NEZVESTNÁ |
NEZVESTNÁ |
Pred piatimi rokmi sa do kín dostal triler Pátranie, ktorý využil zaujímavý trik: takmer celý sa odohral na displejoch telefónov, kamier či iných zariadení. Chlapíkovi zmizla dcéra, naštartoval pátranie a keď sa prvý raz pozrel do jej notebooku, objavil množstvo jej tajomstiev a že nebola úplne dieťaťom podľa jeho predstáv. A divák sa neustále pozerá na dianie nie tradičnou filmovou kamerou, ale na displejovú estetiku. Ako jeden z prvých filmov využívajúcich túto formu rozprávania bol horor Odobrať z priateľov/Unfriended (r. Levan Gabriadze, 2014), a rovnako aj skvelý triler Profile (r. Timur Bekmambetov, 2018).
Nezvestná nie je voľné pokračovanie a patrí do série, keďže využíva rovnaký koncept. Má iné postavy, iný dej a udržala si filmársky spôsob, takže gro diania sledujeme na displeji Macbooku, iPhonu, bezpečnostnej či verejnej kamery. Od týchto zobrazovacích prostriedkov odbočí len občas, keď sa prepneme do efektného preletu nad mestom ako v Google Earth. Ak sa obávate, že je to nuda, prečkajte prvých 15 minút, kedy hlavná hrdinka organizuje párty a na jej displeji sa šialene rýchlo striedajú okná, kliky, zatváračky. Našincovi či staršiemu divákovi exploduje mysel!
Ale Nezvestná je očividne nakrútená pre mladú cieľovku, ktorú dlhé scény klasickej filmarčiny nudia a potrebuje neustále zmeny, krátke scény, strihy či bliky. Prah pozornosti má veľa mladých divákov a diváčok posunutý na podstatne kratšie úseky. Jedna z najdlhších scén je paradoxne prológ v minulosti, kedy je hrdinka ešte malým dievčaťom a poslednýkrát sa stretáva so svojím otcom.
O cca 12-13 rokov neskôr má June maturitný vek, s mamou si už veľmi nerozumie a odvrkáva jej, takže jej celkom dobre padne, že sa chystá na dovolenku do Kolumbie so svojím priateľom. June si môže užiť týždeň bez nej, poriadne sa zabaviť a v pondelok 20. ich treba akurát vyzdvihnúť na LAX letisku. Lenže keď ju tam čaká s vítacím kartónom a mamky niet, začína v nej driemať podozrenie, čo sa stalo. V kolumbijskom hoteli hovoria, že odišla, a tak na diaľku pátra na vlastnú päsť. A tiež ju čaká pekná séria odhalení, kde rieši maminu minulosť, jej priateľa i rozličné spojitosti.
Nezvestná rozohrá hru pomerne inteligentne – nemá množstvo postáv, no ani o jednej veľa nevieme, preto je tu priestor na postupne spoznávanie. June kope do hĺbky cez internetové kontá, Google účty, pohyb financií na účte či sledovanie internetových a hotelových kamier. Je to nebezpečná ukážka, akú digitálnu stopu za sebou mnohí zanechávame – a ako môže pátračovi pomôcť. Nie je to žiadne sci-fi, všetko je reálne a najdramatickejší moment príde v okamihu, keď má niekto zrazu vypnutú lokalizáciu.
Napínavý triler prekladaný hovormi s novými postavami smeruje k pointám postupne. Je agent FBI skutočný alebo nastrčený? A čo najatý chlapík Javier, ktorý „zastúpi“ June priamo v teréne vďaka tej nízkej cene na serveri domácich fachmanov? Dá sa mu veriť a má záujem jej pomôcť či si zarobiť? Je tu vybudovaný systém, že cca 15-20 minút sledujeme určitú stopu a bum! Scenár ju buď posúva ďalej či úplne zakope, aby prišla nejaká iná. Toto skákanie nie je márne a hra s divákom vydrží.
No pátranie po internete sa neskôr dotkne aj June osobne a azda vtedy začne snímka sčasti strácať dych. Je tu totiž istá línia, ktorú zhruba po dvoch tretinách časť divákov odhalí a ak idú správnym smerom, už nemá film taký náboj. Hoci sa snaží o dramatické finále snímané opäť z rôznych kamier, už to nie je také terno. Ale asi ako každý titul, keď už poznáte pointu a len čakáte, kto ju prežije.
Nezvestná má však slušné tempo a nedá sa od nej odísť na tri-štyri minútky po ďalší drink či na WC, lebo prídete o ďalšiu stopu. Zároveň je ukážkou, ako sa verejná mienka môže veľmi rýchlo zmeniť: raz je niekto obeť, na druhý deň ho pomaly vykreslia ako zločinca a o týždeň sa hrabú v jeho minulosti.
Herecké výkony sú celkom dobré, hoci Storm Reid nemusí pasovať každému – vedľajšie úlohy sú fajn a vedie najmä Joaquim de Almedia ako Javier.
Vo finálnom zúčtovaní ani nevadí, že Nezvestná využíva rovnaký koncept ako Pátranie. Dôležite je, že má dosť divácky vďačný scenár, aby vás zaujal – hoci tentokrát je možno cesta zaujímavejšia, ako cieľ (pointa).
Missing (USA, 2023, 111 min.)
Réžia: Nicholas D. Johnson, Will Merrick. Scenár: Will Merrick, Nicholas D. Johnson, Sev Ohanian, Aneesh Chaganty. Hrajú: Tim Griffin, Ava Zaria Lee, Nia Long, Kimberly Cheng, Storm Reid, Ken Leung, Amy Landecker ...