SMRADI |
SMRADI |
Štúdio Dreamworks sa neraz nebojí ísť do odvážnych tém alebo neprebádaných území. Hoci sa už zdalo, že posledné roky im veľmi neprajú, prvý Baby šéf ukázal, že aj po dvoch dekádach majú ešte cit na dobré kusy. Smradi sú ďalším potvrdením, že s postavami, témami i štýlom dokážu veľmi umne pracovať.
Úvodný dialóg Vlka a Hada pripomína takmer legendárny rozhovor Al Pacina a Roberta De Niro vo filme Neľútostný súboj. Má dávku napätia, tajomna a pritom sa rozprávajú o Hadových narodeninách. Len čo ich dialóg skončí a pristúpia ku kase, zbadáme vyľakaných návštevníkov i obsluhu. A keď vyjdú na ulicu, pocit strachu z ich prítomnosti sa ešte násobí. Duo si vyhliadlo neďalekú banku a s ďalšími kumpánmi sa chystajú na ďalší poriadny záťah – útek je rýchly a zbesilý, no zapoja sa doň ďalší členovia partie ako Žralok, Piraňa a Tarantula, pričom každý má jasne určenú rolu. Partia získala mnohé trofeje, vykradla kopu sejfov a chýba im len pár artefaktov.
Lenže pri nasledujúcom záťahu sa stane čosi nečakané – Vlk sa jednak zahľadí do miestnej guvernérky a ešte aj zachráni starú pani pri pokuse o vykradnutie jej kabelky na schodoch. Prejaví sa v ňom štipka dobra a na povrch sa derie myšlienka, či by titulní Smradi (presnejšie by bolo označenie Zloduchovia) nemohli byť už konečne dobrí. Núdza ich donúti podniknúť istý experiment a prejaviť sa inak, ale každý vnútri premýšľa či doterajšiu kariéru lúpeží nevymeniť za niečo iné.
Pre rodičov to azda neznie ako príjemná pozvánka do kina, ale tento animák krásne pracuje s kontrastmi. Má zloduch byť šancu dobrý? A ak máme sledovať premenu na dobrákov, o čom bude celý film a neexistuje tu predsa ešte väčší nepriateľ, proti ktorému by sa mohli postaviť? Bez akejkoľvek snahy a prezrádzania identít (tie totiž tvoria kus zábavy a pointy filmu) možno načrtnúť, že o veľké finále a boj nebude núdza, ale cesta je k nemu možno kľukatejšia ako pri iných animákoch.
Čo je rozhodne dobre, lebo vďaka tomu si film udrží aspoň dve tretiny času punc nepredvídateľnosti. Síce sa podľa náčrtu deja dajú očakávať aspoň záchytné body (polepšia sa všetci, nebude niekto proti, odkiaľ príde nebezpečenstvo, povolajú smradov na prospešnú akciu?), no scenár sa s nimi celkom umne hrá.
Samotný dej nie je unikátny, ale stávka na niektoré situácie je veľmi vydarená. Vďaka tomu vybrané scény fungujú oveľa lepšie ako celok a okamžite si na ne spomeniete, ale ani vývoj postáv nie je márny. Autori totiž stavili na dve z nich (Vlka a Hada) a na nich príklade ukazujú iný vývoj charakteru – Vlk má možno očakávanejšiu cestu a častejšie laškuje s dobrom, zatiaľ čo Had je dosť neistý, viac sa bojí zmeny a dá na iný smer intuície.
To sčasti znamená, že zvyšné trio (Piraňa, Tarantula, Žralok) hrá skôr zábavné postavičky so štylizáciou, ešte sa však ráta s inými postavami, ktoré scenáristi rozvinú v neskoršej fáze. Ako nový animák investujú Smradi veľa času do spoznávania, dialógov, ale vďaka povahe a náplni Smradov sú ukázané aj operácie či naháňačky. Toto je skôr akčný animák a autori výborne vystihnú zbesilé scény s bleskovým strihom, ale zároveň dokážu priniesť aj citlivý dialóg – napríklad keď Vlk a Had nevedia zaspať a preberajú, či je dobro hrané či reálne.
Smradi navyše prinášajú čiastočne zvláštnu štylizáciu – ide o klasický 3D animák, ale niektoré časti animácie sa podobajú skôr na komiks, najmä pri mimike postáv, pohybe očí a detailoch vidíte skôr obrázky ako zo strán komiksu, nie detailnú animáciu. Ale nejako máte pocit, že tento štýl sa k obsahu celkom hodí.
Smradi sú dynamickí a majú zvládnutú scenáristiku: rodičom môže imponovať hlavná myšlienka, ako sa zloduchovia menia na dobré postavičky. Vo finálnom zhodnotení sú štandardne pripraveným animákom áčkového štúdia, ale konkurencia je tvrdá a na top métu tu ešte čosi chýba – azda viac prekvapení, či hlbšie vykreslené postavy.
The Bad Guys (USA, 2022, 100 min.)
Réžia: Pierre Perifel. Scenár: Aaron Blabey, Etan Cohen, Yoni Brenner, Hilary Winston. V slovenskom znení: Peter Sklár, Martin Kaprálik, Daniel Ratimorský, David Hartl, Zuzana Porubjaková, Henrich Platek, Táňa Pauhofová, Gabriela Dzuriková, Lenka Prokopová ...