MONSIEUR SPADE |
MONSIEUR SPADE |
Tento rok sa s post-noirovými mini-sériami roztrhlo vrece. Najviac zarezonoval Ripley (Netflix), v závese za ním Sugar (Apple TV+) a úplne zabudnutým zostal Monsieur Spade od AMC podľa kultovej postavy z pera Dashiella Hammetta.
Sú pod ním podpísaní režisér a scenárista Scott Frank (neo-noir Medzi náhrobnými kameňmi či úspešná séria Dámsky gambit) a scenárista Tom Fontana (seriál Oz).
Spisovateľ Dashiell Hammett je kľúčovým predstaviteľom americkej drsnej školy (tzv. hard-boiled school). Jeho literárne obdobie bolo síce krátke, no intenzívne. Za 5 rokov vydal 5 románov, povýšil žáner brakovej detektívky na umenie a stvoril viacero mytologických postáv: detektíva bez mena z Kontinentálnej agentúry, drsné súkromné očko Sama Spadea, charizmatického gamblera Neda Beaumonta či šarmantného ex-detektíva Nicka Charlesa. Zločin poznal z prvej ruky, keďže pôsobil v najväčšej detektívnej agentúre v USA. Pôsobil v Chicagu, L.A. a San Franciscu, kde žil a slúžil najdlhšie. (1)
Príbeh Monsieura Spadea vychádza z jeho Maltézskeho sokola. Slávnejšia než románová hard-boiled detektívka je však jej filmová adaptácia s Humphreym Bogartom ako Samom Spadeom od režiséra Johna Hustona z roku 1941, označovaná za „prvý film noir“ (2).
Teraz je už rok 1963, Spade má šesťdesiat, tvár Clivea Owena a užíva si dôchodcovský režim na francúzskom vidieku. Pred 8 rokmi tu priviedol dcéru po Brigid O'Shaughnessy – Teresu, aby ju odovzdal jej otcovi, po ktorom sa zľahla zem. Sam sa tu napokon usadil a začal nový život. Pokojné vody francúzskej dedinky rozvíri návrat Teresinho problémového otca a vražda šiestich mníšok v miestnom kláštore.
Dej prináša radu dôverne známych dejových motívov (pátranie po osobe, vydieranie, vyšetrovanie vraždy, špionážne hry), tém (démoni minulosti, dozvuky vojny, post-traumatický šok) a postupov (občasné flashbacky bez sprievodného komentára). A čo sa týka povestného MacGuffinu, sošku čierneho vtáka z Maltézskeho sokola nahrádza „chlapec, pre ktorého sú ochotní všetci vraždiť“.
Okrem femme fatale Brigid z Maltézskeho sokola nezabúda scenár – hoci len symbolicky – ani na Samovho bývalého partnera zo San Francisca – Milesa Archera, či policajného poručíka Dundyho, čo samozrejme docenia len znalci knižnej predlohy (1930) či filmových verzií (1931, 1941). Mimochodom, spomínaný chlapček, ktorý je v centre pozornosti, zasa nemôže nepripomenúť Joela Caira (v adaptácii z 1941 ho hrá slovenský rodák – jedinečný Peter Lorre).
Scenár prekvapivo zapracoval i výbornú pasáž z knihy (ktorá vystihuje zmýšľanie Spadea i Hammetta samotného), ktorá vo filme chýbala. Detektív sa v nej snaží Brigid na príklade prípadu z minulosti vysvetliť svoj pohľad na svet. V prípade seriálu hovorí Sam historku svojej novej životnej láske Gabrielle (Chiara Mastroianni) (3), ktorá na rozdiel od manipulatívnej a povrchnej Brigid predkladanú pointu plne pochopí. (4)
Prvý diel je kľúčový v tom, či sa stotožníte s Owenom ako starnúcim Spadeom a dokážete sa odosobniť od božského Bogarta, ktorý sa s jeho prirodzenou, suverénnou kadenciou chrlených slov pre rolu ikonického súkromného očka (a neskôr aj Phila Marlowea z pera Raymonda Chandlera) priam narodil.
Owen si však žiadnu hanbu nenarobil. Svojou figúrou a účesom nie je nepodobný Bogiemu, z mimiky a očí mu srší rešpekt i irónia zároveň. A scenár mu napísal odpichové cynické hlášky (dusiac sa pri cigarete „Nikdy mi nebolo lepšie.“), ktoré dáva s gráciou a špecifickou dikciou.
Seriál je dramaturgicky vyvážený. Pozitívom je dĺžka 6 epizód, kde nie je priestor pre povestnú seriálovú „vatu“ a diel, ktorý by príbeh nikam neposúval (čo je častým prípadom 8- až 10-dielnych sérií). S retrospektívami sa pracuje v rozumnom množstve (buď sa ňou začína alebo prichádza len pri rozpoložení tej-ktorej postavy) a nepotrebujú sprievodný komentár. Závery jednotlivých epizód navyše majú vždy svoju potrebnú údernosť.
Výčitka musí smerovať na adresu uponáhľaného finále, ktorého akčná časť jednak nie je prehľadná a navyše je kombináciou priveľa náhod koncentrovaných na jednom mieste za pomoci deus ex machina. Ak ide o tú konverzačnú časť záveru, tá miestami pripomína paródiu na salónne detektívky. Našťastie, výsledný dojem to výraznejšie nekazí.
Technická stránka je vzhľadom na skúsenosti tvorcov na požadovanej vysokej úrovni (level špičkového Ripleyho však nedosahuje). Kamera je obratná a kompozície využívajú krásy okolitej prírody, hudba zasa podčiarkuje melanchóliu a navodzuje pocity bolesti, smútku a vykúpenia, ktorými postavy prechádzajú. Nový Spade nie je odkazmi prešpikovaný ako Sugar, no predsa sa nájde poklona klasickému filmu noir. Spomeňme mŕtvolu v bazéne nasnímanú tak, že explicitne odkazuje na slávny Sunset Blvd. (1950).
Maltézsky sokol svojím spôsobom pokračuje. Po vyše 30 rokoch a na vidieku južného Francúzska, ktorý Sam Spade uprednostnil pred rušným Friscom. A na novom médiu. Monsieur Spade nerobí svojmu legendárnemu zdroju žiadnu hanbu, práve naopak: ctí jeho odkaz a prináša novú kapitolu života slávneho detektíva.
(1) Hammett (1894–1961) dal filmovému svetu Maltézskeho sokola (1931, 1941), sériu o Thin Manovi (1934–1947) a Sklenený kľúč (1942) s hviezdnou dvojkou Veronica Lake – Alan Ladd. Navyše, jeho prvotina Krvavá žatva (1929) inšpirovala celú radu zvučných filmárov: od Akiru Kurosawu (Yojimbo, 1961), cez Sergia Leoneho (Pre hrsť dolárov, 1964), až po Waltera Hilla (Posledný ostáva, 1996).
(2) Pre nemalú časť znalcov i fanúšikovského spektra je skutočne prvým filmom noir o rok starší Stranger on the Third Floor (1940) od lotyšského rodáka Borisa Ingstera.
(3) Dcéra Catherine Deneuve a Marcella Mastroianniho.
(4) Ide o príbeh pána Flitcrafta, ktorý sa po spadnutom brvne tesne pred ním rozhodne zmeniť doterajší život – opustiť svoj usporiadaný racionálny svet, vrátane manželky a detí (materiálne ich však zabezpečí), aby po pár rokoch túlania sa opäť vhupol do rodinného stereotypu, avšak už pod iným menom, na inom mieste a s novou rodinou. Záver myšlienky hovorí, že Flitcraft „neľutoval svoje konanie. Prišlo mu celkom rozumné. Prispôsobil sa padajúcim brvnám, a keď prestali padať, prispôsobil sa zasa tomu, že nepadajú.“
Monsieur Spade (USA, 2024, 6 častí, 393 min.)
Tvorca: Scott Frank. Réžia: Scott Frank. Predloha: Dashiell Hammett. Scenár: Scott Frank, Tom Fontana. Kamera: David Ungaro. Hudba: Carlos Rafael Rivera. Hrajú: Clive Owen, Cara Bossom, Rebecca Root, Oscar Lesage, Inès Melab, Denis Ménochet, Stanley Uys Weber, Louise Bourgoin, Chiara Mastroianni a ďalší.