BĚŽNÁ SELHÁNÍ |
BĚŽNÁ SELHÁNÍ |
Katastrofický film je žáner, ktorý sa dá ohýbať do rôznych polôh. Máme tu epické fláky Rolanda Emmericha, filozofické záležitosti ako Melancholiu, prípadne komorné kúsky ako These Final Hours. Prírodné katastrofy poskytujú tvorcom množstvo variantov o čom rozprávať. O záchrane ľudstva, o psychologickom dopade na jednotlivca alebo zmeny v spoločnosti. V našich končinách podobné typy filmov nie sú rozšírené. Preto je obzvlášť príjemné, keď sa niečo podobné objaví. Pridanou hodnotou takisto je, že ide o ženský film. Nakrútila ho žena. Rozpráva o ženách. Najviac sa s ním stotožnia ženy, ale samozrejme aj muži.
Rozpráva príbeh troch rôznych generácií. Hana (Taťjana Medvecká) je čerstvá vdova, ktorá prišla o prácu. Tereza (Nora Klimešová) je puberťáčka so zvláštnym vzťahom k svojmu okoliu. Silvia (Beáta Kaňoková) je časťou lesbického páru, vychovávajúceho syna. Ich príbehy sa pretnú počas jedného neobyčajného dňa. Na počiatku zvláštnej prírodnej katastrofy.
Běžná selhání pochádza z Česko / Maďarsko / Taliansko / Slovenskej koprodukcie. Už z tohto je jasné, že pôjde skôr o komorný kúsok. Katastrofa tvorí iba pozadie pre príbeh troch žien rôzneho veku. Ako avizuje názov, ide v podstate o úplne obyčajné príbehy. Zasadenie do časov katastrofy im ale dodáva úplne inú naliehavosť a dramatický dopad.
Tvorcom sa darí umne vybudovať pôsobivú dystopickú atmosféru a nepotrebujú k tomu tony CGI. Úplne stačí znepokojivý záber na oblohu alebo horiaci telefón. V kombinácii s výpravnejšími pasážami sa podarí dosiahnuť pocit toho, že ide o všetko. Tieto pasáže sú na celom snímku najpôsobivejšie a dokazujú, že na vytvorenie podobného diela nie sú potrebné astronomické rozpočty. Pri šikovnom záberovaní a strihu môžu byť funkčné aj na pôde európskeho artu.
V mnohom pomáha zaujímavá kamera Márka Győriho. Síce v prvom segmente pôsobí nepríjemne televízne (na úrovni našich domácich seriálov resp. školských cvičení), no postupom času sa prehodí na omnoho zaujímavejší “look”. Kompozične aj svetelne sa tu odviedla výborná práca.
Hudba správne atmosfericky duní a prináša napätie aj do bežných konverzácií. Triky sú na rozpočet takisto adekvátne. Technická stránka ale nie je dušou filmu. Tou sú herecké výkony. A tie sú našťastie takisto na úrovni. Taťjana Medvecká, Beáta Kaňoková, Nora Klimešová pôsobia viac než uveriteľne. Prekvapením je potom sústredený výkon Vicy Kerekes. Tá opäť ukázala, že je jej škoda ako sexuálneho objektu v českých “poprcávacích” komédiách. Všetky dámy v hlavných úlohách dokážu vzbudiť súcit aj strach. Ich bežné problémy veľa z nás zažilo. Akurát nie počas rovnakých podmienok. Z mužských postáv je jediný zaujímavý Rosťa Novák.
Po chvále ale narážame na problém. A tým je scenár. Je síce evidentné, že tvorcom išlo o vyobrazenie bežných situácií počas neobvyklých udalostí, no tie predsa len mohli byť trochu viac filmovo vygradovanejšie. Všetko sa odohráva až príliš priamočiaro a sústreďuje sa viac na vnútro postáv. V týchto mikromomentoch sa dostávame postavám najviac pod kožu. Tu sa niekoľkokrát podarí trafiť klinec po hlavičke (pochovávanie psa, policajt hľadajúci dieťa).Údel ženy vybičovaný krízovou situáciou získava ešte na väčšej váhe.
Preto je trochu škoda, že sa s postavami nezaobchádza nekompromisnejšie (pokojne aj v štýle Von Triera alebo 4 mesiacov, 3 týždňov a 2 dní). Rumunsko-maďarská filmárka Cristina Grosan stavila na civilnosť. Možno až príliš. Občas sa tak vnucuje pocit, že sledujeme variáciu na Parkanovej Chvilky, zasadených do vyhrotenejších situácií.
Na konci tak pôsobí dojmom, že keď povie čo chce, ide trochu do stratena. Záverečná scéna tak nemá tú silu akú si asi tvorcovia predstavovali. Viac je niekedy viac a je škoda, že sa trochu nepritlačilo na gradácii a vyhrotenosti daných situácií. Mohla tak vzniknúť relatívne veľká filmová udalosť.
Běžná selhání je veľmi vydarená festivalovka, ktorá naberá body najmä za zasadenie do (u nás) neobvyklého žánru. Pokiaľ očakávate Emmerichovskú deštrukciu alebo Von Trierovskú vyhrotenosť, budete sklamaní. Pokiaľ sa ale naladíte na správnu civilnú vlnu, čaká vás veľmi príjemné prekvapenie. Nie úplne dovarené, no dostatočne zaujímavé a podnetné, aby ste ním vyplnili svoj čas.
Běžná selhání (Česká republika / Maďarsko / Taliansko / Slovensko, 2022, 85 min.)
Réžia: Cristina Grosan. Scenár: Klára Vlasáková. Hrajú: Taťjana Medvecká, Beáta Kaňoková, Nora Klimešová, Vica Kerekes, Rostislav Novák ml., Jana Stryková, Luboš Veselý, Tereza Hofová, Jana Plodková, Petra Bučková, Linda Boubínová, Šimon Bilina, Martina Babišová, Jiří Šimek, Marta Maťová, Goran Maiello, Hana Drozdová, Radka Caldová ...