WONDER WOMAN 1984 |
WONDER WOMAN 1984 |
Od prvej Wonder Woman ubehlo tri a pol roka. Je to pomerne dlhá dobá a medzitým si DC svet zažil svoje pády (kinoverzia Justice League) i úspechy (Aquaman, Joker). Ale Wonder Woman je symbol, ktorý sa oplatí živiť v samostatných filmoch, lebo si razí svoju cestu a do efektného diania i mlátenia sa snaží priniesť aj isté posolstvo. Nebude tomu inak ani pri pokračovaní, hoci výsledný dojem je do veľkej miery odlišný.
Od prvej časti ubehlo 66 rokov a svet sa zmenil. Prebieha Studená vojna, ale Diana Prince sa do nej nezapája, pracuje v múzeu vo Washingtone, chodí na osamelé večere a občas spomína na staré časy. Veľa vecí sa zmení, keď sa v múzeu objavia dve nové osoby – kolegyňa Barbara Minerva začína študovať vzácnu korisť z nedávnej rabovačky a Maxwell Lord (veľký šéf korporácie Black Gold) sa prišiel pozrieť, aby pomohol s financovaním inštitúcie. Lenže pohnútky všetkých sa zmenia len čo sa prejaví sila istého artefaktu. Vďaka nemu môžu veľa získať – a zároveň aj stratiť, čo premieša ich vzťahy. Postupne sa rodí nový konflikt, ktorý začne ovplyvňovať mnohých ľudí. A Wonder Woman čaká duo záporákov, Cheetah a samotný Max Lord túžiaci ovládnuť svet.
Chýry, že druhá Wonder Woman sa bude odohrávať v kulisách druhej svetovej vojny, vymenila túžba posunúť sa ďalej: do odľahčených 80. rokov, kde fičí break dance, trvalé, ľadvinky na páse nejedného chlapíka a široké farebné obleky. Je to obdobie, kedy fičal tretí i štvrtý Superman a možno si naň neraz aj spomeniete. Zasadenie filmu do 80. rokov 20. storočia spojené so svetlou farebnou kombináciou vdýchne filmu potrebnú ľahkosť: zabudnite na temné motívy Nolana či Batman vs. Superman, kde sa Wonder Woman mihla po prvý raz.
WW84 však začína fantastickým prológom na Themyscire, ktorý nie je samoúčelný – nechce nám ukázať iba Amazonky pri ďalšom tréningu či ich športových hrách. Zažijeme tu nielen dychberúci štart, ale najmä lekciu pre Dianu, ktorá sa zíde neskôr pri jej osudových krokoch. Aby sme mohli precítiť neskoršiu drámu, treba sa ponoriť aj do mysle dieťaťa, ktoré žije s inou.
A čo je dôležitejšie, ponúkne hneď na štarte epickú akciu. Prvá polovica filmu jej totiž veľa neobsahuje – je tu však ešte jedna akcia v obchodnom centre, ale na ňu nadviaže dlhočizná sekvencia predstavovania nových postáv, ich túžob a zlyhaní, ktoré budú chcieť odčiniť. Barbara je výborne zahraná v podaní Kristen Wiig, ktorá si postavu užíva a dokáže jej vtisnúť prerod na odvážnu ženu s novými schopnosťami (trošku ťažšie je to s jej komiksovou Cheetah, no tá je na plátne zúfalo krátko).
Ešte lepšie je však vykreslený Max Lord, ktorý nadobúda tiež odlišnú podobu s efektnou supervlastnosťou, ktorú autori pekne využívajú. Nie je to tradičný zloduch, čo by sa chcel mstiť násilím, ale má odlišné šance i zbrane ako si podmaniť ľudí. Keďže nemá kostým a vystačí si zväčša s oblekom, Pedro Pascal hrá diabolsky a užíva si scény s psychológiou či vplývania na iné postavy. Zámerne nechcem prezradiť, okolo čoho sa krúti celý dej, ale využíva celkom originálne poňatie, ktoré dokáže vrátiť aj toho starého známeho do hry.
Áno, je tu comeback v podaní Steva Trevora využitý pre obmäkčenie Diany, jej staronovú lovestory a má pár kúzelných momentov, no žiaľ rovnako aj niekoľko prázdnych či samoúčelných. Prvú polovicu by bolo ideálne prestrihať, na druhej strane práve tu vynikajú rozverné 80. roky, ktoré vymenili vážnosť prvej svetovej vojny za množstvo vtipov v prospech Stevea, ktorý obdivuje kam sa posunula móda či technológia sveta.
Keď sa prejaví túžba Maxa Lorda ovládať svet naplno, odpália sa viaceré mechanizmy a film mení tvár. Stále si udrží istú ľahkosť, no zrazu aj studená vojna, ľudské túžby a temné stránky duší vyplávajú na povrch. Pre diváka je lukratívnejšia šanca vidieť Wonder Woman opäť v akcii a dorazia dve skvelé akčné scény – jedna na africkej diaľnici s parádnym hudobným sprievodom a druhá v Bielom dome, kde sa konečne stretnú postavy a začnú sa mlátiť naplno.
Grandiózne finále využíva kvantum ďalších elementov – Cheetah zvýši svoj level, Max sa posúva do ultrašialenej roviny a Diana nasadzuje novú výbavu. Finále nie je však prepálené a nesúrodé ako pri prvej Wonder Woman, má pár nápadov, dobrú vizuálnu stránku a stále máte prehľad, čo sa deje. Je tu poriadna akcia a Hans Zimmer absolútne búcha do nástrojov a mieša mnohé hudobné motívy.
Apropo, Zimmer. Keď chýbal v prvej Wonder Woman a Rupert Gregson-Williams varíroval pôvodný motív, napokon to bola celkom dobrá alternatíva a po rokoch som si na soundtrack zvykol. Keď sa vrátil Hans Zimmer späť, môžete sa tešiť jednak na narvaný soundtrack plný nových melódií, akčnej muziky a najmä celú plejádu motívov z celého DC univerza, keďže už nejeden film sprevádzal. Zaznejú v nečakaných momentoch a čo je dôležitejšie, vhodne ich dopĺňajú a vytvárajú istý pocit kontinuity. Jedna za všetky: Beautiful Lie...
Z hereckých výkonov si Gal Gadot plní povinnosti a naďalej ostáva spätá s postavou – keďže nemá iba akčné scény, elegantne zvláda aj tie ostatné. Obsadeniu však jednoznačne dominuje duo Kristen Wiig-Pedro Pascal, ktorý si svojich záporákov strihli parádne a zvládajú ich viaceré roviny.
Wonder Woman 1984 však vo finále hodnotím o bod slabšie ako jednotku. Tá si držala istú vážnosť, posolstvo a súdržnosť. Dvojka je na jednej strane dlhšia, plnšia, ponúka veľa a súhlasím s Patty Jenkins, že by uživila aj ďalších 15 minút. A súčasne by som z prvej hodiny strihal minúty, občas silený humor či dlhé scény. Ale po dvojmesačnej absencii v kine to bol parádny blockbuster, akých je tento rok málo. Aj dvojka sa snaží doručiť isté posolstvo, ktoré možno v súčasnej pandémii rezonuje ešte lepšie ako v bežnom lete, kedy sa každý týždeň snažíme vstrebať ďalší blockbuster. Tematické a myšlienkové prepájania s Orwellovou 1984 očakávajte len v jemnej forme poukázania na "dokonalé" ovládanie sveta, manipuláciu či diktatúru.
Patty Jenkins režíruje dobre, akurát musí lepšie komunikovať so strihačom Richardom Pearsonom a nebáť sa oželieť niektoré scény, či meniť ich za iné. Názory sa budú líšiť: niekomu bude sedieť viac prvá polovica, niekomu druhá a mnohí si povedia, že tá obsesia ženami je príliš veľká. Ale napokon je tu dobrý balans medzi vážnymi témami, ľahkosťou a efektnou akciou. Táto séria má stále potenciál ísť ďalej.
Wonder Woman 1984 (USA / UK / Španielsko, 2020, 151 min.)
Réžia: Patty Jenkins. Scenár: Patty Jenkins, Geoff Johns, Dave Callaham, William Moulton Marston. Hrajú: Gal Gadot, Chris Pine, Kristen Wiig, Pedro Pascal, Natasha Rothwell, Robin Wright, Connie Nielsen, Gabriella Wilde, Ravi Patel, Kristoffer Polaha, Amr Waked, Jonathan Ajayi ...