PLES PRÍŠER |
PLES PRÍŠER |
Iste, milovníci akcie nedajú na svojho milovníka s pohárom Martini dopustiť a ani návrat Audrey Tautou konečne v (ne)milej úlohe si nájde svojich priaznivcov (najmä francúzskych filmov), ale pochybujem, že sa hneď v prvý týždeň roka ujde krásna stovečka niekomu inému, ako týmto tanečníkom...
Koľkokrát ste už kráčali zelenou míľou k elektrickému kreslu s vedomím a túžbou, aby vaša smrť bola rýchla a v elektrárni nevyrazili omylom poistky? Mnohokrát. A hoci sa tentokrát nenájde žiadny Tom Hanks, ktorý by vám cestu spríjemnil, predsa len nájdete spoločníka spoľahlivého, i keď nie možno príjemného. Volá sa Hank Gratowski (v civile Billy Bob Thornton - kto sa presvedčil, že je mužom, ktorý bol (napr. v Banditoch) a aj Mužom, ktorý nebol, o jeho hereckých kvalitách a vysokej latke vie svoje.) Ale Lawrence Musgrowe (Sean Combs), ktorý na pečenie vo vlastnej šťave čakal celých jedenásť rokov má iné problémy. Posledné kroky v jeho živote sú skľúčené a prinášajú viac utrpenia ako katarzného uvoľnenia. Posledná rozlúčka so svojim synáčikom Tyrellom (hrá ho zaujímavý mladík Coronji Calhoun a kladie posledné otázky smerom k otcovi takým štýlom, že sami by ste pri nich lapali po dychu i rozumnej odpovedi a v kinosále pravdepodobne pri tejto pamätihodnej scéne budete) a manželkou Leticiou (Halle Berry), ktorá na manžela-zločinca zabudla už dávno pred poslednou či dokonca prvou návštevou a sama sa snaží pretĺkať životom (čo ako iste vieme, nie je v hypotekárnej Amerike, kde vás zo dňa na deň radi vykopnú z domu, žiadny med). Posledné slová prinášajú len ďalšiu bolesť. Čiastočné uvoľnenie mohlo priniesť maľovanie strážnikov, ale to nemohol byť Hank taký puntičkár so zmyslom pre dokonalosť a bezcitnosťou k väzňom (pretože ako hovorí : Neviaž sa k nim!)...
![]() |
![]() |
![]() |
Posledná večera i obrázky sú dokonané a Lawrence už kráča po väzenskom linoleu k svojej poslednej show. Hoci vám tu nehrozí prepečenie väzňa ako sa kedysi podarilo chytrákovi Percymu v roku 1935 (a od Hanksa si zaslúžil ranu obuškom či iný trest), je to sakramentsky ťažká túra, ktorú slabé nátury ako napr. Sonny (Heath Ledger z Patriota a Príbehu rytiera) neunesú a silné ich budú dlho nenávidieť (ako jeho otec Hank)... A už to spustili! Ani Darabont by to snáď nenatočil lepšie a pritom nemáte v ústach pachuť, že sledovanie popravy je snáď príliš morbídne a neetické... USA si vybralo tento štýl za spravodlivosť a praktizuje ho dodnes...
Tak teda prišla smrť. Zubatá naostrila svoju kosu a to sme ešte len na začiatku filmu. V prvej polovice sa s ňou stretneme niekoľkokrát a potom nám už bude trápne jej aj vykať, no budeme sa báť, že práve ona tu chce hrať hlavný part... Našťastie vás tento pocit bude prenasledovať len v prvej hodine...pretože v tej druhej ožije možnosť, že sa konečne podľa sloganu stretne Ona a On, ktorý popravil jej manžela. Príbeh v južnej americkej krajine menom Georgia naberie iné obrátky a jeho kvalita bude zvoľna stúpať nahor až k vytúženej stovke...
Ples príšer je skvelá dráma. Kto mal možnosť a dostal sa medzi necelých 500 vyvolených na nedávnom festivale v Bratislave, presvedčil sa o jeho kvalitách na vlastnej koži. A treba priznať skutočnú farbu: Ples príšer bol skutočne jedným z klenotov festivalu, ak nie aj film najlepší... Témy, ktoré oslovuje, sú síce klasické a aj námet môže vyzerať ako tanec, ktorý Forester poskladal z viacerých iných choreografií, či už ide o popravu manžela a udalosti s ňou spojené, trojgeneračný problém alebo romanca farebne a rasovo odlišných protagonistov. A predsa sa dá vytrieskať z ubitého námetu ešte viac - originálny scenár. Námetom sivé plôšky celuloidu sú obohatené krásnymi scénami, kde často vyriekne viac ticho filmového prostredia (i celej sály) ako spletitý dialóg inak výborných hercov. Kamera pomaly smeruje dianie v jednom, druhom i treťom prostredí a divák sa už v druhej hodine filmu cíti na známych miestach či v spoločnosti známych postáv (kurvička Vera) ako doma. Réžia je kľudná a presná. Doteraz televízny majster Marc Forester sa vydal stepovať na filmové plátno a jeho strieborný debut je vydarený. Svojou atmosférou, pokojným tempom a striedmou stopážou (111 minút) vás šokuje, teší a nenudí...Čo je na tomto tanečnom poli, často do poslednej noty vyžmýkanom, dosť veľký problém. Ale ak máte skvelých tanečníkov, ktorí vám doplnia muziku, vytvoríte majstrovský kúsok.
![]() |
![]() |
![]() |
Billy Bob Thornton je génius. Kto nepochopil túto skutočnosť po jeho oscarovom Sling Blade ešte v roku 1995 a nedokázal to ani pri Banditoch, kde Brucea Willisa zaclonil fantasticky, teraz jednoducho pochopiť musí. Jeho postava nie je hypochonder a pomerne živý fobik, no zároveň ani Muž, ktorý nebol, ale v tomto diele našiel fantastický stred svojich predchádzajúcich úloh. Možno ho zhodnotiť ako priemerného amerického tichého šupáka, ktorý celý život vykonával svoj džob a zakríknuto sa staral o rodinu, no keď sa v ňom prelomia ľady rasistických predsudkov a nájde pochopenie vo svojom vnútri i blahosklonnú nádej, jeho postava ožije, chce žiť a zo svojho života ešte čo-to dostať... Napríklad tú Leticiu alias Halle Berry. Nakoniec som z nej nemal dojem, že je oscarová, ako rozhodla Akadémia, no medzi najlepšie stvárnené úlohy Leticia určite patrí. Spočiatku sa tvári odmerane, vyrovnane a mali by ste dojem, že nebyť finančných problémov a jej starej automobilovej kraksne sa dokáže pretĺkať ako-tak svojim životom. Ale zádrheľov je viac... Z jedných trapasov sa rodia ďalšie a postupne spoznáte, že táto žena stratila nielen manžela, ale aj nádej na lepší život. Kto splatí hypotéku? Kto jej dokáže opraviť auto? Kto sa dokáže postarať o jej syna Tyrella? Kto, kto, kto? Na prvý pohľad hrá Berry svoju úlohu s ľahkosťou a prehľadom, no postupne na ňu doliehajú životné strasti a na plátne vám ich dá pocítiť, aby ste mohli trpieť s ňou. Stratíte s ňou všetko vzácne a na jej mieste by ste možno rozbili vo vašej kúpeľni zrkadlo a podrezali si zápästie... Ale takto sa životom (a hereckou úlohou) nebojuje a kto nedúfa v nádej...
Nádej... Spojí ich napokon oboch v tej druhej polovici príbehu, ktorý sa z postupnej promenády lemovanej smrťou, stane niečím neobyčajne obyčajným...
Monsters Ball (USA, 2001, 111 min.)
Réžia: Marc Forster. Scenár: Milo Addica, Will Rokos. Kamera: Roberto Schaefer. Hudba: Thad Spencer, Chris Beaty, Richard Werbowenko. Hrajú: Billy Bob Thornton, Halle Berry, Peter Boyle, Heath Ledger, Sean Combs, Mos Def, Coronji Calhoun.