PAVUČINA SNOV |
PAVUČINA SNOV |
V odľahlej, rozprávkovo zasneženej lesnej oblasti, sa zúfalo a zmätene brodil neznámy muž. Určite by ste mu pomohli aj vy, ak by vás pred tým neodradil jeho zvláštne sa zväčšujúci žalúdok, fekálny smrad a červené škvrny na tvári. Asi len zablúdil a potrebuje sa zohriať. To áno. Nie však len on, ale aj jeho neznámy príživník...
Štvorica priateľov z detstva, ktorú spája akési nadpozemské puto, sa rozhodne stráviť pár dní ďaleko od civilizácie, na obľúbenej chate hlboko v lese. Krásna zimná scenéria je svedkom ich nostalgického spomínania na priateľa Dudditsa, ktorý ich raz veľmi dávno obdaril veľmi zvláštnymi schopnosťami. Z letargie ich vytrhnú až zvláštne sa chovajúce zvieratá a stratený neznámy. Je len jedno miesto kam musíme pravidelne chodiť úplne všetci a práve táto "úsmevná" miestnosť sa stane svedkom povedzme "trošku nekultúrneho" stretnutia tretieho druhu.
Opäť sa potvrdilo, že knihy hororového mága Stephena Kinga by mali radšej navždy ostať len v našich knižniciach a nepredierať sa úplne nezmyselne, na filmové plátno. Dreamcatcher (Pavučina snov) je presným dôkazom toho, keď sa Kingové vízie a predstavivosť snaží filmový scenárista a režisér prerozprávať (a častkokrát aj úplne zmeniť) filmovým jazykom. Tak sa Kingov román dočkal úplne nového dejového charakteru. Scenáristická adaptácia, ktorá ako keby pracovala len s časťou knihy, obsahuje množstvo nových zauzlení, motivácii a hlavne pointovo prekombinovaný záver. Tvorcovia úpenlivo bojovali aj s psychologickou rovinou príbehu, ale po nezvládnutej snahe o vizualizáciu myšlienok a reakcii jedného z hlavných hrdinov, rezignovali na akúkoľvek snahu o hlbšie a komplikovanejšie spracovanie. Na hlavné miesto sa dostala dejová akčnosť a jednoduchosť.
Režisér a scenárista Lawrence Kasdan (Francúzsky bozk, Silverado) spolu s majstrom svojej profesie Williamom Goldmanom (scenáre k filmom Všetci prezidentovi muži, Misery, Maverick) vytvorili vysokorozpočtový sci-fi horor, ktorý ale zostal kvalitatívne ďaleko za svojimi očakávaniami. Áno, s rozpočtom 68 miliónov dolárov, sa im podarilo zbaviť béčkového zápachu, ale napriek ich skúsenostiam sa scenáristicky úplne zosmiešnili. Dokonalé filmové atribúty ako skvelá, kompozične podmanivá kamera Johna Seala (Dokonalá búrka), orchestrálny track Jamesa Newtona Howarda (Znamenia) a vizuálne efekty borcov z ILM - vytvorili fantastickú priam krájateľnú atmosféru, ktorú sa ale po prvých 45 minútach podarilo vďaka nepodarenému scenáru úspešne zahnať kade ľahšie.
Filmové spracovanie Dreamcatchera je nielen kolážou kultových filmov ako Votrelec, Vec, či popcornu Deň nezávislosti, ale aj mixom Kingových románov (z flasbackových scén z detstva sa mi naprílad vybavilo To). Kasdan nesklamal ako remeselne vypracovaný režisér, ale pre svoju neschopnosť ponúknuť niečo viac, ako len nelogické akčné sci-fi o pochybnej mimozemskej invázii, aké sa vraj mimochodom bežne dejú už viac ako 25 rokov.
V kontexte celku sú hriešnym mrhaním energie aj herecké výkony hlavných hrdinov. Bránou k celovečernému filmu prešiel televízny herec Damian Lewis ktorého rozpoltená úloha profesora Garyho Jonesa patrí k vrcholom snímky. Kvalitné výkony však podali aj Thomas Jane (Deep Blue Sea), či Jason Lee (Vanilla Sky) ako špáratkový komik Beaver. Morgan Freeman si toho ako "potrebná" herecká hviezda veľa nezahral a veľa priestoru neostalo ani pre Toma Sizemora (Čierny jastrab zostrelený) ako kapitána Underhilla.
Je smutné konštatovať, aká mohla byť Pavučina snov v skutočnosti dobrá, sci-fi hororová "blockbusterovina". Výsledok je ale veľkým sklamaním a možným apelom pre majstra Stephena Kinga, aby nabudúce nepredával filmové práva svojich románov za symbolický jeden dolár...
Dreamcatcher (USA, 2003, 130 min.)
Réžia: Lawrence Kasdan. Scenár: William Goldman, Lawrence Kasdan. Kamera: John Seale. Hudba: James Newton Howard. Hrajú: Morgan Freeman, Thomas Jane, Jason Lee, Damian Lewis, Tom Sizemore, Timothy Olyphant, Donnie Wahlberg.