THE SAILOR |
THE SAILOR |
Slovenská dokumentaristka Lucia Kašová, ktorá svoju lásku k slanej vode pravdepodobne zdedila po otcovi (obaja sú kapitánmi), sa rozhodla nakrútiť skupinový portrét o „morských vlkoch“ žijúcich na malom karibskom ostrove Carriacou. Toto miestečko sa rokmi stalo akýmsi domovom pre dožitie veteránov, ktorým pevnina nikdy príliš nevoňala.
Režisérka, ktorá sa v minulosti podieľala na cykle portrétov bývalých slovenských premiérov (Expremiéri), tentokrát zamierila do celkom iných vôd. Esencia života hippie komunity, ktorá sa niesla na vlne slobody a navždy sa odovzdala šíremu moru, ju už rokmi fascinovala. Pri prvom jedinečnom stretnutí s 80-ročným Paulom Johnsonom, ktorý je pravým reprezentantom tohto spoločenstva, od svojho pôvodného plánu mierne odbočila a rozhodla sa celý projekt zamerať iba na neho.
Jej celovečerný debut s príznačným názvom The Sailor mal svoju svetovú premiéru na prestížnom kanadskom festivale Hot Docs v apríli tohto roka. Slovenskému publiku je sprístupnený už počas týchto dní, pričom tematické letné obdobie a najmä priestory amfiteátrov jeho atraktívnosť ešte viac pozdvihujú. Ideálnou možnosťou je voľba premietania napojená na diskusiu, pretože The Sailor vo vás pravdepodobne veľmi prirodzene otvorí celú paletu otázok a morálnych dilem.
Trasľavé ruky, alkoholový opar a ochabnuté telo, ktoré kedysi zvládalo veľa, no dnes už pomaly dosluhuje, patrí samotárovi Johnsonovi. Jeho slobodomyseľná púť sa pomaly ale isto blíži ku koncu. Už i jeho loď túži po dôchodku, no starecká tvár, ktorú šteklia bledé kučery, sa priam desí pevninského života. V objatí morských vĺn a za prítomnosti čajok, ktoré ho už dávno prijali za svojho, prirodzene kalkuluje, a jeho myseľ loví v spomienkach. Niekdajšie krátke pokusy o bežný spôsob života mu iba umožnili finančne sa zabezpečiť a prežiť tak zvyšok bytia cestou, za ktorou jeho srdce skutočne pišťalo.
Naviazanie k jednému miestu či majetku a toxicita dnešnej spoločnosti ho jednoducho nikdy nelákali viac ako búrlivý oceán. Na svojich plavbách spoznal množstvo žien a každú jednu z nich miloval úprimne a intenzívne. Dobrodružstvo však všetky časom vymenili za pevnú pôdu pod nohami a Paul zostal opäť sám. I keď na svoje deti spomína iba z fotiek z ich ranného detstva a možnú existenciu ďalších pripúšťa, verí, že jeho osobnosti neprislúcha sebeckosť. Alebo možno vnímať túžbu po slobode a vzdor k akejkoľvek pripútanosti ako prejav bezohľadnosti či nebodaj zbabelosti?
The Sailor za svoju pomerne krátku minutáž naplní pomyselnú rybársku sieť množstvom otázok, na ktoré azda neexistujú jednoznačné odpovede. Pojmy ako nezávislosť, samota či domov evokujú v každom z nás svoj osobitý význam. Tieto témy pomerne nedávno priam ukážkovo spracovala Chloé Zhao v oscarovej Krajine nomádov. Opustený námorník Paul v mnohom pripomína starnúcu Fern. Miestami mu osamelosť vženie slzy do očí, no napriek tomu nepochybuje o tom, že svoju osobnú cestu vedel prežiť iba jediným možným spôsobom.
Náš nový slovenský dokument je o ľuďoch verných počiatočnému spôsobu života, v ktorom sa človek odovzdáva jedine prírode a jeho osobnosť nedefinuje hlásenie sa k určitej krajine či náboženstvu. Či je daň za takúto slobodu až príliš veľká, uvážte sami. Najskôr ide o uhol pohľadu a priority každého z nás. Pretože v dnešnej dobe sa i jednotlivec prijatý spoločnosťou, v ktorej vládnu technológie a hojnosť, môže cítiť viac osamelo ako dobrodruh na šírom mori.
Práve všadeprítomný mamon nás čoraz viac pripútava k jednému miestu a starostlivosťou oň strácame čas na skutočné dobrodružstvá. Čo ak nežijeme nespútane ako Johnson iba preto, lebo sme v sebe doposiaľ neobjavili dostatok odvahy? Čo ak ľuďmi jemu podobnými pokrytecky opovrhujeme, zatiaľ čo sami skryto túžime po dokonalom spojení s prírodou? Cestu k starému pánovi si asi nenájde každý, o moje sympatie ale dlho bojovať nemusel.
I keď sa nakrúcanie v prostredí karibského zálivu môže javiť ako práca v raji, pre tvorcov dokumentu išlo o pomerne veľkú výzvu. Počas dvojmesačného natáčania na ostrove Carriacou, ktorý nedisponuje ani pitnou vodou, súčasne prebiehala hurikánová sezóna, ktorá zastáva v deji svoje patričné miesto. Tím, ktorého súčasťou bol aj producent Maxim Kľujev či strihač Roman Kelemen (Rytmus: Tempos) sa však s prekážkami patrične vysporiadal.
Našu dokumentárnu tvorbu tak doplnila pomerne netradičná téma, do ktorej režisérka vdýchla svoj osobitý štýl. Po mojej obľúbenej Piatej lodi tentokrát zakotvil v našom prístave The Sailor a slovenská kinematografia sa tak rozrástla o ďalší pozoruhodný titul.
The Sailor (Slovensko, 2021, 79 min.)
Réžia: Lucia Kašová. Kamera: Martin Jurči. Strih: Roman Kelemen. Dramaturgia: Jan Gogola ml. Hudba: Martin Turčan. Zvuk: Tomáš Bauer, Igor Jedinák.