MODRÝ KAFTAN |
MODRÝ KAFTAN |
„Naozaj dúfam, že film prispeje k skutočnej diskusii o LGBTQ komunite a o zmene zákonov v Maroku. Ak máte zákony, ktoré trestajú, obviňujú lásku medzi dvoma ľuďmi rovnakého pohlavia, ako potom môžete očakávať, že sa zmení ľudská mentalita? Ako môže byť láska kriminalizovaná?“ hovorí marocká režisérka Maryam Touzani v jednom z rozhovorov ku svojmu najnovšiemu filmu Modrý kaftan, ktorý v týchto dňoch vstupuje do slovenských kín. Snímka mala v roku 2022 premiéru na Festivale inakosti v Bratislave a s úspechom sa tiež predstavila na festivale v Karlových Varoch.
Filmovú novinku otvára scéna detailne snímajúca modrú látku vyšívanú zlatou niťou. Kamera pomaly prechádza záhybmi odevu a vychutnáva si každú slučku či gombík petrolejovo modrého kaftanu. Príbeh je nalinkovaný jednoducho. Mina (Lubna Azabal) s manželom Halimom (Saleh Bakri) vedú v marockom meste Salé malý obchod, kde šijú tradičné odevy. Prácu majú rozdelenú. Ona handluje, nakupuje látky a vybavuje objednávky, on kaftany opravuje, obšíva a najradšej šije nové. Mina má nalomené zdravie, zákazky nestíhajú a tak sa im ďalšie pracovité ruky hodia. Ale najatý pomocník ich spolužitie naruší. Hoci učenlivý Youssef (Ayoub Missioui) obchod výrazne posilní, zároveň však obnaží Halimovu, dlhé roky skrývanú, inakosť.
Halima začne učeň Youssef hneď po príchode priťahovať. Už nestačia len letmé a kradmé pohľady. Krajčírove pochybnosti o svojej vlastnej identite sa zintenzívňujú. Upokojenie hľadá na utajovaných miestach verejných kúpeľov. Je vzácne sledovať, ako Mina o manželovom tajomstve tuší, ale nesúdi ho.
Film úsporným jazykom rozpráva o láske a nehe (a nielen manželskej), ktorú ľudia navzájom k sebe prechovávajú. Tichý jemnocit robí dielo jedinečným. Nepotrebuje žiadne akčné scény či zamotaný dej. Postupne spoznávame zvláštnu dynamiku nezvyčajného milostného trojuholníka v spoločnosti, kde menšinová sexuálna orientácia je nelegálna, ba priam až trestná.
Pokojná dráma taktiež tematizuje úctu v manželskom zväzku. Napriek badateľným problémom si dvojica preukazuje vysokú mieru rešpektu. Činy a gestá manželky naznačujú, že chápe oveľa viac, než hovorí. Mine na Halimovom šťastí naozaj záleží, čo potvrdzuje v záverečnom rozhovore s ním. Napriek tomu, že cíti blížiaci sa koniec, práve ona sa stáva spájajúcim tmelom v spoločnej domácnosti ústrednej trojice.
Maryam Touzani nie je neznámou režisérkou. Jej krátky film Quand ils dorment z roku 2011 získal hneď niekoľko cien. Dokument Sous Ma Peau Vieille (2014) o ženskej prostitúcii patril zas k najdiskutovanejším filmom v Maroku. Na poli celovečernej kinematografie Maryam debutovala v roku 2019 drámou Adam, za ktorú získala cenu filmových novinárov FIPRESCI na festivale vo francúzskom Cannes. Aj v tomto diele si hlavnú úlohu zahrala predstaviteľka Miny – Lubna Azabal. Stvárnila ovdovelú pekárku Ablu, ktorá sa ujme mladej tehotnej dievčiny Samie.
Dejová linka Modrého kaftanu sa empaticky vnára a odhaľuje rôzne povahy vzťahov a citov. Pretože v konečnom dôsledku nezáleží na tom, akú sexuálnu orientáciu či rodovú identitu ten ktorý z dvojice má. Tempo príbehu plynie pomaly – rovnako ako pomaly pribúda oblúčik za oblúčikom výšivky na modrom kaftane. Film sa symbolicky uzaviera dovyšívaním kabáta.
Snímka naviac predstavuje tradičné postupy šitia a vyšívania kaftanov. Majster Halim vyšíva ručne. Nepoužíva stroj, ktorý by mnohé procesy urýchlil. Pri spracovávaní hodvábu, saténu či zamatu sa Halim ku svojim kaftanom správa takmer ako k živým bytostiam, komunikuje s nimi. Režisérka funkčne využila postavu pomocníka, očami a rukami ktorého sa do tajov tohto krásneho remesla spoločne ponárame. Film Modrý zamat vznikol v koprodukcii Francúzska, Maroka a Belgicka.
Maryam Touzani v jednom z rozhovorov popisuje: „Vyrastala som s jedným kaftanom. Patril mojej mame. Dnes má viac ako päťdesiat rokov. Obliekla som si ho na premiéru môjho filmu na festivale v Cannes. Spomínam si, ako som mamu videla nosiť ho pri špeciálnych príležitostiach. Mala aj ďalšie, ale tento kaftan zvlášť obľúbila. Bol krásne vyšívaný, presne ako ten v mojom filme.“
Le Bleu du caftan (Francúzsko / Maroko / Belgicko, 2022, 122 min.)
Réžia: Maryam Touzani. Scenár: Maryam Touzani, Nabil Ayouch. Hrajú: Lubna Azabal, Saleh Bakri, Ayoub Missioui ...