JANE OČAMI CHARLOTTE |
JANE OČAMI CHARLOTTE |
Malé dievčatko pozoruje zo zákulisia orchester a prichádzajúcu speváčku. Najprv nie je jasné, kto je kto. Neskôr striedajúce sa zábery zachytávajú umelkyňu kresliacu skice či vyrábajúcu keramické misky. A potom sa ponúkne pohľad na dospelú ženu – známu herečku Charlotte Gainsbourg.
Jane očami Charlotte je dokument, ktorý odhaľuje vzťah medzi dcérou a matkou. Citlivo pozoruje dve ženy, ktoré spoločne spomínajú a reflektujú vlastné životy, ako aj vzájomný vzťah. Charlotte Gainsbourg je francúzska herečka, speváčka a vďaka dokumentu aj debutujúca režisérka. Jej matka – Jane Birkin – zasa módna, filmová a hudobná ikona.
Ich jemné a intímne spomínanie sa ťaživým témam nevyhýba. Film neuhýba ani pred spomienkami na Sergea Gainsbourga, Charlottinho bohémskeho otca, ktorý zomrel v roku 1991 na infarkt. Snímka ponúka osobné svedectvo dvoch dám, ktoré nesleduje ako známe osobnosti, ale primárne ako matku a dcéru.
Hneď na začiatku povie svojej matke, že cieľom jej filmu je „pozrieť sa na teba tak, ako som sa na teba nikdy predtým pozrieť neodvážila. Natáčať ťa kamerou je v podstate len výhovorka...“ Matku zachytáva tradične, ručnou kamerou, digitálnym fotoaparátom, aj zrkadlovkou. Všetko s dokumentárnym štábom za chrbtom, z ktorého sa občas ozve kameraman Adrien Bertolle.
Režisérka sa s matkou prechádza po koncertných sálach v Tokiu a New Yorku, po francúzskom vidieku, kde sa rozhodnú si adoptovať dve malé šteniatka. Jedno bude patriť Charlotte a jej druhej dcére Jo. Ďalšie je určené pre ich mamu a starú mam Jane Birkin. Toto všetko sa deje na miestach, ktoré majú pre Jane osobitú emocionálnu hodnotu. Charlotte jednotlivé scény vyvažuje rozprávaním o bežnom živote, pričom odkrýva aj zákulisie rodinnej histórie.
Spoločne spomínajú na problémy spojené s Charlottiným dospievaním, ako aj so syndrómom prostredného dieťaťa. Nevynechávajú ani úzkosti spojené s materstvom, celoživotnou nespavosťou, fenoménom kultu krásy, závislosťou na tabletkách či problém alkoholizmu. V mnohých scénach je badateľné, že dcéra s matkou majú rovnaké návyky a potreby. Ide o vnútorné prepojenia, kde sa vzorce správania prirodzene presúvajú z rodiča na deti. Stávame sa tak svedkami hlbokých rozhovorov o rodine, súrodeneckých vzťahoch, živote, smrti, ale aj o pamäti a ľútosti za minulým, kedy znovu prežívame každú chybu nanovo.
Po formálnej stránke Gainsbourg svoju snímku prekladá videami z detstva, rodinný život sníma bez nadbytočného nátlaku. Pred premietané domáce videá na stene postaví svoju mamu a podnecuje ju k rozhovoru. Všetko je podriadené téze nie „pozrieť sa na Jane Birkin“ (ktorej elegancia a prirodzená krása je stále obdivuhodná), ale „porozprávať sa“. A naozaj, v každom rozhovore sa objavuje niečo, čo rozprúdi ďalší a ďalší rozhovor.
Metódu koláže súkromného života a scén z filmov využila v roku 1987 tiež francúzska režisérka Agnès Varda, ktorá natočila hravý, experimentálny a feministický dokument Jane Birkin očami Agnès Vardovej. Hoci je Gainsbourgovej film priamym odkazom (aj v samotnom názve) na tento starší dokument a hoci sa v ňom rovnako usiluje o dekonštrukciu obrazu múzy Jane Birkin, výsledok je jemnejší.
Charlotte Gainsbourg je známa svojimi odvážnymi filmami, v ktorých účinkuje. Jej režijný debut do veľkej miery s jej hereckou kariérou kontrastuje. Možno ide o zámer, aby svoj režisérsky rukopis od toho hereckého odlíšila. Debutom Jane očami Charlotte svoj pokojnejší prístup zatiaľ len naznačuje. Aby sme sa presvedčili o smerovaní jej tvorby, na jej ďalší počin si budeme musieť ešte počkať.
Snímka Jane očami Charlotte svoju slovenskú predpremiéru absolvovala už v júli tohto roku na Ozvenách Ji.hlavy a o necelé dva mesiace neskôr bola slávnostne uvedená na piešťanskom filmovom festivale Cinematik. Na jeseň prišiel dokument do klubových slovenských kín, ktoré bohužiaľ navštevuje čoraz menej divákov a diváčok.
Jane par Charlotte (Francúzsko / UK / Japonsko, 2021, 88 min.)
Réžia: Charlotte Gainsbourg. Scenár: Charlotte Gainsbourg. Účinkujú: Jane Birkin, Charlotte Gainsbourg, Jo Attal