tom majú herci. Ashton Sanders je skrátka fantastický a uveríte mu všetko. Podmanivým je tiež známy Jeffrey Wright (Bernard z Westworldu), ale jeho otcovská postava J.D. až veľmi pripomína titulárny charakter z filmu O.G. od HBO Films, ktorý je taktiež z väzenského prostredia.
Striedanie zádumčivej prítomnosti za múrmi väznice s chaotickou minulosťou je filmársky podnetné a Joe Robert Cole sa ukázal schopný tvorca, ktorý sa nebojí ťažších tém. Ak pristúpite na nekompromisné a pevne dané pravidlá All Day and a Night, dostanete veľmi slušnú a atmosférickú snímku s famóznymi hereckými výkonmi.
All Day and a Night (USA, 2020, 121 min.)
Réžia: Joe Robert Cole. Scenár: Joe Robert Cole. Hrajú: Ashton Sanders, Jeffrey Wright, Isaiah John, Kelly Jenrette, Shakira Ja'nai Paye, Regina Taylor, Jalyn Hall ...