EXKURZIA |
EXKURZIA |
Bosnianska režisérka Una Gunjak sa vo filmovej branži pohybuje roky, no na jej celovečerný debut museli diváci počkať až do roku 2023. Zdá sa, že čakať sa oplatilo, pretože Bosna a Hercegovina film nominovala na Oscary za rok 2023 v kategórii najlepší medzinárodný dlhometrážny film. Dočkalo sa napokon aj slovenské publikum a snímku môžeme aktuálne vidieť aj v domácej kino distribúcii.
Exkurzia na viacerých frontoch pripomína súrodenca nemeckej snímky Zborovňa (Das Lehrerzimmer), ktorá sa v slovenskej distribúcii zatiaľ neobjavila, no diváci ju mohli vidieť na tohtoročnom Cinematiku v Piešťanoch. Dvojicu snímkov nespája len rovnaký ročník výroby, ale najmä téma a hlavná hrdinka, ktorá sa ocitne v špirále okolností.
Oba filmy totiž skúmajú špecifické prostredie školy a rozvíjajú motív, čo ak jedna vyrieknutá veta či rozhodnutie rozpohybuje kolotoč udalostí, ktoré prerastú protagonistku príbehu. Tematicky a formálne síce oba filmy pochádzajú z jednej filmovej rodiny, no zatiaľ čo sa Zborovňa pohráva s otvoreným konfliktom a reže až na kosť, Exkurzia klame telom.
Zo snehovej gule lavína
Tínedžerka Iman v úvodnej koláži filmu so spolužiakmi hrá „vadí, nevadí“ a do toho režisérka pretkáva momenty z práve prebiehajúceho rodičovského združenia. Expozícia tak pôsobí civilne, no zároveň autorka zámerne predstaví dva svety detí a rodičov, okolo ktorých viac či menej snímka krúži alebo komentuje príbeh ich optikou.
Pätnásťročná Iman sa dozvedá, že jeden zo starších chlapcov o nej rozširuje, že mali spolu pohlavný styk. Namiesto toho, aby tínedžerka klebetu poprela či mávla nad ňou rukou, súhlasí s ňou a ďalej priživuje. Režisérka tak v úvodnej scéne na Iman pustí snehovú guľu, ktorá potupne nabaľuje vrstvu po vrstve a mení sa na nezadržateľnú lavínu.
Una Gunjak Imanino pobláznenie dávkuje a diváka informuje postupne, a to umnou hrou náznakov úsmevov, gest a mimiky. Iman sa túži s chlapcom opäť stretnúť, no ignorácia len stupňuje frustráciu tínedžerky, a to vedie hrdinku k akcii a následnej reakcii prostredia. Divák vie, že Iman polovicu stopáže pred sebou tlačí balvan, ktorý ju v určitom bode zadlávi. Režisérka ale nerozohráva hru len so samotnou Iman, ktorá sa nezadržateľne rúti k útesu, ale aj s publikom a jeho očakávaniami.
Diváci v nekomfortnej polohe… a tak to má byť
Exkurzia je snímka, ktorá diváctvo stavia do nekomfortnej polohy. Otvára tematiku sexuality u tínedžerov, ktoré sú ešte takmer deťmi a dej točí okolo hrdinky, ktorá sa na prvý pohľad správa iracionálne a áno...insitne. Gunjak, akoby nabádala divákov k lacnému kázaniu a moralizovaniu, a tým ich dostáva do pasce. Režisérka totiž zapína stroj času a dospelé ročníky frflajúc vracia do školských lavíc a konfrontuje ich s mladíckymi rozhodnutiami, ktoré si vždy nepodávali ruku s racionalitou a uvážlivosťou.
Kombináciou dvoch svetov, detí-žiakov a dospelých-rodičov a učiteľov, tak zároveň prepína medzi dvomi subjektívnymi pohľadmi na situáciu. Nedáva ale za pravdu ani jednému a vyhýba sa čiernobielym škatuľkám. Svety stavia do konfliktu len do určitého momentu a namiesto nárazu prichádza k preliatiu oboch ekosystémov a do určitej miery aj zmiereniu. Režisérka diváka pošťuchuje k emócii a k určitému postoju.
Na jednej strane sa tak zdá, že Iman či jej okolie môže iritovať, no namiesto akejsi latentnej nechute prichádza empatia a dokonca, síce všeobjímajúce, ale inteligentne naservírované filmové múdro. Zamilovaní ľudia milujú debilné rozhodnutia a inak to už nebude.
Namiesto úderu sekerou
Una Gunjak formálne koketuje nielen s pomalým tempom, ale akosi ignoruje a až obchádza klasické rozprávačské vzorce. Expozíciu natiahla do rekordných dĺžok a konflikt, akoby obchádzala. Do istej miery sa zdá, že sa mu vyhýba a až pred ním uteká, no vo finále atypické stupňovanie napätia vcelku funguje. Deformovanie rozprávačských princípov je vlastne osviežujúce a damoklovská čepeľ visiaca nad stopážou necháva diváka v strehu.
Experiment bosnianskej režisérky ale nemusí byť po chuti každému. Zlé jazyky by mohli tvrdiť, že finále snímky odznie do prázdna a nevydoluje potenciál rozohranej dramatickej partie. V opačnom interpretačnom spektre sa film ale môže javiť ako pozoruhodná hra s rozprávačskými a charakterovými stereotypmi. Režisérka tak explicitne nepúta pozornosť prvoplánovým úderom sekery, ale pozvoľne a sugestívne reže pod kožu a necháva film doznievať a dozrievať.
Ekskurzija (Bosna a Hercegovina / Chorvátsko / Srbsko / Francúzsko / Nórsko / Katar, 2023, 93 min.)
Réžia: Una Gunjak. Scenár: Una Gunjak. Hrajú: Asja Zara Lagumdžija (Iman), Nada Spaho (Hana), Maja Izetbegović (Mediha – matka Iman), Mediha Musliović (triedna učiteľka), Izudin Bajrović (dedo), Farah Kovačević (Selma), Amila Imamović (Nada), Tara Drašković (Tara), Viktor Gatarić (Damir Kovačević) a ďalší