NIEKTO KLOPE NA DVERE |
NIEKTO KLOPE NA DVERE |
Pôvodom indický režisér Manoj Nelliyattu Shyamalan, ktorého každý pozná ako M. Night Shyamalana, je známy svojou záľubou v mysterióznom žánri a do tajomnej neprebádanej oblasti mysteriózna nás prenáša aj vo svojom novom počine Niekto klope na dvere.
Medzinárodný úspech Shyamalan dosiahol vďaka svojmu tretiemu filmu Šiesty zmysel (The Sixth Sense) , ktorý sa stal novodobou žánrovou klasikou. Mimoriadne úspešné boli aj jeho nasledujúce projekty ako Vyvolený (Unbreakable) či Znamenia (Signs), pričom svoju povesť majstra prekvapivých zvratov nezradil ani v snímke Osada (The Village).
Po týchto hitoch však došlo k ústupu Shyamalanovej popularity a ten dlhšiu dobu nakrúcal filmy, ktoré podrývali jeho povesť majstra tajuplných snímok. Za istý comeback možno považovať variáciu na found-footage horor s názvom Na návšteve (The Visit) a najmä populárny psychologický thriller Rozpoltený (Split) z roku 2016.
Aj keď je forma M. Night Shyamalana kolísavá, každým novým filmom dáva fanúšikom mysteriózneho žánra nádej, že uvidia niečo novátorské, niečo, čo na tomto filmovom poli chýbalo. Shamalyan však sám zisťuje, aké je ťažké prekvapiť čoraz náročnejšieho moderného diváka, o čom môže svedčiť aj vlažne prijatý Čas (Old), jeho prvý pokus o adaptáciu literárnej (komiksovej) predlohy.
Preniesť literárne dielo na filmové plátno sa pokúša aj vo svojom najnovšom filme Niekto klope na dvere. Príchod tejto snímky už vopred oznamoval zaujímavý a málo prezrádzajúci trailer (teda taký, aký by mal dobrý trailer byť), ktorý dával tušiť, že Shyamalan sa opäť predstaví v podobe, v akej ho majú diváci najradšej.
Shamalyan tento raz nie je autorom námetu a príbeh pochádza z pera amerického spisovateľa Paula Tremblaya, autora špecializujúceho sa na hororovú a fantasy literatúru. Práve jeho román Chata na konci sveta (The Cabin at the End of the World) pretavuje Shamyalan do filmovej podoby a zároveň zľahka mení aj pôvodný názov na vágnejší Niekto klope na dvere (Knock at the Cabin).
Zápletka filmu je jednoduchá, pričom dej sa takmer výhradne sústredí do osamelej chatky v lesnom prostredí, kde sa uchýli homosexuálny pár Andrew a Eric aj so svojou adoptovanou dcérou Wen. V neobývanej oblasti však nie sú jediní. Na scéne sa objavuje aj štvorica zvláštnych ľudí, ktorí o sebe prehlasujú, že prišli zachrániť svet.
Prostredníctvom temných vízií boli údajne predurčení, aby zabránili skaze a od rodinky na výlete začnú požadovať nevyhnutnú obetu. Ak sa jeden z nich neobetuje pre dobro ľudstva, spoločnosť ako taká zanikne. Andrew s Ericom si začínajú klásť otázku, či v odľahlých končinách narazili sa fanatických sektárov, alebo za slovami, ktoré znejú tak neuveriteľne, naozaj niečo bude.
Práve táto neistota, omračujúca Erica a Andrewa, ale aj samotného diváka, je najsilnejším prvkom filmu. I keď napokon Shyamalan ponúka pomerne explicitné odpovede na naše otázky, dlhú dobu máme pocit, že sledujeme napínavý psychologický thriller, ba ak nás opantá táto neistota, vlastne ani netušíme, komu z filmových postáv by sme mali fandiť.
Ponúka sa aj otázka, ako by sme sa zachovali my, diváci hľadiaci na plátna kín, ak by sme stáli pred podobnou voľbou. Môžeme dvojici vyčítať (ak teda nerátame maloletú Wen), že odmietajú podstúpiť svoju obeť, aj za cenu toho, že by mali byť jedinými ľuďmi na svete? Alebo môžeme, naopak, vyčítať votrelcom, ak sa teda naozaj pokúšajú zachrániť ľudstvo, že pri tomto poslaní používajú pomerne drastické metódy? Ak uveríme „povedačkám“ narušiteľov rodinného pokoja, vo filme vlastne absentuje záporná postava. Sú len tí, ktorí veria a tí, ktorí uveriť odmietajú.
Mrazivo vyzerajú aj televízne zábery, v ktorých moderátori s nútenou nonšalanciou predčítajú správy o obrovských tragédiách zastihujúcich ľudstvo v najbližších hodinách. Padajúce lietadlá, šíriaca sa smrteľná choroba, obrovské vlny tsunami zasahujúce zaľudnené pobrežia... Tí znalejší Biblie nájdu určite množstvo podobenstiev s touto knihou kníh (štyria votrelci ako štyria jazdci Apokalypsy, lámanie pečatí a s tým spojené ľudské tragédie...), ostatní stŕpnu pri predstave, čo by sa stalo, ak by raz toto všetko bolo skutočné.
Niekto klope na dvere ukazuje Shyamalana v dobrej forme. Aj napriek tomu, že sa drvivá väčšina deja odohráva v jednej od civilizácie vzdialenej lesnej chatke, sto minút filmovej stopáže ubehne skutočne rýchlo. Scenár je dynamický, obrazy sú pôsobivé a sugestívne. Je možné, že niektorí budú Shyamalanovi vytýkať príliš jednoznačný záver, keďže sa v ňom trocha stráca kúzlo nevedomého a neostáva úplne na divákovi, aby si ho interpretoval po svojom.
Pravdou je takisto, že tento záver nie je natoľko úderný ako pri Shyamalanových najpopulárnejších dielach. Toto všetko však neznamená, že by bol menej pôsobivý. Obrazy Apokalypsy totiž ostanú v hlave diváka (obzvlášť v tomto neistom období) ešte dlho po skončení premietania.
Knock at the Cabin (USA / Čína, 2022. 100 min.)
Réžia: M. Night Shyamalan. Scenár: M. Night Shyamalan, Steve Desmond, Michael Sherman, Paul Tremblay (novela). Hrajú: Dave Bautista, Jonathan Groff, Rupert Grint, Nikki Amuka-Bird, Ben Aldridge, Abby Quinn, Kristen Cui, McKenna Kerrigan ...