ŽENA Z… |
ŽENA Z… |
Plavovlasý chlapec s dlhými kučeravými vlasmi v dave dievčat v bielom. Prvé sväté prijímanie. Menšia obec v Poľsku. S ukradnutým závojom na hlave uteká uličkami. Strih. Mladého branca nezoberú na vojnu. Má nalakované nechty. Ocitáme sa v osemdesiatych rokoch. Fešný blondiak vypomáha pri príprave kultúrneho podujatia k výročiu Sviatku nezávislosti. Stretnutie so zdravotnou sestričkou. Láska na prvý pohľad. Svadba a narodenie syna. Ako v rozprávke.
Andrej sa však začína cítiť viac ako žena. Má nízku hladinu testosterónu. Injekcie si však nechce pichať. Syn dospieva. Andrej prežíva bežné radosti, ale aj problémy v manželstve a v rodinnom kruhu. Jeho cesta stať sa Anielou sa stáva komplikovanou...
„Práve v tom momente, keď sa rozhodneme byť naozaj sami sebou a hovoriť o sebe ako o svojom autentickom ja, tak práve vtedy sme obviňovaní okolím, že si to vmýšľame, niečo hráme a sme falošní.“
Poľská kinematografia už od tzv. kina morálneho nepokoja skúma zložité otázky životných hodnôt a postojov. Filmy z tohto obdobia často stavajú jednotlivca do na pohľad obyčajných situácií, ktoré však nesú v sebe hlboké morálne dilemy. Režiséri ako Krzysztof Zanussi, Andrzej Wajda či Krzysztof Kieslowski predstavili svoje kľúčové diela v 80. rokoch 20. storočia. Vo filme Žena z... možno postrehnúť neskrývané narážky na ich tvorbu, ktoré sa tiahnu celým príbehom a vzdávajú hold ich umeleckému odkazu.
Žena z... je odvážnym a citlivým portrétom transrodovej ženy, ktorý sa odohráva na pozadí historických zmien v Poľsku. Film sleduje život Aniely (predtým Adama) počas 45 rokov, pričom sa dotýka tém ako identita, predsudky či boj za akceptáciu inakosti v konzervatívnej spoločnosti. Filmová dráma je zároveň reflexiou o transformácii samotného Poľska, prechádzajúceho od komunizmu k modernej demokracii.
Hlavnú úlohu stvárňuje rodáčka z južného Poľska Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, ktorá podala emocionálne presný a strhujúci výkon. Jej stvárnenie Aniely zachytáva zložitosti identity a vnútorných bojov, ktorými si postava prechádza. Kritici oceňujú najmä jej schopnosť stvárniť črty ľudskej zraniteľnosti, hoci obsadenie cisrodovej herečky do transrodovej role vyvolalo v komunite LGBTQi kontroverzie.
Izabelu – manželku Aniely/Andreja si zahrala Joanna Kulig, ktorú mohli slovenskí diváci vidieť napríklad v dobovej snímke Studená vojna (r. Paweł Pawlikowski, 2018) alebo v mimoriadne trefnej kritike pokrytectva poľskej cirkvi – Klér (r. Wojciech Smarzowski, 2018). Joanna Kulig síce vo filme veľa replík nemá, ale keď už niečo povie či pošepká, na dej to má zásadný význam. Mateusza Wieclaweka, ktorý hrá mladého Adama (Anielu pred tranzíciou), môžeme zase pochváliť za sugestívne podanie vnútornej rozorvanosti. Všetky herecké výkony príbeh posilňujú a postavám dodávajú potrebnú emocionálnu hĺbku.
Režisérske duo Małgorzata Szumowska a Michal Englert umiestnilo príbeh do historického, ale aj súčasného Poľska, čo sa ukazuje ako vhodná voľba. Poľsko je známe svojím konzervativizmom, reštriktívnym prístupom k interrupciám a pretrvávajúcou homofóbiou, čo vytvára silný kontext pre príbeh. Zároveň však film ukazuje aj ľudskejšiu stránku spoločnosti – napríklad cez postavy empatických lekárov, ktorí sa snažia Andrejovi nielen pomôcť, ale tiež pochopiť jeho situáciu, hoci ich možnosti sú obmedzené. Táto rovnováha medzi kritikou a nádejou dáva príbehu potrebný rozmer.
„Žena z je pre nás veľmi dôležitý film. Je to výsledok mnohých rokov práce, nespočetného množstva stretnutí s transrodovými ľuďmi. Boli to ľudia zo všetkých vekových skupín, ktorí v Poľsku roky žili. Dúfame, že náš film pomôže druhým pochopiť, čo to znamená byť transordovým. Tiež veríme, že dodá odvahu stovkám mladých ľudí, ktorí sa ako transrodoví identifikujú, ale boja sa ju zdieľať verejne s ostatnými. Nadovšetko však dúfame, že film zvýši podporu zmien v zákonoch, ktoré budú garantovať život bez strachu a mimo nebezpečia ohrozenia.“ Małgorzata Szumowska.
Film balansuje medzi naturalizmom a symbolikou – napríklad jemné detaily, ako maľované nechty či voľba oblečenia, ktoré odrážajú premenu postavy, pôsobia poeticky. Režisérske duo má schopnosť prepojiť intímne momenty s politickým podtextom, čo zdôrazňuje ich schopnosť pracovať na viacerých úrovniach narácie. Namiesto sochy Lenina sa objavuje filmový plagát Pretty woman alebo na inom mieste Dvojaký život Veroniky. Keď nastupuje Izabela do autobusu, na plote vidieť namaľovaného Jána Pavla II. s odkazom „Nebojte sa“.
Hudobný podklad filmu je nenápadný, ale efektívny. Vytvára ponurú, a zároveň nádejnú náladu. Zvukové vrstvy zvýrazňujú kľúčové momenty, čím umocňujú ich dopad na diváka. Hudba celkovo odráža historický kontext. Výrazným aspektom snímky je jej vizuálna stránka, kde rezonuje farebnosť jednotlivých scén. Za najdrsnejší moment filmu sa dajú považovať slová sudcu, ktorý povie Aniele, že neexistuje. Týmito slovami sudca zastrešuje postoj nielen zákona a katolíckej cirkvi, ale aj poľskej spoločnosti vo všeobecnosti.
Avšak „Žena z...“ prináša aj nepatrný optimizmus. Taktiež názov filmu odkazuje na klasický diptych Andrzeja Wajdu Človek zo železa (1977) a Človek z mramoru (1981), čím tvorcovia naznačujú, že postava Aniely by mohla symbolicky nadviazať na mužských protagonistov Wajdových diel a stať sa podobnou ikonou poľských spoločenských zmien.
„Žena z...“ je odvážne umelecké dielo, ktoré spája silné herecké výkony, dômyselnú réžiu a historické súvislosti do emocionálne intenzívneho príbehu. Filmu sa podarilo vzbudiť voči hlavnej hrdinke silnú vlnu empatie. Hoci v príbehu možno nájsť ohľadne témy aj niekoľko klišé, výrazné posolstvo má jednoznačne navrch.
Snímka mala svetovú premiéru na jubilejnom osemdesiatom ročníku Medzinárodného filmového festivalu v Benátkach v septembri 2023, kde bola zaradená do hlavnej súťaže. V domácom Poľsku mala premiéru v apríli tohto roku a v novembri sa konečne dostáva aj na Slovensko.
Kobieta z... (Poľsko/Švédsko, 2023, 132 min.)
Réžia: Malgorzata Szumowska, Michal Englert. Scenár: Malgorzata Szumowska, Michal Englert. Hrajú: Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Joanna Kulig, Mateusz Więcławek, Bogumiła Bajor, Jacek Braciak, Iga Wypych, Jerzy Bończak, Anna Tomaszewska ...