SMRŤ NA NÍLE |
SMRŤ NA NÍLE |
S kariérou Kennetha Branagha je to ako na hojdačke – po režisérskej aj hereckej stránke. Poslednú výraznú hereckú šancu mal v Nolanovom Tenet. Branagh - režisér ale zažíva šťastné obdobie. Jeho milostný list rodnému Belfastu si vybojoval sedem oskarových nominácií a je všeobecne valne cenený medzi kritickou obcou. Práve vďaka oscarovým nomináciam si Belfast budú môcť pozrieť v kine aj slovenskí diváci (už 24. februára). Už teraz si však môžu pozrieť iný jeho kúsok, v ktorom pre istotu sedí na režisérskej stoličke a zároveň hrá hlavnú postavu.
Smrť na Níle je sequelom Vraždy v Orient Expresse z roku 2017. Slávny vláčik nám nedopravil len ansáblovú adaptáciu jednej z najslávnejších detektívok Agathy Christie, ale aj slušné divácke reakcie a hodnotenia kritikov. Avšak rozhodujúcim faktorom pre odklepnutie dvojky bol nevídaný finančný zisk – ako ostatne vždy. Uvedenie adaptácie klasickej románovej detektívky Smrť na Níle, prirodzene, zdržal covid, no loď s Poirotom a zmeskou vedľajších postáv konečne vyplávala, a ja vás pozývam na palubu - neoľutujete.
Od sequelu sa vždy očakáva, že bude drahší, väčší, veľkolepejší. Druhý Poirot si môže odškrtnúť všetky tieto položky: zasnežené hory vystriedal slnečný Egypt, ktorý tvorcovia vyťažujú na maximum možného. Máme tu pyramídy, sfingu a ďalšie atrakcie staroveku. Nájdeme tu scény z Egyptského trhu. Hlavne sa ale môžeme dosýta vynadívať na onen titulný veľtok s jeho brehmi, flórou a faunou. (Lokácie sú cgi a nie reálne, pre objasnenie). Kamera (skúsený a dvorný Haris Zambarloukos) a strih (oceňovaná strihačka Úna Ní Dhonghaíle) si z technického oddelenia zaslúžia najväčšiu pochvalu.
Dĺžka filmu je relativizovaná práve skrz úchvatné zábery, či už na onú výpravu alebo na samotných aktérov. Zábery sú hravé, nestačia nudiť. Je to ako v dobrej cukrárni – pochúťky všetkého druhu: dlhšie, neprerušované zábery; radikálne prestrihy pri vypočúvaní; oblety z výšky. Jedna krátka scéna tu dokonca svojou kamerovou jazdou, opulenciou a kostýmami evokuje Luhrmannove jazzové bakchanálie v The Great Gatsby.
Smrť na Níle nezaraďuje vyššiu rýchlosť len pri technickej stránke, ale aj pri práci s postavami. Film začína flashbackom zo zákopov prvej svetovej, kde nám ukáže genézu Poirotových ikonických fúzov. Počas sledovania sa dozvieme viac o jeho veľkej láske, a charakter a vrstevnatosť hlavnej postavy sa prejavuje aj pri interakcii s kamarátom Boucom (Tom Bateman), či niektorými ďalšími postavami. Dokonca sa dočkáme aj intímneho iskrenia medzi Poirotom a jednou podozrivou.
Branagh teda s postavou „najlepšieho detektíva na svete“ pracuje na jednotku s hviezdičkou a neponúka nám len reparát z minula. Nesklamú ani vedľajšie postavy, či už je to spomínaný Bouc, dostávajúci viac priestoru, čím je mu tak isto vdýchnutý charakter a nejednoznačnosť alebo taký Russell Brand, ktorý ma prekvapil typom svojej postavy. Hrá výrazne subtílnu a serióznu osobu, na rozdiel od jeho najznámejších úloh ako napríklad vo Forgetting Sarah Marshall. Pochvalu si zaslúži aj Armie Hammer, pravdepodobný vorarefil (nemohol som si tento „múdry“ termín odpustiť), pri ktorého scénach človeka aj zamrzí, že to s ním dopadlo ako to s ním v Hollywoode dopadlo.
Zo zoskupenia vedľajších postáv suverénne vedie talentovaná Emma Mackey, ktorej nástupy na scénu (je ich hneď niekoľko) sú mimochodom výstižným príkladom dych-berúcej práce kamery, skladby záberu a úchvatných kostýmov. Jej tanec s Hammerom je jedným z vrcholov filmu, to nehovorím len ako heterosexuálny muž.
Napriek veľmi dobrému obsadeniu tu nájdeme jeden tŕň v päte. Áno, hovorím o Gal Gadot. Jej výkon síce nie je strašný, nenúti Vás sklápať oči, či si zapchávať uši a jej šarm je už tradične na vysokej úrovni, no viac ako tak-tak výkon nečakajte. Počas scény s „Kleopatrou“ som dokonca jediný raz počas sledovania filmu zakúsil pocit trápnosti. Našťastie sú vyššie spomínané klady vždy po ruke a človek na to okamžite zabudne.
Samotná kriminálna zápletka je poctivá, asi na úrovni tej z prvého dielu. Predlohu prečítanú nemám, takže (ne)presnosti súdiť nemôžem. Divák, ktorý si užil Vraždu v Orient Expresse a jej detektívnu zápletku, si užije aj túto, čo vlastne platí aj pri aplikovaní na titul ako taký.
Očakával som tradičné „more of the same“ a to som dostal. Okrem toho sa však dostavila aj pridaná hodnota v práci s postavami - pridaná oproti prvému dielu, samozrejme. Ide o poctivú detektívku podľa slávnej predlohy, v ktorej hrajú prevažne schopní herci, a ktorej nasadzuje korunu výborná technická stránka. Nič menej, nič viac. A pre porovnanie odporúčam filmové spracovanie z roku 1978 v réžii Johna Guillermina.
Podcastovú recenziu nájdete TU
Death on the Nile (UK/USA, 2022, 127 min.)
Réžia: Kenneth Branagh. Scenár: Michael Green, Agatha Christie (román). Hrajú: Tom Bateman, Annette Bening, Kenneth Branagh, Russell Brand, Michael Rouse, Alaa Safi, Orlando Seale, Charlie Anson, Danny Hughes, Sam James Pag, Gal Gadot ...