DIERA

DIERA

7.5

Filmová recenzia



Píše sa rok 1961 a skupinka speleológov z priemyselného talianskeho severu mieri do chudobnej kalábrijskej dedinky, kde akoby zastal čas. Kým sa miestni venujú svojej obvyklej pastve a tradíciám, bádatelia prichádzajú preskúmať jeden z najhlbších a najtajuplnejších jaskynných systémov v Európe. V nezaškatuľkovateľnom meditatívnom filme Diera (Il Buco), ktorý získal na tohtoročnom festivale v Benátkach Zvláštnu cenu poroty, režisér Michelangelo Frammartino expedíciu rekonštruuje s takmer dokumentárnou precíznosťou.

Či už sa na Taliansko pozeráme skrz kultúrne, gastronomické, historické alebo geografické kritériá, ide o jednu z najrozmanitejších krajín v Európe, ak nie na svete. Každý z jeho regiónov je tak trochu svet sám pre seba a ich kontrasty sú často také veľké, akoby ani nešlo o jednu krajinu. Práve z protikladov bohatého moderného severu a chudobného vidieckeho juhu Talianska do veľkej miery vychádza aj dynamika Diery – snímky postavenej na sugestívnych obrazoch, trefných kultúrnych narážkach, ale zároveň prakticky bez jediného dialógu či príbehu v pravom zmysle slova.

Ak ste už niečo z neveľkej, ale svojráznej a ľahko rozpoznateľnej filmografie Michelangela Frammartina videli (Dar, Štyrikrát), budú vám štýl, téma a prostredie Diery dobre známe. Ide tak trochu o poznávacie značky režiséra, ktorý svojou tvorbou skúma nuansy života v odľahlých talianskych regiónoch a ich nenápadné tajomstvá s fascinujúcim vizuálnym perfekcionizmom tlmočí divákom.

Práve odhalenie veľkého tajomstva ho vraj priviedlo aj k nakrúteniu novinky. Hoci sa na mieste, kde sa film odohráva, cíti ako doma, o tajuplnom podzemnom svete pod jeho povrchom až do nedávna podľa vlastných slov netušil. Čaro neznámeho, ťažko dostupného a potenciálne nebezpečného sa filmom prelína od prvého záberu po posledný a dodáva mu podmanivú atmosféru.

Diera

Za zmienku rozhodne stojí náročný proces nakrúcania filmu priamo v skutočnej priepasti, na ktorom sa podieľali ozajstní speleológovia s dobovou výbavou a kostýmami, ale aj s množstvom modernej digitálnej technológie ovládanej kameramanom Renatom Bertom na diaľku. Vzrušujúci pocit z objavovania miest, na ktorých dosiaľ nikto nebol, je vďaka tomu v Diere sprostredkovaný veľmi presvedčivo.

Filmu, napokon, jednoznačne dominujú práve silné obrazy: Do hmly ponorené vápencové skaly, hypnotické pastierske rituály a útroby zdanlivo bezodnej priepasti Bifurto (je hlboká bezmála 700 metrov) sú zážitkom samé o sebe. Ešte viac ich umocňuje množstvo kultúrnych narážok (speleológovia si priepasť osvetľujú horiacimi stránkami zo spoločenského magazínu s dobovo aktuálnymi nadpismi či portrétom Sophie Loren, nocujú v kaplnke vedľa z kríža sňatej sochy Ježiša atď.). Stačí však táto mozaika vnemov a postrehov nato, aby Diera fungovala ako celovečerný kino film?

Diera

Dej snímky rámcujú dva motívy: Mladí jaskyniari skúmajúci priepasť a starý pastier, ktorý v tom istom čase počas paše upadá do bezvedomia. Medzi týmito dvoma paralelne sa rozvíjajúcimi líniami môžeme, samozrejme, hľadať prozaické aj symbolické prepojenia, no skutočným príbehom v podstate nie je ani jedna.

Vo filme sa nemožno chytiť ani žiadnej konkrétnej postavy. Najbližšie k úlohe pomyselného hrdinu má zrejme starý pastier (Paolo Cossi), ktorý však skôr, než sa o ňom čokoľvek dozvedáme, stráca vedomie. Ďalej ho už sledujeme len ako nejaký abstraktný objekt trpezlivej opatery svojho okolia. Priblížiť sa mladým bádateľom na stope vzrušujúcich objavov v jaskyni je hádam ešte lákavejšie, no ani k nim nás režisér bližšie nepustí. Ostávajú bezmennou skupinou prakticky nerozlíšiteľných postáv, ktoré zväčša vidíme len z diaľky či od chrbta.

Film tak po skončení diváka zanecháva v podstate na rovnakom mieste, kde bol na začiatku, hoci obohateného o niekoľko podnetných momentov a zážitkov. Práve to, napokon, asi Dieru vystihuje najlepšie: Je to vďačný zážitok, no trochu rozpačitý film.


Il buco (Taliansko/Francúzsko/Nemecko, 2021, 93 min.)
Réžia: Michelangelo Frammartino. Scenár: Giovanna Giuliani, Michelangelo Frammartino. Kamera: Renato Berta. Strih: Benni Atria


autor Hana Lippová 27.10.2022
7.5
DIERA
+ Vizuálne podmanivý výlet do minulosti; na miesta, kde zastal čas a kde sa ešte stále dajú nájsť nové a neprebádané zákutia.
+ Napriek meditatívnemu tempu sa film neutápa v nekonečných záberoch a jeho stopáž (93 minút) je tiež príjemne upozerateľná.
+ Film bez naratívu a dialógov dovoľuje divákom nachádzať si v ňom svoje vlastné odkazy a symboliku.
– V Diere nehľadajte príbeh v pravom zmysle slova. Nie je tu žiaden hmatateľný konflikt a ani od záveru netreba očakávať rozuzlenie či prekvapenie.
– Diera ostáva odťažitým či možno až trochu frustrujúcim zážitkom aj preto, že v nej nie je jediná postava, ku ktorej by sa divák mohol priblížiť.
Kinema
7.5
Metascore
7.8
Diváci
8.5
Ohodnotiť

Žner: Dráma
Minutáž˝: 93 min
Krajina: Taliansko Francúzsko Nemecko
Rok výroby: 2021

Premiéra: 4.9. 2021
Premiéra SK: 20.10. 2022
1
Černák
ČERNÁK
[RECENZIA ]
RODINNÝ POKLAD
[RECENZIA ]
NESMIERNY
[RECENZIA ]
2
Brutalista
BRUTALISTA
[RECENZIA ]
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 133586
02 |
návšt. 9138
03 |
návšt. 6325
04 |
návšt. 5293
05 |
návšt. 3262
06 |
návšt. 3599
07 |
návšt. 2080
08 |
návšt. 2074
09 |
návšt. 2242
10 |
návšt. 1245
REBRÍČEK US
01 |
$12,0 mil.
02 |
$8,7 mil.
03 |
$8,0 mil.
04 |
$5,5 mil.
05 |
$4,3 mil.
06 |
$3,4 mil.
07 |
$3,4 mil.
08 |
$3,1 mil.
09 |
$3,0 mil.
10 |
$2,9 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2025 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.