ŠTVANEC |
ŠTVANEC |
Existuje hranica, za ktorou aj ten najchladnejší zabijak stráca zdravý úsudok a stáva sa z neho nekontrolovateľný smrtiaci stroj? A ak áno, kde sa nachádza? Akým spôsobom jej prekročenie ovplyvní vzťah medzi študentom, ktorý po rokoch prakticky a efektne využíval likvidačné techniky a teraz by možno chcel aj prestať a inštruktorom, ktorý napriek tomu, že vycvičil veľa agentov k účinnemú zabíjaniu bez toho aby skutočne niekoho pripravil o život, bude musieť vďaka tomuto študentovi možno prvýkrát čeliť skutočnej výzve k boju na život a na smrť? A čo je ťažším trestom - zodpovedať sa verejne za vraždy alebo žiť sám s pocitom viny celý život? Na tieto otázky sa nám snaží priniesť odpoveď Štvanec a jeho lovec...
Kosovo 1999. Správy o masakroch civilného obyvateľstva armádnymi jednotkami na úzadí krvavého balkánskheho konfliktu mobilizujú vrchných predstaviteľov NATO, ktorá do oblasti vysiela tajnú jednotku s jediným cieľom - odstrániť jedného zo srbských veliteľov, ktorý je so svojou popravčou čaťou uprostred ďalšej vyhladzovacej akcie v nemenovanej albánskej dedine. Úlohou je poverený Aaron Hallam (Benicio Del Toro), jeden z najlepších členov amerického čistiaceho komanda, ktorých členovia majú maximálny status anonymity a utajenia. Hallam akciu zvládne na výbornú, za čo mu je udelená jedna z najvyšších vojenských pôct - strieborná hviezda. V ňom samotnom sa ale niečo zlomilo - už ďalej nechce byť iba smrtiacim strojom - figúrkou, s ktorou na šachovnici sveta podľa lubovôle manipulujú bezcitní hráči, ktorí sa pod pláštikom snahy o celosvetový mier snažia hlavne o presadenie svojím špinavých zámerov. Dezertuje zo služby a uťahuje sa do hustých oregonských lesov, kde sám seba pasuje na samozvaného správcu a vykonávateľa zákona nad lovcami, ktorí pojem spravodlivé zabíjanie zamenili za sadistické chúťky z bezúčelného likvidovania oregonskej fauny.
Po jeho stopách a na zastavenie jeho popravčích aktivít sa vydáva špičkový lovec a stopár L.T. Bonham (Tommy Lee Jones), užívajúci si do tohto času zaslúžený odpočinok po rokoch tvrdej práce pre americkú vládu, počas ktorých vycvičil veľa prvotriednych lovcov a bojovníkov. Netrvá dlho a Bonham zisťuje, že Aarona nielen pozná, ale navyše ide o jedného z jeho najlepších žiakov...
Bez okolkov prejdem k tomu, čo sa mi na Štvancovi najviac páčilo, t.j. k forme vyrozprávania príbehu. Z každého políčka filmu cítiť návrat ku klasickému spôsobu vyobrazenia akčnej krimidrámy z obdobia 70. a 80. rokov minulého storočia. Žiadna zbesilá jazda kamerou, neuveriteľné rakurzy, dynamický strih, slow-motion prípadne bullet-time. Namiesto toho stabilná, miestami až realistická kamera zachytávajúca osudné súboje s takou mierou autenticity, že častokrát až sami cítite tie smrteľné zárezy nožom (tento dojem umocňuje aj samotná hudba, ktorá v tých najdramatickejších okamžikoch počas súboja nachviľu úplne stíchne). Jedinou slabinou týchto súbojov je iba ich nízky počet v celom filme. Je to fakt o to smutnejší, že ich existencia a prevedenie je jedinou vydarenou zložkou celého filmu.
Na opačnej strane sa totiž týčia ostatné kompozičné prvky, ktoré celý film nekompromisne posúvajú na územie šedého priemeru. Najväčším "snaživcom" spomedzi nich je jednoznačne slabý scenár. To že fabula je neoriginálne plná klišovitého schématu, by sa dalo ešte zniesť (konieckoncov existuje veľa príbehov, kde silná forma podržala a vyzdvihla neoriginálny scenár - napr. z rovnakého súdka pred piatimi rokmi "natočený" Ronin). Čo vadí ale podstatne viac je nerozhodnosť (alebo neschopnosť ???) scenáristov vyprofilovať žáner filmu. Na akčný film je tu žalostne málo "skutočnej" akcie, na drámu zase nedostatočne vykreslené motívy konania hlavných hrdinov a plytký príbeh. Ak sa snažili scenáristi o akčnú krimidrámu, úplne zabudli na "niťky", ktoré mali zabezpečiť previazanosť vyššie spomínaných dvoch žánrov.
Scenáristické nesnaženie žial plne podporuje aj réžia, ktorá celkovú nejednoznačnosť ešte viac umocňuje. Celok potom pôsobí dojmom pokusu zostaviť fungujúci prístroj podľa nesprávneho návodu. Jednotlivé súčiastky sami o sebe vyzerajú spoľahlivo (akcia, kamera, hudba, ....) ale vďaka zlému návodu (scenár) ich vzájomna súčinnosť a kooperácia väčšinou vôbec nefunguje (réžia). Fakt o to smutnejší, keď si uvedomíme, že režisérsku stoličku zohrieval William Friedkin, tvorca takých peciek ako Francúzska spojka a Vymietač diabla. 63-ročný režisér tak Štvancom dokazuje, že na krátke trate (akčné scény) s ním ešte stále možno počítať, no maratónsky dlhé trate (výsledná podoba filmu) mu už spôsobujú značnú dýchavičnosť a roztrasené kolená.
Z časti neutrálnym plavákom a z časti posledným ťahačom ku dnu sú aj samotné herecké výkony. Na jednej strane poteší skutočnosť, že Tommy Lee Jones (Muži v čierom 1,2) v úlohe L.T.Bonhama dokáže aj napriek na prvý pohľad možnej príbuznosti s postavou Sama Gerarda z filmu Uprchlík a Šerifovia zahrať úplne iný typ samotárskeho lovca. Na druhej strane je až príliš častokrát vidno, že túto úlohu zobral hlavne kvôli "zaplateniu nájomného" a miestami sa dosť nudil a nemal čo hrať (hlavne v neakčných pasážach a rozhodne to nie je chyba iba slabého scenára). O niečo lepšie vyznieva herecká kreácia Benicia Del Tora (Podfu(c)k, Traffic - nadvláda gangov), ktorý síce podobne ako Jones od scenára veľkú hĺbku svoje postavy márne čakal, ale svojimi nespornými hereckými kvalitami jej dokázal vtlačiť aspoň čiastočnú charizmu a dôveryhodnosť. Zvyšné postavy, vrátane Connie Nielsen (Gladiátor) v úlohe agentky FBI Abby Durell a Leslie Stafanson (Vyvolený, Generálova dcéra, Flubber) v úlohe Aaronovej priateľky Irene, sú absolútne nevýrazne a iba do počtu.
Štvanec je ďalšou smutnou ukážkou nielen premárnenej príležitosti ale i kvalitného hereckého osadenstva, kedy aj napriek kratšej stopáži (cca 94 min.) film miestami nudí a pôsobí oveľa dlhšie. Ak sa naňho vyberiete s nízkymi očakávaniami klišovitej fabuly, odmenou vám budú drsné a realisticky pôsobiace súboje muža proti mužovi a zopár skutočne unikátnych zárezov nožom. Niekomu to možno postačí, niekomu nie. Ja osobne sa nachádzam niekde uprostred týchto dvoch skupín.
The Hunted (USA, 2003, 94 min.)
Réžia: William Friedkin. Scénar: David Griffiths, Peter Griffiths. Kamera: Caleb Deschane. Hudba: Brian Tyler. Hrajú: Tommy Lee Jones, Benicio Del Toro, Connie Nielsen, Leslie Stefanson.