PLES PRÍŠER |
PLES PRÍŠER |
Iste, milovníci akcie nedajú na svojho milovníka s pohárom Martini dopustiť a ani návrat Audrey Tautou konečne v (ne)milej úlohe si nájde svojich priaznivcov (najmä francúzskych filmov), ale pochybujem, že sa hneď v prvý týždeň roka ujde krásna stovečka niekomu inému, ako týmto tanečníkom...
Koľkokrát ste už kráčali zelenou míľou k elektrickému kreslu s vedomím a túžbou, aby vaša smrť bola rýchla a v elektrárni nevyrazili omylom poistky? Mnohokrát. A hoci sa tentokrát nenájde žiadny Tom Hanks, ktorý by vám cestu spríjemnil, predsa len nájdete spoločníka spoľahlivého, i keď nie možno príjemného. Volá sa Hank Gratowski (v civile Billy Bob Thornton - kto sa presvedčil, že je mužom, ktorý bol (napr. v Banditoch) a aj Mužom, ktorý nebol, o jeho hereckých kvalitách a vysokej latke vie svoje.) Ale Lawrence Musgrowe (Sean Combs), ktorý na pečenie vo vlastnej šťave čakal celých jedenásť rokov má iné problémy. Posledné kroky v jeho živote sú skľúčené a prinášajú viac utrpenia ako katarzného uvoľnenia. Posledná rozlúčka so svojim synáčikom Tyrellom (hrá ho zaujímavý mladík Coronji Calhoun a kladie posledné otázky smerom k otcovi takým štýlom, že sami by ste pri nich lapali po dychu i rozumnej odpovedi a v kinosále pravdepodobne pri tejto pamätihodnej scéne budete) a manželkou Leticiou (Halle Berry), ktorá na manžela-zločinca zabudla už dávno pred poslednou či dokonca prvou návštevou a sama sa snaží pretĺkať životom (čo ako iste vieme, nie je v hypotekárnej Amerike, kde vás zo dňa na deň radi vykopnú z domu, žiadny med). Posledné slová prinášajú len ďalšiu bolesť. Čiastočné uvoľnenie mohlo priniesť maľovanie strážnikov, ale to nemohol byť Hank taký puntičkár so zmyslom pre dokonalosť a bezcitnosťou k väzňom (pretože ako hovorí : Neviaž sa k nim!)...
Posledná večera i obrázky sú dokonané a Lawrence už kráča po väzenskom linoleu k svojej poslednej show. Hoci vám tu nehrozí prepečenie väzňa ako sa kedysi podarilo chytrákovi Percymu v roku 1935 (a od Hanksa si zaslúžil ranu obuškom či iný trest), je to sakramentsky ťažká túra, ktorú slabé nátury ako napr. Sonny (Heath Ledger z Patriota a Príbehu rytiera) neunesú a silné ich budú dlho nenávidieť (ako jeho otec Hank)... A už to spustili! Ani Darabont by to snáď nenatočil lepšie a pritom nemáte v ústach pachuť, že sledovanie popravy je snáď príliš morbídne a neetické... USA si vybralo tento štýl za spravodlivosť a praktizuje ho dodnes...
Tak teda prišla smrť. Zubatá naostrila svoju kosu a to sme ešte len na začiatku filmu. V prvej polovice sa s ňou stretneme niekoľkokrát a potom nám už bude trápne jej aj vykať, no budeme sa báť, že práve ona tu chce hrať hlavný part... Našťastie vás tento pocit bude prenasledovať len v prvej hodine...pretože v tej druhej ožije možnosť, že sa konečne podľa sloganu stretne Ona a On, ktorý popravil jej manžela. Príbeh v južnej americkej krajine menom Georgia naberie iné obrátky a jeho kvalita bude zvoľna stúpať nahor až k vytúženej stovke...
Ples príšer je skvelá dráma. Kto mal možnosť a dostal sa medzi necelých 500 vyvolených na nedávnom festivale v Bratislave, presvedčil sa o jeho kvalitách na vlastnej koži. A treba priznať skutočnú farbu: Ples príšer bol skutočne jedným z klenotov festivalu, ak nie aj film najlepší... Témy, ktoré oslovuje, sú síce klasické a aj námet môže vyzerať ako tanec, ktorý Forester poskladal z viacerých iných choreografií, či už ide o popravu manžela a udalosti s ňou spojené, trojgeneračný problém alebo romanca farebne a rasovo odlišných protagonistov. A predsa sa dá vytrieskať z ubitého námetu ešte viac - originálny scenár. Námetom sivé plôšky celuloidu sú obohatené krásnymi scénami, kde často vyriekne viac ticho filmového prostredia (i celej sály) ako spletitý dialóg inak výborných hercov. Kamera pomaly smeruje dianie v jednom, druhom i treťom prostredí a divák sa už v druhej hodine filmu cíti na známych miestach či v spoločnosti známych postáv (kurvička Vera) ako doma. Réžia je kľudná a presná. Doteraz televízny majster Marc Forester sa vydal stepovať na filmové plátno a jeho strieborný debut je vydarený. Svojou atmosférou, pokojným tempom a striedmou stopážou (111 minút) vás šokuje, teší a nenudí...Čo je na tomto tanečnom poli, často do poslednej noty vyžmýkanom, dosť veľký problém. Ale ak máte skvelých tanečníkov, ktorí vám doplnia muziku, vytvoríte majstrovský kúsok.
Billy Bob Thornton je génius. Kto nepochopil túto skutočnosť po jeho oscarovom Sling Blade ešte v roku 1995 a nedokázal to ani pri Banditoch, kde Brucea Willisa zaclonil fantasticky, teraz jednoducho pochopiť musí. Jeho postava nie je hypochonder a pomerne živý fobik, no zároveň ani Muž, ktorý nebol, ale v tomto diele našiel fantastický stred svojich predchádzajúcich úloh. Možno ho zhodnotiť ako priemerného amerického tichého šupáka, ktorý celý život vykonával svoj džob a zakríknuto sa staral o rodinu, no keď sa v ňom prelomia ľady rasistických predsudkov a nájde pochopenie vo svojom vnútri i blahosklonnú nádej, jeho postava ožije, chce žiť a zo svojho života ešte čo-to dostať... Napríklad tú Leticiu alias Halle Berry. Nakoniec som z nej nemal dojem, že je oscarová, ako rozhodla Akadémia, no medzi najlepšie stvárnené úlohy Leticia určite patrí. Spočiatku sa tvári odmerane, vyrovnane a mali by ste dojem, že nebyť finančných problémov a jej starej automobilovej kraksne sa dokáže pretĺkať ako-tak svojim životom. Ale zádrheľov je viac... Z jedných trapasov sa rodia ďalšie a postupne spoznáte, že táto žena stratila nielen manžela, ale aj nádej na lepší život. Kto splatí hypotéku? Kto jej dokáže opraviť auto? Kto sa dokáže postarať o jej syna Tyrella? Kto, kto, kto? Na prvý pohľad hrá Berry svoju úlohu s ľahkosťou a prehľadom, no postupne na ňu doliehajú životné strasti a na plátne vám ich dá pocítiť, aby ste mohli trpieť s ňou. Stratíte s ňou všetko vzácne a na jej mieste by ste možno rozbili vo vašej kúpeľni zrkadlo a podrezali si zápästie... Ale takto sa životom (a hereckou úlohou) nebojuje a kto nedúfa v nádej...
Nádej... Spojí ich napokon oboch v tej druhej polovici príbehu, ktorý sa z postupnej promenády lemovanej smrťou, stane niečím neobyčajne obyčajným...
Monsters Ball (USA, 2001, 111 min.)
Réžia: Marc Forster. Scenár: Milo Addica, Will Rokos. Kamera: Roberto Schaefer. Hudba: Thad Spencer, Chris Beaty, Richard Werbowenko. Hrajú: Billy Bob Thornton, Halle Berry, Peter Boyle, Heath Ledger, Sean Combs, Mos Def, Coronji Calhoun.