ČIERNY MEDVEĎ |
ČIERNY MEDVEĎ |
Idylická chata na brehu jazera, mladý pár v očakávaní svojho prvého potomka a tajomná umelkyňa, ktorá vstúpi do ich príbytku aj životov a obráti všetko na ruby. Tak sa aspoň spočiatku javí americká psychologická dráma Čierny Medveď (Black Bear), ktorú nedávno v premiére uviedlo HBO. V tomto filme však napokon nič nie je také, ako sa spočiatku zdá – vlastne by sa dalo povedať, že sa kdesi v polovici obráti doslova o 180 °, takmer akoby sme už ďalej ani nepozerali na ten istý film. Trošku uletená, ťažko čitateľná nezávislá šaráda s charizmatickou Aubrey Plaza (Legion) v hlavnej úlohe zanecháva síce trochu rozpačitý dojem, no rozhodne jej nemožno uprieť viacero silných momentov.
Neveľmi úspešný muzikant Gabe (Christopher Abbott) a bývalá tanečnica Blair (Sarah Gadon) spolu žijú ďaleko od civilizácie v zrubovej chate na brehu malebného jazera uprostred lesov. Blair je v posledných mesiacoch tehotenstva a Gabe starostlivo dbá na to, aby sa mala ako v bavlnke – napríklad aj tak, že jej prakticky nedovolí nič robiť, čím ju očividne hrozne vytáča.
Stereotypnú ponorku nastávajúcich rodičov však príde jedného dňa narušiť svojská filmárka Allison (Aubrey Plaza). Podľa všetkého sem na radu spoločných známych prichádza bojovať s tvorivým blokom, ktorý jej nedovolí dopísať svoj najnovší scenár.
Nebráni sa ale ani večerným debatám nad vínom s domácimi, ktorí ju už krátko po príchode zasypú množstvom zvedavých otázok. Po niekoľkých pohárikoch však vnútorné napätie medzi nastávajúcimi rodičmi naplno exploduje a Allison sa ocitne v nezávideniahodnej situácii – ako medzi dvoma mlynskými kameňmi. Ujde preč? Zamkne sa na izbe a počká, kým sa veci utrasú? Alebo radšej ešte prileje olej do ohňa nebezpečným flirtom s domácim pánom?
Pri písaní o snímke Black Bear je pekelne ťažké vyhnúť sa spoilerom. Pri zbežnom popise východiskovej situácie sa totiž o filme ako takom vlastne nič nedozviete. Vyššie opísané je len akási predohra, v ktorej skutočné postavy filmu stvárňujú niekoho celkom iného. V najvyhrotenejšom okamihu odrazu scenár pretáča list a ocitáme sa v druhej kapitole, alebo skôr akomsi paralelnom vesmíre, ktorý s tým, čo sa dialo doteraz síce súvisí, no zároveň je niekde celkom inde.
Zrub Gabea a Blair je odrazu dejiskom nakrúcania filmu s podobnou zápletkou, avšak opačným obsadením. Allison a Blair sú teraz herecké kolegyne, no zároveň sokyne: Gabe, ktorý je tentokrát režisérom nakrúcaného filmu, totiž Allison zámerne provokuje k žiarlivosti, aby z nej pred kamerou vyžmýkal maximum autentických emócií. Dokáže to však ich vzťah naozaj uniesť?
Ak vo filme Black Bear budete čítať len prvý plán, uvidíte zrejme pomerne nezáživnú konverzačku o hysterickom pletenci troch nesebaistých a neveľmi sympatických ľudí. Prvá polovica, kde Allison vystupuje ako tajomná filmárka a Blair s Gabeom sa idú do krvi pohádať o otázkach rodovej rovnosti, je plná nekonečných filozofických debát a napokon aj tak dospeje presne tam, kde ste to od začiatku čakali. Prebrať sa z nej rovno do druhej, oveľa rafinovanejšej a herecky aj tematicky vďačnejšej časti je teda celkom úľava.
Navyše, až teraz sa začína ako-tak poodhaľovať skutočná téma snímky, ktorá je od nejakých povrchných mileneckých pletiek na míle vzdialená. Zisťujeme, že film v skutočnosti hovorí najmä o tvorivom procese, kreativite ako požehnaní aj prekliatí zároveň, o obetiach, ktoré je niekedy tvorca ochotný priniesť na piedestál vlastného úspechu a sebarealizácie.
Naplno tu dostáva priestor Aubrey Plaza, ktorej Allison sa stáva pred zrakmi celého filmového štábu bábkou v manipulatívnej hre jej ambiciózneho manžela. Ten je pre nakrútenie dokonalej záverečnej scény svojho trháku ochotný obetovať všetko, vrátane duševného zdravia svojej manželky, ktorá sa nám pred očami (pohárik za pohárikom) rúti strmhlav dolu špirálou výbušnej žiarlivosti, paranoje a zúfalého vyčerpania posledných fyzických aj duševných síl.
Black Bear je rozhodne originálny film, ktorý dokáže prekvapiť, zaujať a neraz aj úprimne a bezprostredne pobaviť (druhá časť odohrávajúca sa pri nakrúcaní je naozaj dynamická a plná celkom vďačných vedľajších postáv, ako je napríklad asistentka s akútnou hnačkou či šepkárka pod vplyvom). Srdcom snímky je však priam srdcervúco stvárnená Allison (Aubrey Plaza ju hrá ozaj intenzívne) – žeby sa pri jej písaní režisér a scenárista Lawrence Michael Levine inšpiroval vlastnou manželkou, taktiež filmárkou Sophiou Takal, s ktorou už, (podobne ako filmový Gabe a Allison), viackrát pred kamerou aj spolupracovali? Chvíľami až bolestivá úprimnosť, intímna autenticita filmu, ale aj mnoho jasne osobných scenáristických narážok vo filme tejto teórii celkom nahrávajú.
I keď vás hlavná pointa snímky celkom neminie a nájdete si v nej aj nejaké ďalšie klady a zaujímavosti, úplne stopercentne asi tomu, prečo bol tento film nakrútený tak, ako bol, neporozumiete. Aký presne význam tu vlastne zohráva prvá časť snímky, ktorá napokon nie je ani obsahom filmu nakrúcaného v druhej polovici? Je to len taký samoúčelný mindfuck, alebo osobný odkaz, ktorému budú dokonale rozumieť len režisér a jeho žena? V každom prípade, hoci Black Bear ponúka viac otázok než odpovedí, budete mať po ňom celkom určite aspoň o čom premýšľať.
Black Bear (USA, 2020, 104 min.)
Réžia: Lawrence Michael Levine. Scenár: Lawrence Michael Levine. Hrajú: Aubrey Plaza, Christopher Abbott, Sarah Gadon, Paola Lázaro, Grantham Coleman, Lindsay Burdge ...