KLAUNOVE VIANOCE |
KLAUNOVE VIANOCE |
Klaun Art je bezpochyby jeden z najväčších psychopatov filmového sveta. V snímke, ktorú distribútori pomenovali ako Klaunove Vianoce (ale všetci fanúšikovia hororov ho budú poznať ako Terrifier 3), nám to dokazuje tretí raz, i keď zrod tejto postavičky môžeme uzrieť už v krátkometrážnych filmoch ako The 9th Circle (2008) či Terrifier (2011).
Oba predchádzajú prvý celovečerný film z roku 2016 a pôsobia aj obdobne lacným dojmom. V kraťasi The 9th Circle, sa síce klaun Art iba mihne, ale v brutálnej dvadsaťminútovke z roku 2011 už dostáva hlavný priestor. Režisér Damien Leone v čase nakrúcania svojich krátkych amatérskych filmoch určite netušil, kam to raz so svojou vyšinutou postavičkou dotiahne.
Nasledoval dlhometrážny Terrifier, ktorý azda upútal niekoľkých fanúšikov priamočiarych krvákov, ale do širšej pozornosti sa nedostal, a potom bolo istý čas okolo tohto psychopatického klauna ticho. Výrazne však bolo počuť o zmysluplnejšom pokračovaní Terrifier 2, v ktorom sa už, na rozdiel od prvého dielu, dalo hovoriť o nejakom scenári. Leone v ňom skĺbil vydarené praktické efekty s halloweenskou atmosférou, pričom treba pripustiť, že z minimálneho rozpočtu vyťažil, čo sa vizuálnej stránky týka, maximum. Tretie pokračovanie hororu Terrifier je založené na obdobnom vzorci, no z jesenného obdobia sa presúvame do chladnejšieho decembra, a ako aj domáci názov hovorí, presne na Vianoce.
Vracia sa hrdinka z dvojky - Sienna, ktorá sa ako jediná vedela postaviť diabolskému klaunovi. Udalosti predošlého dielu ju však poznačili a prenasledujú ju desivé halucinácie. Podobne je na tom aj jej brat Jonathan, ktorý prežil pekelné vyčíňanie klauna Arta obdobne ako jeho sestra, no na rozdiel od nej by na minulé udalosti najradšej zabudol a žil novým životom. Na scéne sa však objavuje obávaný klaun prebúdzajúci sa po krátkej nečinnosti k životu so silným nutkaním venovať sa svojmu najväčšiemu potešeniu, ktoré pre neho bez pochýb predstavuje brutálne zabíjanie – čím morbídnejšie, tým lepšie.
Už z úvodnej sekvencie môže divák vytušiť, na aký film sa vybral. Art preoblečený za Santa Clausa totiž z veľkého vreca nevyberá darčeky, ale obrovskú sekeru, s ktorou sa chystá rozdávať smrteľné rany. Je teda jasné, že Damien Leone nebude diváka nijak šetriť a ukáže mu všetky tie oddelené končatiny, hlavy a poletujúce vnútornosti, v poctivých detailoch, aby mu nič z tohto desivého masakru neušlo. Nepripravený divák bude zrejme v šoku, no skalní fanúšikovia tohto brutálneho subžánra hororových „vyvražďovačiek“, si prídu na svoje.
Rozhodne však nejde o intelektuálny počin a aj v rámci zábavnej kinematografie možno obviniť tvorcov z toho, že si získavajú pozornosť pomocou lacného šoku. Damien Leone je však schopný režisér a okrem šokujúceho násilia vo filme nájdeme aj niekoľko zaujímavých vizuálnych nápadov a hlavne intenzívnu atmosféru nachádzajúcu záľubu v ponurej estetike škaredosti. Navyše film disponuje výborným záporákom, ktorý je natoľko úchylný a podvratný, že má jeho vyčíňanie často až čiernohumorný charakter.
Za relatívne krátku dobu, čo je klaun Art na scéne, sa stihol zapísať medzi ikonické hororové postavy a stal sa súčasťou popkultúrneho sveta. Môže za to jednak desivá vizáž, predstavujúca výborný kostým na halloweenske oslavy, ale aj nekompromisná brutalita, s akou mučí a vraždí svoje obete. Ako pomerne trefne vystihol jeden z kritikov – Pri klaunovi Artovi pôsobí aj Pennywise (z filmu To) ako simpsonovský Šáša Krusty.
Film Klaunove Vianoce do bodky napĺňa niečo, čomu sa vo všeobecnosti hovorí „guilty pleasure“ a je teda reálne možné, že viacerí si skutočnosť, že ich film zabavil, ani nepripustia. Damien Leone si v brutalite hovie a nijak sa tým netají. Navyše sa nebojí „zavraždiť“ ani niekoľko detí, aby tak ukázal, že jeho hororová postavička skutočne nemá nijaké zábrany. Tieto krvavé orgie sú však súčasťou remeselne zručne nakrúteného filmu, ktorý sa môže pochváliť viacerými pozoruhodnými vizuálnymi nápadmi a napriek dvojhodinovej stopáži ubehne rýchlo.
Nie je to film pre každého, je príliš priamočiary, explicitný a dialógy za veľa nestoja, ale v rámci svojho subžánra ponúka presne to, čo chcú jeho fanúšikovia vidieť. Nehanbím sa teda povedať, že Klaunove Vianoce (Terrifier 3) možno považovať, spolu z jeho halloweenskym predchodcom, za jeden z vrcholov modernej „brakovej“ kinematografie.
Terrifier 3 (USA, 2024, 125 min.)
Réžia: Damien Leone. Scenár: Damien Leone. Hrajú: Lauren LaVera, David Howard Thornton, Antonella Rose, Elliott Fullam ...