VYSVETLENIE NA VŠETKO |
VYSVETLENIE NA VŠETKO |
Na maturitu si každý v našich životoch väčšinou pamätáme nejako inak. Dokonca aj napriek tomu, že sa mohla odohrať len nedávno. Mali sme stres a niektorí z nás aj tzv. okno. Na situáciu, ktorú takmer každý pozná, sa sústreďuje aj jedna z filmových noviniek Vysvetlenie na všetko.
Načasovanie umeleckého spracovania témy býva často prvým krokom k úspešnejšej rezonancii v spoločnosti, tak ako sa to pred piatimi rokmi podarilo režisérovi Teodorovi Kuhnovi vo svojom debute Ostrým nožom. Teodor Kuhn vychádzal z reálneho príbehu zavraždeného študenta v Bratislave, ktorý v dobrom zmysle „zovšeobecnil“. Vytiahol z neho to najdôležitejšie – prehnitý súdny systém a nevymožiteľnosť práva.
Tému maturity spracoval v roku 2016 aj rumunský režisér Cristian Mungiu, známy člen tzv. Rumunskej novej vlny. V centre drámy Skúška dospelosti stojí osemnásťročná Eliza, ktorá práve maturuje. Deň pred skúškou má však Eliza vážnu nehodu. Aby vôbec mohla k samotnej skúške pristúpiť, jej otec musí najprv ustúpiť svojím morálnym postojom.
Podobne do živého tne aj dráma Vysvetlenie na všetko, ktorá nedávno vyhrala posledný ročník festivalu Febiofest v Bratislave. Príbeh pôsobí spočiatku priam banálne. Odohráva sa začiatkom leta v Budapešti. Sledujeme stredoškoláka Ábela, ktorý okrem príprav na maturitu rieši tiež citové trable. Beznádejne je totiž zamilovaný do svojej spolužiačky a dobrej kamarátky Janky. Janka ho však nemiluje, pretože je zaľúbená do ženatého učiteľa dejepisu Jakaba. Avšak oveľa väčší rozruch ako milostný trojuholník spôsobí vytiahnutá téma maturitnej otázky, na ktorú Ábel nevie odpovedať. Počas tápania pri odpovedi vzbudí záujem dejepisára trikolóra pripnutá na chlapcovom saku... a Ábela zo skúšky vyhodí.
Nešťastná stužka, symbol vlastenectva, tak iniciuje sled udalostí, ktoré sú rámcované jednotlivými dňami maturitného týždňa. Udalosti sú podávané raz z perspektívy zmäteného Ábela, ktorého zaujíma len Janka, inokedy zas očami Ábelovho otca, ktorý sa cíti obeťou komunizmu, alebo očami učiteľa Jakaba, ktorý neznáša súčasného premiéra alebo z pohľadu novinárky Eriky, ktorá si neoveruje fakty, pričom vnímanie celej situácie je u všetkých výrazne odlišné.
Z fádneho a zručne natočeného príbehu o zlomenom srdci jedného mladíka sa celá pozornosť zrazu presmeruje na úplne inú tému a film naberie na obrátkach. Súvislostiam však budú rozumieť pravdepodobne iba ľudia zo strednej či východnej Európy.
Z formálneho hľadiska má spracovane témy skôr observačný charakter. Mimoriadne vydarené je herecké obsadenie hlavného protagonistu. Mladý Adonyi-Walsh Gáspár v sebe primerane prepája to mladícke strácanie sa a zároveň hľadanie sa v živote. Nespokojnosť pretrváva u Ábela aj v kontexte jeho vzhľadu. Dlhé intenzívne minúty venuje pozorovaniu svojho tela v zrkadle.
Hudba prakticky absentuje, vo filme dominujú prirodzené ruchy prostredia. Aj ručná kamera Kristófa Becseya, ktorá je využívaná v mnohých záberoch, navodzuje autentickú mladícku atmosféru zachytávajúc dôležité momenty, ktoré prirodzene subjektivizuje.
Dráma Vysvetlenie na všetko je tretím celovečerným počinom maďarského režiséra Gábora Reisza, ktorý na filmovom plátne už zasvietil svojimi dvoma predchádzajúcimi filmami, ako Sú veci divné a nevysvetliteľné z roku 2014 a autobiografické Zlé básne z roku 2018. Jeho aktuálny film mal svetovú premiéru na filmovom festivale v Benátkach v roku 2023, kde v sekcii Orizzonti získal cenu za najlepší film.
Nie je vôbec ľahké nakrútiť film o súčasnom stave polarizovanej spoločnosti bez toho, aby divák po zhliadnutí neostal prevalcovaný ťažkým až neznesiteľným pocitom beznádeje. Je náročné zaujať diváka filmom s tak negatívnou energiou. Našťastie sa režisér Reisz o to pokúsil a treba povedať, že na výbornú.
Dráma Vysvetlenie na všetko má slovensko-maďarské koprodukčné pozadie. Slovenským koproducentom je spoločnosť MPhilms. Slovenský Audiovizuálny fond sa stal jediným fondom, ktorý film podporil. Na domácej maďarskej scéne snímka nezískala podporu žiadnu. Film bol natočený za dvadsať dní s poddimenzovaným rozpočtom. Maďarská spoločnosť sa za posledné roky zásadne spolarizovala.
S extrémizmom sa už dlhšie potýkame aj my na Slovensku. Za stužku naznačujúcu náklonnosť k maďarskej vládnej strane si môžeme pre slovenské pomery pokojne dosadiť odznak stúpenca vojnového slovenského štátu či Hlinkov dvojkríž na zelenom pozadí. Sila následkov môže byť veľmi podobná!
Film Gábora Reisza upozorňuje na medzigeneračný konflikt ako aj odlišné reality toho istého incidentu, z ktorých každá má osobitú a neprenositeľnú skúsenosť. Ak však chceme vo svojej krajine žiť a krajina má prosperovať, musíme sa spoločne rozprávať. Snímka Vysvetlenie na všetko nie je vysvetlením na všetko a práve preto sa oplatí vidieť.
Magyarázat mindenre (Maďarsko / Slovensko, 2023, 152 min.)
Réžia: Gábor Reisz. Scenár: Gábor Reisz. Koproducent: Mátyás Prikler. Hrajú: Gáspár Adonyi-Walsh, István Znamenák, András Rusznák, Rebeka Hatházi, Lilla Kizlinger, Eliza Sodró, Krisztina Urbanovits ...