ZLATO |
ZLATO |
Austrálsky survival thriller s názvom Zlato predstavuje Američana Zaca Efrona opäť mimo svojej pôvodnej škatuľky. Herec bezpečne vybočuje z pubertálnej filmovej mašinérie. Už len participáciou na Francovej pocte Tommymu Wiseauovi v snímke The Disaster Artist poslal divákom odkaz, že s ním môžu rátať v darebáckom čiernom humore à la James či Dave Franco. Ale aj, že svoje povestne iskrivé oči posadí do hlavy masovému vrahovi Tedovi Bundymu v v Berlingerovom životopisnom filme Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile.
Naopak, režisér a scenárista Zlata Anthony Hayes (Ten Empty, New Skin) vždy inklinoval k herectvu v rodnej Austrálii, kde hral zväčša vo vedľajších úlohách. Tie mu sadli, a tak si po Efronovom boku strihol jeho parťáka, domorodého šoféra Keitha, a vlastne druhú z troch postáv, ktoré sa vo filme objavia. Virgil (Efron) si najme Keitha, aby ho odviezol za prácou, lebo chce začať nový život. V austrálskej púšti sa odohrá jedna drobná súkromná dráma. Spolu nájdu masívnu hrudu zlata. Rozdelia sa, aby Keith zaobstaral bager, Virgil má na starosti zatiaľ nález strážiť. Zápletka znie pomaly ako z rozprávkovej knižky. Z bezvýznamného otrhanca sa má stať boháč.
Servírovať deťom praktické okolnosti „zbohatnutia“ sa však nepatrí. Detinsky jasno majú sprvu aj obaja nálezcovia zlata. Nemali si to ale namieriť naprieč juhoaustrálskou púšťou. Drahocenná hruda driemajúca vo vyprahlej pustine okolo seba vybičuje pohnútky, za aké by sa mal každý človek hanbiť. Dravá „kryptomenová“ populácia však kašle na morálku a posväcuje si prostriedky, akými speje k žiadanému účelu.
Nastupuje klasická survivalová časť s Virgilom v popredí. Súkromie mu narúša všadeprítomné psie zavýjanie, občasný had, škorpión plus neustále pražiace slnko a potreba nájsť zopár konárov na nočný oheň. Každá z nástrah má vlastnú obnoviteľnosť, jediné, čo nenávratne mizne, sú voda a jedlo. Stále ide o banálnu expozíciu prežitia v nepriaznivých podmienkach. Hruda drahého platidla ale solídne naberá na vlastnom „hereckom výkone“. O to hlbšie sa zaryje do diváka jej význam zapríčinenia vzniknutého boja o život.
Viac než výborne napomáha atmosfére bezútešne rozľahlá vyprahlosť krajiny. Tá dochádza do komunikácie len s povetrím, ostrým slnečným jasom a stálymi obyvateľmi púšte, ktorým je cenné zlato ukradnuté. Kamera Rossa Giardina (ako kameraman spolupracoval na filme The Dressmaker) ľahko spracúva zábery obnaženej ľudskej bytosti v kontraste v podstate hocijakým ďalším predmetom v majestátnej prírodnej ničote.
S vyschnutým stromom, havarovaným lietadlom, mesiacom či ohňom Virgil vytvára silné vizuálne puto v každom zábere. Keby náhodou divák zabudol, že hlavného hrdinu netreba až tak ľutovať, prichádza na scénu tretia filmová postava (Susie Porter). Tam sa Hayes naplno vysmeje zabehanej morálke a vznešené ľudské mozgové závity degenerujú na úroveň divej zvere.
Triviálnu príbehovú zápletku nahodil Hayes do „gala“ predovšetkým úsečnými, no výpovednými, dialógmi. Do diváka pozvoľna prenikajú prezentované úmysly, pričom v scenári absentuje akákoľvek precitlivelá scéna, kedy by si niekto spytoval svedomie. Tých niekoľko dní v pustine si Virgil pozvoľna uvedomuje svoju situáciu.
Práve gradácia nestability prežitia diváka trochu prvoplánovo zaujme, v závese však má režisér silnú oporu v lokáciách a psychologickom podtexte, ktorý bez servítky „nakladá“ ľudskej rase. A drvivú väčšinu divákov určite nadchne hádam až prekombinovaná práca maskérov.
Vďaka spomínaným atribútom sa film ľahko dostáva pod kožu a patrične nás zasvrbí. Myšlienkovú variáciu života väčšiny z nás Anthony Hayes pretavuje do ľahko vstrebateľného a atraktívneho vizuálu s jasne zadefinovanými charaktermi postáv a kvalitne rozvrhnutou psychodemontážou ľudskej „malosti“.
Gold (Austrália, 2022, 97 min.)
Réžia: Anthony Hayes. Scenár: Anthony Hayes, Polly Smyth. Hrajú: Zac Efron, Anthony Hayes, Susie Porter, Akuol Ngot, Thiik Biar, Andreas Sobik