ZÁTOPEK |
ZÁTOPEK |
Diváci si zhruba po dvojročnom odklade užijú v kinách Václava Neužila. Film Davida Ondříčka Zátopek vošiel do našej kinodistribúcie. S veľkou pompou zarezonuje a určite si ho zamiluje široké publikum, pretože je masovo konzumetsky bravúrne veľkolepý. Slávnej osobnosti čs. atletiky sa dostalo výpravného spracovania kľúčových okamihov jeho kariéry od vojnovej doby po nezabudnuteľnú olympiádu v Helsinkách roku 1952.
Emil Zátopek nabehal rôzne kategórie od rýchlostných behov po maratón. Dočkal sa zlata, s vysnívanou manželkou Danou aj jej oštepárskej medaily, spolu čelili spoločenským tlakom zvonka. Ondříček sa po predchádzajúcej Dukle 61 opäť vrhol do vzdávania pocty hrdinom doby nie až tak dávnej. Po odkrývaní skromného živobytia udusených baníckych obetí sa zameral na obdobie „nedýchateľných“ povojnových rokov cez Zátopkov život, jeho priority, dobrácku detinskosť a neuveriteľný bežecký talent...
Životopisná vyše dvojhodinová dráma Zátopek funguje vo svojej žánrovej kategórii na 100 percent. Pozvoľným tempom spoznávame Zátopkove bežecké začiatky v Baťovej obuvníckej továrni v Zlíne. Postupne siaha najprv miestna legenda po ďalších víťazstvách, spoznáva na zlínskych pretekoch oštepárku a svoju budúcu manželku Danu Ingrovú, nasleduje olympiáda roku 1948 v Londýne, majstrovstvá Európy o dva roky neskôr. Kariérnym vrcholom finišuje gradácia medzinárodných víťazstiev na olympiáde 1952 v Helsinkách, kde víťazí v behu na 5 km, 10 km a ako nováčik aj v vo vyše 40-kilometrovom maratóne...
Vo filmovom stvárnení slávnej legendy predvádza český herec Václav Neužil ml. verné kopírovanie Zátopkovho typického bežeckého štýlu. S kondične namáhavou prípravou sa na niekoľko rokov zveril do rúk trenéra Jana Pernicu. Výsledkom bolo zrodenie Zátopkovej osobnosti predovšetkým na dráhe s typickým kŕčovitým držaním tela, zaklonenou hlavou a dokonalo vypracovanou technikou behu. Neužilov vlastný herecký talent zasa dodal postave typickú výkonnostnú „Ťopkovu“ grimasu a príznačne vyššie položený hlas.
Zátopkova postava prechádza vo filme neľahkými peripetiami v profesionálnom i súkromnom živote. V rozmedzí niekoľkých rokov zakúša nátlak špehovať spoluúčastníkov súťaží, či náhodou nechcú zdrhnúť. Podvoľuje sa jalovým kamarátskym stretnutiam s mládežou a robotníkmi, aby sa spoločensky pitvoril a prinášal im nádeje do športových kariér. Jeho postava tu vyznieva nanajvýš detinsky, o to viac cítiť rozkol medzi jeho úprimným poradenstvom a mocenskými pohnútkami, ktoré ho doň ako mienkotvornú osobu napasovali. Je to vrchol životnej púte chlapca z veľkej jednoduchej rodiny, takže mentálne zostáva sám sebou, hoci zarámovaný veľkým spoločenským poslaním.
V tom dominuje jeho výnimočnosť čisto profesionálnych a životných rád na rozdiel od kolosu pozadia jeho ochranárskych súdruhov. Divákovi sa otvára svet dvoch protikladov: Emila Zátopka ako čestného muža, ktorý len rád beháva a prekonáva svoje bežecké méty a svet reprezentovaný jeho „ochrancom“ (Robert Mikluš), aby v nebezpečných spoločensko-politických vodách vedel správne plávať.
Od týchto neblahých pokynov ho múdro odhovára manželka Dana (Martha Issová), jedine v ich spoločných situáciách najviac badať stopy názoru samotného Zátopka. Väčšinové dianie okolo Ťopku sa vznáša v duchu ovácií, pretriasaní výsledkov v médiách. Emil sa radšej uťahuje z verejného života a pracuje na svojej technike osamote. Má na háku svoj zjav pri finišoch, rozumne ako nepoškvrnené dieťa argumentuje pri špekulatívnych šťuchoch zhora, ide si len svoj život, v ktorom jednoducho behá rád, behá rýchlo a prirodzene sa teší z výhier.
Na takýto stret svetov bolo potrebné vytvoriť jednak burácavé tribúny štadiónov, jednak komornejšie epizódy v snahe sformovať v Zátopkovi istú PR schopnosť, aby bol obdivovaný hlavne ako výdobytok zriadenia, nielen atlét prihlúplo bežiaci pre vlastnú radosť.
S manželkou Danou skvelo odpinkávali spoločenské tlaky a hravo sa pohrúžili do vlastného vzťahu skutočnej lásky a porozumenia, koreneného ich vzájomným zmyslom pre humor. Okolnosti hlavne profesionálneho života v divákovi budujú patričné napätie, do toho Neužilov Zátopek dokonalo zahlcuje divákovu myseľ a v nespočte víťazstiev sa vezie na adrenalíne, obkolesenom davovými skandovacími scénami, úžasne zvládnutou choreografiou športových súperov a zakúša hlboké emócie spojené so zdolávaním prekážok. Výpravnosť filmu neuberá na obrátkach ani v slávnostných okamihoch, stále však sledujeme jednoduchého a dobrosrdečného jednotlivca, ktorému pompa síce robí dobre, ale pre vlastné zadosťučinenie je preň podstatné umiestnenie a bodka.
Životopisný film Zátopek poskytuje divákovi príjemný vyše dvojhodinový opulentný pôžitok, prináša historicky dôležité pripomienky života legendy. Samotný príbeh sa rozvíja na pozadí komorného stretnutia austrálskej vytrvalostnej legendy Rona Clarka (James Frecheville) so svojím vzorom Zátopkom v kritickom roku 1968 v Prahe. Emotívne pretína nosnú príbehovú líniu životopisného sledu udalostí a kladie dôraz na jednoduché zdôvodňovanie vnútornej sily a stability, aby sa dosiahol požadovaný výkon. Na Ronovej strane cítiť prílišnú sústredenosť, je takmer neživou hmotou, ktorú Boh omylom obdaril takýmto talentom. Tú mu takmer folklórne rozbíja jedinečne praktický a bez nejakých hviezdnych manier úprimne otvorený človek nad slaninou, chlebom a cibuľou...
Kvalitatívne Ondříček uchopuje v dobrom rozdelení legendárne okamihy a odraz vášne z behania v osobnej rovine. Jeho životná partnerka Issová tradične múdro stvárňuje postavu ambicióznej ženy úspešnej v hode oštepom, a so schopnosťou stabilizovať v dôležitých okamihoch postavu Emila Zátopka správnym a nenásilným spôsobom.
Ide o klasický poctový filmový počin, nákladný a scenáristicky (Ondříček, Nellis, Muchow) veľmi vyvážený a zrozumiteľný. Nesúdi ústrednú postavu dobovým zaťažením, politicko-spoločenská konštelácia len doplnkovo participuje v dejovej línii. Ponúka divákovi pokochať sa atmosférou, kde nenájde prakticky žiaden product placement, no, miminálne nie tak agresívny, ako je tomu v športe teraz.
Zátopek (ČR, 2021, 130 min.)
Réžia: David Ondříček. Scenár: David Ondříček, Alice Nellis, Jan P. Muchow. Hrajú: Václav Neužil, Martha Issová, James Frecheville, Robert Mikluš, Jiří Šimek, Jiří Rendl, Jaroslav Plesl, Štěpán Kozub, Milan Mikulčík, Filip Březina, Peter Kočiš a ďalší