NIČ |
NIČ |
Otázka o zmysle života pravdepodobne nikoho neminie. Nekladú si ju len filozofi, ale je prirodzenou nutnosťou vo vývoji každého z nás. Zahrňuje hľadanie životného kompasu, na ktorého základe by sme mohli robiť menšie či väčšie rozhodnutia. Jedna z neprekvapivých odpovedí môže znieť nihilisticky, to jest ako popretie akýchkoľvek hodnôt.
Cestou tejto oprávnenej provokácie sa vydáva filozofický thriller Nič režijnej dvojice Trine Piil Christensen a Seamusa McNallyho. Adaptácia románu autorky Janne Teller provokuje k existenciálnym pochybám nie len protagonistov filmu ale aj divákov. Publikum však bude skôr zasiahnuté mrazivou eskaláciou násilia, než myšlienkovým novátorstvom.
Desivý príbeh je rozprávaný z pohľadu Agnes (Vivelill Søgaard Holm), v centre deja však stojí kolektívny hrdina, postupne stávajúci sa kolektívnym antagonistom. Skupina žiakov na prelome trinásteho a štrnásteho roku nastupuje do ôsmej triedy. Adolescenti v období lúčenia sa s detstvom a hľadania seba samých sa zamýšľajú nad svojím budúcim smerovaním. Predstava byť niečím je veľmi lákavá, v etape životného zmätku však môže vygradovať do kolektívneho šialenstva.
Učiteľove odpovede na kľúčové a niekedy triviálne dotazy sa rozchádzajú s predstavami jeho mladých zverencov. V horšom prípade, žiadne odpovede nedostávajú. Mentor, ktorý v očiach triedy jedná a myslí zautomatizovane, figuruje ako nepresvedčivá karikatúra budúcich istôt. Žiaci pociťujú okolo seba neukotvený svet, fungujúci na neautentických pravidlách. S okolím, v ktorom rodičia už dávno stratili svoju tvár, sa môžu identifikovať len veľmi ťažko.
Tento myšlienkový a životný automat sa rozkolíše vo chvíli, kedy jeden z triedy – Pierre Anthon (Harald Kaiser Hermann) – ako prvý zapochybuje. Prezrie, že za systémovým uvažovaním, ktoré robí z ľudí kópie, sa stráca individuálny zmysel života. Opustí triedu, vylezie na strom a s tvrdošijným kľudom na ňom zostane.
Pierre Anthon hlásajúc nihilizmus naráža na vnútornú prázdnotu človeka, ktorý sa po väčšinu svojho času nevenuje sebe, ale nezmyselnej práci. Takýto život, po ktorom nakoniec neštekne ani pes, za nič nestojí. Jeho rovesníkov, túžiacich po individuálnom uznaní, táto nepríjemná pravda prirodzene dráždi. Sami rýchlo pochopia, že všetky „cennosti“ ktoré vlastnia, sú v skutočnosti len bezcenným haraburdím.
Snaha skupiny vytvoriť „hromadu zmyslu života“ prerastá do kolektívnej šikany a odhaľuje zárodky násilia aj v tých najnevinnejších. Adolescenti sa navzájom nútia k čoraz väčším obetiam. Ich fanatické odhodlanie eskaluje do reťazenia vzájomných odplát. Naratív o stádovom jednaní vzbudzuje u diváka očakávania o ďalších krutostiach, myšlienkovú rovinu však efektívne nerozvíja. To, že nikto – vrátane pasívne nečinných dospelých – nedokáže z mrazivého kruhu vybočiť, len potvrdzuje Pierre Anthonovo učenie o ničote.
Tvorcovia sa nepokúšajú nastolený problém vyriešiť jednou a jednoduchou odpoveďou. Keď Agnes a jej najlepšia kamarátka Sofie (Maya Louise Skipper Gonzales) na začiatku filmu polihujú v tráve a hľadia do neba, nazdávajú sa, že v živote možno záleží na dotyku s pominuteľným okamžikom. Spočíva hodnota v povznášajúcej kráse, ktorá vo filme zaznieva skrz ženské vokály? Alebo ponúkne odpoveď náboženstvo, ktoré skepsu o význame života považuje za pokušenie sveta? Prichádza odpoveď skrz existenciálne zhnusenie, ktoré žiaci pociťujú nad svojím vlastným jednaním?
Nič konfrontuje humanistický a biologický obraz človeka a podľa toho aj pristupuje k postavám a k ich vývoju. Jednotne rozprávaná snímka nepredkladá psychologickú drámu, ale myšlienkový model či experiment. To je potrebné pri sledovaní filmu o strate nevinnosti zohľadniť, ináč si budeme lámať hlavu nad jeho nereálnosťou. Diváci dotknutý existenciálnou filozofiou však dostanú len filmový dodatok, ktorý rozširuje úvahy o ničote na problémy súčasnej spoločnosti.
Intet (Dánsko / Nemecko, 2022, 87 min.)
Réžia: Trine Piil Christensen, Seamus McNally. Scenár: Trine Piil Christensen, Seamus McNally. Hrajú: Vivelill Søgaard Holm, Maya Louise Skipper Gonzales, Harald Kaiser Hermann, Sigurd Philip Dalgas, Ellen Fensbo ...