BEGINNING |
BEGINNING |
Na oko pokojný, jasne nalinkovaný život v komunite Svedkov Jehovových naruší útok neznámych agresorov, pri ktorom priamo uprostred omše vyhorí svätostánok. David, vodca skupiny, sa nenecháva odradiť a okamžite začne plánovať stavbu nového chrámu. Pre jeho manželku Yanu je však incident spúšťačom ďalších, oveľa temnejších udalostí.
V nevšedne hĺbavej snímke Dasatskisi (Beginning) debutujúcej gruzínskej režisérky Dei Kulumbegašvili sa intímna dráma ženy, ktorú jej životná rola začína dusiť, mení na koláž nekonečných alegorických obrazov – raz krásne melancholických, inokedy mrazivo brutálnych. Film ovenčený cenami z festivalov Toronto či San Sebastián je jasne orientovaný na artového diváka. Žiada si svoj čas a ochotu čítať medzi riadkami – v priestoroch, ktoré sú často oveľa hutnejšie ako riadky samotné.
Yana (výborná Ia Suchitašvili) je manželkou energického misionára Davida (Rati Oneli) a matkou citlivého školáka Giorgiho (Saba Gogichaishvili). Ako sa neskôr dozvedáme, pôvodne bola herečkou. Dnes sa však venuje už len príprave detí z komunity na slávnostný obrad krstu – a na prvý pohľad sa zdá, že je s tým celkom spokojná. Dramatická udalosť na omši v nej však ako rozbuška naštartuje hlboký vnútorný nepokoj. Až postupne nám dochádza, že tu musel byť už oveľa dávnejšie – patriarchálna spoločnosť, v ktorej sa Yana ocitla, možno pre ňu nie je až taká vhodná, ako si sama myslela.
Situácia sa vyhrocuje, keď po požiari David na niekoľko dní odchádza, aby zariadil všetko potrebné pre výstavbu náhradného chrámu. Yana ostáva sama nie len so svojimi myšlienkami a pochybnosťami, ale aj s nečakaným návštevníkom, ktorý využije svoju psychologickú a fyzickú prevahu a ublíži Yane tým najbrutálnejším spôsobom. Krehká rovnováha je navždy zničená, Yana sa stále viac vzďaľuje svojej očakávanej životnej role. V tichu a samote začína klíčiť skutočná tragédia...
Filmov z prostredia náboženských komunít či siekt sme v poslednom čase mohli vidieť viacero. Väčšinou sa niesli v atmosfére temna, psychologického napätia, mystérií a strachu. Inak to v podstate nie je ani v prípade snímky Beginning – primárnym zdrojom týchto nálad a emócií však tentokrát nie je samotná sekta. Tá akoby bola len akousi svojskou, hoci rozhodne nie náhodnou kulisou pre drámu, ktorá sa odohráva v duši hlavnej hrdinky.
Po bombastickom úvode, ktorý doslova odpáli Molotovov kokteil vhodený do plnej modlitebne, sa však k pravej podstate Yaniných starostí už prekúsavame len veľmi pomaly. Dea Kulumbegašvili dej rozkladá do dlhých statických a perfekcionisticky estetických obrazov, v ktorých sa toho deje oveľa viac pod povrchom než navonok. No a keď už na nejakú akciu skutočne príde, občas je pomerne ťažké pochopiť, prečo sa to či ono vlastne deje. Beginning nie je ľahkým sústom – je celkom možné, že práve vás baviť vôbec nebude, alebo mu na chuť prídete až spätne, keď si rébus jeho podobenstiev začnete dodatočne skladať v myšlienkach.
O čom teda Beginning vlastne je – a stojí vôbec za to? Trochu zjednodušene, je to film o ženách a mužoch, matkách a synoch, dcérach a otcoch. O masochistickej potrebe ustáť aj najhoršie príkorie a čarovnej schopnosti cítiť sa pritom ešte previnilo. Je o roliach, ktoré na seba preberáme a o pasciach, v ktorých sa následne ocitáme. Je aj o relativite a zároveň fatálnej dôležitosti rozdielov medzi dobrom a zlom. A v neposlednom rade je, samozrejme, aj o viere – o koncepte hriechu, pokory a povinnosti, oddanosti niečomu vyššiemu a schopnosti obetovať tomu všetko. Beginning, skrátka, kondenzuje kopec silných a zaujímavých myšlienok, navyše v pre nás celkom exotickom prostredí, s prekrásnou kamerou a skvelými hereckými výkonmi. Zároveň je však celkom odkázaný na schopnosť a ochotu diváka hľadať za jeho abstraktnými náčrtmi plné kresby.
Ak sa povie „dlhé statické obrazy”, v tomto prípade slová „dlhé” a „statické” treba brať naozaj doslova. Niekedy sa pozeráme celé minúty na to, ako Yana jednoducho sedí sama za stolom – a vôbec nič sa nestane. Alebo leží v tráve a predstiera, že spí či umiera. Ak pristúpite na to, že Yanu v skutočnosti nemáte pozorovať, ale skôr premýšľať či preciťovať danú situáciu za ňu, Beginning môžete oceniť ako provokatívny a podnetný zážitok, ktorý sa dokáže výrazne vryť do pamäti.
Hranica medzi radikálnou originalitou a nezrozumiteľným artom je však často subjektívna, a tak sa celkom ľahko môže stať, že vám Yana a jej dejovo pomerne riedka tragédia rozťahaná na dve hodiny čistého času napokon budú skôr ľahostajné. V tom prípade z filmu hádam budete schopní načerpať aspoň kus vizuálnej krásy (kamera vyzbrojená 35 mm formátom estetiku dokáže nájsť aj v tých najkrutejších či najbanálnejších výjavoch) a možno aj nevšednej atmosféry, ktorú film buduje napríklad aj znepokojivým dianím mimo obraz alebo mnohovrstvovými kompozíciami.
Beginning (Gruzínsko / Francúzsko, 2020, 125 min.)
Réžia: Dea Kulumbegashvili. Scenár: Dea Kulumbegashvili, Rati Oneli. Hrajú: Ia Sukhitashvili, Rati Oneli, Kakha Kintsurashvili, Saba Gogichaishvili, Ia Kokiashvili, Mari Kopchenovi, Giorgi Tsereteli