OSIE HNIEZDO |
OSIE HNIEZDO |
Bol to opäť jeden z tých dní, keď Francúzi vyšli do ulíc osláviť pád Bastily a patriotizmus (spolu s alkoholom) vrel v ich hlavách ako po každý rok mierou vrchovatou. Zatiaľ čo centrá duneli od podgurážených Galov, spriadal sa medzitým úplne iný plán. Kde inde, ako v hlavách malých zlodejíčkov na predmestí Štrasburgu, odkiaľ to nemáte ďaleko do (momentálne) opustenej priemyselnej zóny, kde sa vždy v sklade povaľuje nejaký ten televízor, DVD prehrávač či video a kde sa vám podarí dobre napakovať, pokiaľ sa vám podarí dostať dnu (a čo je dôležitejšie) plus s lupom von. Plán to bol zaujímavý, v ceste stáli len dvaja strážnici (z toho jeden očividne neprešiel kurzom odvahy a k tomuto džobu sa dostal náhodou). Lenže nikdy nehovor nikdy! Na inom konci Európy sa podarilo lapiť Abedina Nexhepa, sviniara najvyššieho rangu, ktorému prostitúcia vravela pane a on jej na oplátku pomáhal znásilniť desiatky slečien a aby sa im dostalo aj zadosťučinenia, vypálil do ich mäkkých tiel žeravé čísla, ktoré sa nebezpečne blížili spolu s počtom obetí k trom cifrám. Našťastie prevážajú Nexhepa k súdu a nad jeho oblohou sa zbiehajú ťažké mraky. Agentka Hélene Laborieova pozná svoju fušku veľmi dobre a Nexhepa nepustí z osídiel pút nikomu. To by však nemohlo niekoľkým (stovkám) Albáncom prasknúť dôležité želiezko sebakontroly a rozpútať na štrasburskom predmestí doslova peklo. Ich pôvodné misie boli : schmatnúť lup a odísť (zlodeji), dopraviť zločinca k súdu (agenti na čele s Hélene), dostať späť svojho šéfa z rúk polišov. Ich nová misia znie : prežiť! Pretože ubehne asi polhodinka z deja a my sa už nachádzame v sklade, kam mali namierené lupiči, no neskôr sa tam objavil policajný transportér a zúriví Albánci sliedia všade navôkol. Je to doslova osie hniezdo...
Sľubná premisa pre akčný zbesilý videoklip, že áno? Iste, potlačte dej na hranicu minima, odložte mozog pri pokladni a nechajte vychutnávať len prvú signálnu. Čo na tom, že túto akciu si nestrihli klasickí hollywoodskí šakali, ale vlci z bratstva francúzskeho... Hlavne, že sa budete 100 minút baviť pri strieľačke, že áno? Žiaľ, nie je to také jednoduché. Samotnej akcie vlastne nie je až tak veľa a hoci sa režisér F. E. Siri snažil natočiť číry akčný šot, veľmi mu to nevychádza. Do akcie sa totiž zapojí aj klaustrofobická psychológia holých charakterov vypísaných postáv, ktorá vás musí zabaviť po zvyšný čas, keď nerinčia zbrane a subwoofer v kine je až podozrivo ticho. O to horšie vyzerá výsledný produkt... Akcia je pomerne strohá a v podstate priemerná, neuvidíte žiadne nové bojové techniky, ale omieľanie starých dobrých... A dokopy jej tu nie je až tak veľa... Čo sa týka psychológie a naštrbenej psychiky hrdinov, aj v tomto smere vás film nevyvedie z miery v dobrom slova zmysle, pretože prichádza len s klasickým počínaním postáv v krízových situáciách. Ba čo je horšie, niektoré hlavné postavy, ktoré autori chceli silou-mocou nechať nažive až do záverečných titulkov, sú žalostne iritujúce, hlava vám ide prasknúť v momente, keď počujete ich prenikavý pišťavý hlas (áno, sú tu nejaké hysterické žienky, ktoré mali ostať doma a na túto akciu sa pozerať maximálne v zostrihu na informačnom kanále) a najradšej by ste sami zobrali berettu a odstrelili im ich hlávku v dobrom a pokračovali v pozeraní filmu. No, nie je to také jednoduché, a tak hoci vás niektorí herci príjemne prekvapia (Samy Naceri - Taxi, Taxi - odviedol pekný štandard, Benoit Magnel - Pianistka - je veľmi dobrý aj v bezduchej akcii a Nadia Fares - Purpurové rieky - vám poskytne ďalších pár minút na uvažovanie o fakte, či je dobrou herečkou alebo nie), iní vám budú liezť na nervy a to je v podobnom filme, kde sa aj prvky drámy stihli usalašiť, nedostatočné. Herecké výkony v konečnom dôsledku balansujú na hladine priemeru až ľahkého nadpriemeru. Podobne je to aj so scenárom, réžiou a technickou stránkou filmu. Na margo výberu lokácie sa patrí poznačiť len toľko, že zatiaľ čo americkí tvorcovia rozhýbu film tak, aby skončili v nejakej „útulnej" chemickej továrni alebo prázdnej sklade (ktorý im umožní perfektné priestory na záverečnú likvidáciu), Osie hniezdo vás privedie na túto lokáciu prakticky pred koncom prvej tretiny filmu a už z nej neodídete...
Našťastie z tohto filmu odísť môžete, resp. naň ani nemusíte ísť. Pretože je to len ďalší z prázdnych akčných príspevkov vytvorených na báze obyčajnej šablóny. Pokus doplniť film o psychológiu nevyšiel, rovnako aj zameranie na čistú akciu. Nakoniec sa zhodneme na tom, že ide o absolútny priemer, neberúc ohľad na krajiny vzniku. Francúzsko či USA, táto látka sa v tejto podobe v žiadnej krajine lepšie zostrihať nedala...
Nid De Guepes (Francúzsko, 2001, 105 min.)
Réžia: Florent Emilio Siri. Scenár: Jean Francois Tarnowski. Kamera: Giovanni Fiore Coltellacci. Hudba: Alexandre Desplat, Akhenaton. Hrajú: Samy Naceri, Benóit Magimel, Nadia Farés, Pascal Greggory. Sami Bouajila, Anisia Uzeyman, Richard Sammel, Martial Odone.