ARTEMIS FOWL |
ARTEMIS FOWL |
Artemis Fowl je populárnym hrdinom zo série kníh Eoina Coflera. Knihy som nečítal, ale aspoň som odosobnený a môžem zhodnotiť ako film funguje sám o sebe. Štúdio Disney do adaptácie bestselleru nasypalo vyše 100 miliónový rozpočet, najalo klasika Kennetha Branagha (Henry V., Znovu po smrti, Vražda v Orient Exprese, no dobre...aj ten Thor) a zarezervovalo luxusný termín premiéry. Všetko svedčilo tomu, že sa chystá kvalitný komerčný produkt, ktorý producentom prinesie zisk, poteší divákov a neurazí kritikov. Kolieska v dokonalom Disneyho mechanizme sa však nečakane zasekli a máme tu jeden z najvysmievanejších titulov sezóny. Navyše hanebne uprataný na streamovaciu platformu Disney +.
Artemis Fowl (Ferdia Shaw) je geniálnym dieťaťom (jemne povedané). Jeho otec (Colin Farrell) je tajomný miliardár (jemne povedané), ktorý sa dostane do problémov. Pohybujeme sa totiž vo svete plnom elfov, škriatkov, víl a ďalších nadprirodzených bytostí. Tie všetky túžia po nejakom McGuffinovi (tradičná svetielkujúca blbosť), ktorý dokáže zničiť svet. Začína sa veľké dobrodružstvo. Teda aspoň by sa malo, ale tento projekt nedopadol príliš dobre (jemne povedané).
Artemis Fowl rozhodne nie je vydarený ani kvalitný film. To prehnané kopanie do neho mi aj napriek tomu príde trochu nespravodlivé a svoju recenziu sa pokúsim napísať mierne. Nejde totiž o žiadny zločin proti ľudskosti ako napríklad Cats alebo Bojisko: Zem. Tu máme čo dočinenia iba s „obyčajným zlým filmom“, pri ktorom je cítiť, že v produkcii sa dialo niečo veľmi nepekné a výsledok sa už nepodarilo zachrániť.
Začnem tým najlepším. Vidieť, že Branagh ani jeho tradiční spolupracovníci realizáciu nijako neodflákli. Kameraman Haris Zambarloukos (Popoluška) pekne komponuje aj svieti, Patrick Doyle (Frankenstein) dodal dostatočne chytľavé motívy a autori výpravy, kostýmov alebo trikári sa takisto snažili. Zobrazovaný svet má potenciál a občas v náznakoch (ale naozaj iba náznakoch) vykukne pravá filmová mágia.
Chyba je bohužiaľ v tom najdôležitejšom. Postavách a príbehu. Schválne som nepoužil slovo scenár, pretože z neho evidentne vo finálnom produkte veľa neostalo. Nechcem vedieť v akom sanatóriu po videní výsledku skončili jeho autori Michael Goldenberg (Kontakt) a Conor McPherson (I Went Down). Dej občas skáče naozaj šialeným spôsobom. Je evidentné, že celý výsluch, ktorým je príbeh rámcovaný bol dodatočne dotočený na zalátanie najväčších dier. Necelá poldruhahodinová dĺžka je takisto dôkazom niečoho nekalého. Chýba prirodzené tempo, atmosféra aj logické nadväznosti.
Pravidlá a objavovanie skrytých svetov nemá žiadaný efekt úžasu. Spomeňme si, ako sme hltali každú novú maličkosť v prvom Potterovi. Nič také chytľavé ako príchod do Rockfortu alebo objavovanie kúziel a čarovného sveta nás nečaká. Tu sa pohybujeme skôr na kvalitatívnom piesočku Percyho Jacksona alebo Eragona. Aj tá nešťastná Narnia v tomto ohľade fungovala lepšie. Artemis Fowl je ako začiatok potenciálnej ságy príliš rýchly, zbrklý a málo chytľavý. Navyše sa v druhej polovici jeho dianie presunie do jedného prostredia a úplne mu chýba akákoľvek exotika. Tu mali asi prísť na rad Branaghove schopnosti pracovať na obmedzenom divadelnom priestore, no zlyháva ešte viac ako pri svojom nešťastnom remaku Sliediča. A priemerné akčné scény ani opozerané triové orgie to nezachránia.
Postavy sú vinou krátenia vzácne neživotné. Ich osobné príbehy a charakterové vlastnosti sú kruto nevyužité. Napríklad Artemisova genialita je využitá na plány, ktoré by bez problémov vymyslel štvorkár na osobitnej škole. Všetky ťahy totiž spoliehajú na to, že každý aktér sa zachová ako tupec alebo zasiahne náhoda. Herci takisto nepomáhajú. Omladina je totálne nezaujímavá a Colin Farrell s Judi Dench by už mohli konečne vymeniť agentov. Najviac zapamätateľným sa tak stáva Josh Gad. Jeho lacná vizuálna napodobenina Hagrida si totiž dokáže rozšíriť sánku a prekopať sa čímkoľvek. Pričom mu zo zadku vylietava trávený materiál. Ale aj na podobné guilty pleasure vychytávky je tento projekt skúpy. Čím sa zbavujeme posledného dôvodu, prečo tento kúsok vidieť.
Branagh ako rozprávač úplne vyhorel a dúfam, že nejde o začiatok tvorivej krízy, ale iba sled nešťastných náhod. A možno iba nekompromisne zasiahlo štúdio. To sa tak skoro nedozvieme a snáď nás so Smrťou na Níle čaká veľkolepý kvalitatívny reparát. Mám toho chlapa rád a prajem mu čím skorší návrat ku kvalite. Najviac ma tak zamrzí pohľad na fanúšikov predlohy. Ich obľúbená kniha sa bohužiaľ nedočkala adekvátneho spracovania. Na druhej strane ak sa tu nejakým zázrakom kopírujú kvality zdroja (ako pri Twilligte alebo 50 Shades...), tak dostali, čo si zaslúžili.
Artemis Fowl je projekt, ktorým si všetci zúčastnení vystrúhali hanbu. Našťastie sú dosť veľkí profíci, aby nevznikol úplný odpad, ale iba obyčajný ľahký podpriemer. Takto sa snáď v ich portfóliách na tento prešľap rýchlo zabudne. Disney si odškrtne nejaké tie milióny, vy sa tomu môžete s úplným pokojom vyhnúť a Branagh sa snáď konečne vrhne na svoju desaťročia sľubovanú futuristickú verziu Rómea a Júlie.
Artemis Fowl (USA, 2020, 95 min.)
Réžia: Kenneth Branagh. Scenár: Conor McPherson, Hamish McColl, Eoin Colfer (novela). Hrajú: Ferdia Shaw, Lara McDonnell, Josh Gad, Michael Rouse, Racheal Ofori, Colin Farrell, Nonso Anozie ...