AIR |
AIR |
Asi sme desať rokov od oscarového Arga zabudli na jednu podstatnú vec: Ben Affleck je dosť dobrý režisér. Len potrebuje dostať do rúk kvalitný scenár a kreatívny tvorivý tím. A pomocnú ruku mu tentokrát podal aj kamoš Matt Damon, ktorý opäť podáva výborný výkon v pútavom príbehu.
Nová športová dráma Air je skutočne o tom, ako vznikli tenisky Air Jordan. Resp. ako sa v polovici 80. rokov firma Nike trápila na poli basketbalovej obuvi (i hviezd) a márne sa snažila pretlačiť proti lepšej pozícii Converse a Adidas. Nemusíte vedieť takmer nič o trhových podieloch či dôvodoch, prečo tomu bolo tak – tento film vám všetko s prehľadom vysvetlí v prvých 20 minútach. A ešte predtým vás naladí v top sekvencii do roka 1984, kde vám ukáže čo vtedy fičalo (Policajt z Beverly Hills, dobová hudba a iné chuťovky).
Samovražedná misia obchodníka a „Nike skauta“ Sonny Vaccara spočíva v tom, že pri limitovanom rozpočte 250 tisíc doláčov sa po chvíli uvažovania rozhodne nehľadať troch priemerných hráčov v drafte NBA, ale ide proti prúdu tým, že chce presvedčiť trojku z draftu, vtedy ešte nie príliš známeho Michaela Jordana. Analýza videokazety so zápasom i ďalšie materiály ho presvedčia, že to by mohol byť správny krok a to až tak, že okolo neho vytvoria samostatnú líniu tenisiek. Akurát samotný Jordan už vtedy zvažoval spoluprácu so značkou Adidas, lebo miluje ich oblečenie (a asi mu zoženú červený Mercedes).
Air je športová dráma plná zaujímavých momentov a scén. Ba čo viac, Affleck ju režíruje miestami ako napínavý triler, čo je úctyhodné remeslo, keďže väčšinu stopáže zaberajú rýchle dialógy poltucta postáv. Najprv nám scenár predstaví kto je kto v Nike, aby sme si zapamätali, prečo a pre koho sú stávky také vysoké.
Ben Affleck tu figuruje aj pred kamerou ako CEO Phil Knight, čo nie je príliš veľká úloha, no dostatočne výrazná pre pár pamätných scén. Väčší priestor získal Jason Bateman ako Rob Strasser, ktorý nie je nadšený riskantnými ťahmi Sonnyho, no zároveň cíti, že firma potrebuje zmenu (no asi nie toľko riskovať). Z ďalších postáv nemožno nespomenúť Howarda Whitea, ktorý padne ako uliaty guľometnému Chrisovi Tuckerovi.
Gro filmu je o tom, ako sa Sonny Vaccaro snaží dostať k rodine Michaela Jordana až zistí, že biznis vedie jeho mama v podaní Violy Davis. Potom sa ju snaží presvedčiť, aby vôbec zobrala Nike na milosť a prišla si vypočuť ponuku. A paralelne vznikajú nápady na tenisky, postavy sa handrkujú, či to vyjde a... ako neskôr zabojuje aj konkurencia. Divák vie, ako to všetko skončí, takže záver nie je šokujúci v znalosti výsledku. Cenná je cesta k nemu, aké udalosti jej predchádzajú a ako ich Affleck servíruje.
Nevyužíva dokumentárny štýl, má výbornú výpravu a skutočne sa cítite ako v 80. rokoch v úplne všetkom. Oblečenie, hudba, staré počítače, autá na parkovisku či drobné detaily, Affleck si všetko stráži. A do toho maximálne ťaží z hercov a herečiek, ich postáv a interakcií.
Tým, že je každý obsadený výborne, nikto nás neruší a môžeme sa sústrediť na obsah. Akurát samotného Michaela Jordana priamo nevidíme (iba ruky či postavu zozadu), čo je súčasť diváckej hry, že ide o veľkú legendu – no režisér neváha a v jednej sekvencii nám brilantne z dobových záberov či titulkov novín ukáže, čo nás čaká.
Air je presne typ sviežej látky, ktorú keď objavia kvalitní tvorcovia, nemusíte nič poznať vopred a v sále vás čaká parádny kino zážitok. Tu jednoducho sadlo veľa faktorov: Affleck ako herec i režisér, silné herecké sólo Matta Damona i výborne obsadené vedľajšie postavy. Len musíte dávať pozor, aby vám neunikli drobné detaily či fakty v nabitých dialógových scénach. Čiže vypnúť mobily a poriadne sa sústrediť.
Air (USA, 2023, 112 min.)
Réžia: Ben Affleck. Scenár: Alex Convery. Hrajú: Matt Damon, Jason Bateman, Ben Affleck, Chris Messina, Viola Davis, Julius Tennon, Damian Delano Young, Chris Tucker, Matthew Maher, Gustaf Skarsgård, Barbara Sukowa, Jay Mohr, Joel Gretsch ...