LIGA VÝNIMOČNÝCH |
LIGA VÝNIMOČNÝCH |
Koniec 19. storočia mizne v pare prvých veľkých továrni a klasická viktoriánska doba pomaly, ale iste zaniká pod kolesami nových vynálezov. Ten zvláštny stret ducha minulosti s oceľou pokroku v mnohých z nás vyvoláva príjemné "šimranie" kdesi v zátylku. Ak ste čítali skvelý Frostov román "Seznam sedmi" (a jeho pokračovania), alebo steampunkové "Brány Anubisovy" viete o čo ide. Nebodaj vlastníte komix LXG? Ak ste doteraz nadšene prikyvovali, rýchlo sa schlaďte. Spomeňte si radšej na Wild Wild West a oprášte vaše poradie najhorších filmov všetkých čias.
Vraví sa, že bez vetríka sa ani lístok nepohne. Keď cez prísnu bránu producentov presiakli informácie o (veľkých) nezhodách medzi hlavnou hviezdou filmu LXG Connerym a režisérom Norringtonom, diváci opatrne očakávali výsledok nezhôd. Keď Prahu zastihli záplavy a väčšina kulís (paradoxne i s Nautilusom) "odplávala" Vltavou bolo cítiť problémy. Dôsledok sme si však nemohli dosť dobre predstaviť.
Dejová zlátanina plná nelogických udalostí, obskurná výprava a žalostné režisérske vedenie potopili snahu hercov vydolovať zo skvelého nápadu aspoň časť potenciálu. Moje znechutenie a predošlé hodnotenie zjednodušené do jednej vety, skúsim rozvinúť do širšieho kontextu.
To, že sa dej Ligy drží komixovej predlohy len veľmi zvoľna, môže vadiť zarytým fanúšikom spomínaného komixu, ale filmu samotnému, to ublížiť nemusí. Veľakrát sa stalo, že kvalitná predloha (LOTR) prešla veľkými zmenami, aby sa stala dobrým filmom. Dej filmovej Ligy je však nekompaktný, fragmentárny. S výnimkou Quatermainovej verbovačky zvyšok udalostí pripomína starú anglickú futbalovú školu: "kopni a bež!". Lokácie sa menia v rýchlom tempe (Keňa, Londýn, Paríž, Benátky, Mongolsko) bez väčšieho zmyslu a najmä bez toho, aby sme si dokázali vychutnať čaro doby. Je priam trestuhodné ako autori odflákali všetko, čo mohlo vyzerať pekne, či zaujímavo. Liga sa dá dohromady, liga doplní členov, liga ide niekam, je zradená, pomstí sa. To všetko "prepojené" dialógmi typu: "ďalšie storočie je tvoje, synu".
Výtvarná stránka filmu sa mohla prispôsobiť šarmu námetu a forme predlohy starým spôsobom (Zemanov Vynález skazy), alebo moderným spôsobom (Hulk), alebo sa tváriť, že nič. Výsledkom je však nechutný mix mizerných kresieb (Zeman sa v hrobe obracia), opulentného megalomanstva na Bruckehaimerov spôsob a diletantských trikov (Mr. Hyde). To ako vyzeral Nautilus ma ešte pár nocí nenechá spávať. Nevkusne monštruózny, hi-tech i oldskulový zároveň. Ak ste si niekedy plavidlo tajomného Inda predstavovali ako Titanic, tak to možno prežijete, ja asi nie. Zatiaľ čo rýchle tempo nepovolilo viac, ako pár okamihov na horiace zeppeliny, takmer batmanovské auto ste si v uliciach (!!!) Benátok mohli prezrieť naozaj dôkladne. Možno preto, že (dúfajme) čosi také už nikdy v kine neuvidíme.
Režisérska práca (výrazne podporená tou scenáristickou) si podľa kocúrkovského modelu vytýčila niekoľko cieľov: Tým prvotným asi bolo nedovoliť svojim hrdinom bojovať ich štýlom. Takže Lovec si vystrelí v celom filme dvakrát (tak naozaj), Mina sa premení na upíra tiež dvakrát (aby to vyvážila tak pomáha v nemocnici krvácajúcim (!!!) ľuďom), a tak všetci proste okolo seba udierajú, boxujú a strieľajú hlava-nehlava (čiže americkým spôsobom). Vrcholom je kung-fu Nemo a neviditeľný muž. Ten naozaj v podstatnej časti filmu vlastne nie je vidieť... Zaujímavým je aj, už spomínané, Quatermainove (Connery) posolstvo Sawyerovi (West). Dalo by sa preložiť: "my Angličania končíme, 20 storočie je pre vás Amerika?". Keby to tak Iračania vedeli...
Je toho ešte veľmi veľa, čo sa mi nepáčilo, ale zdá sa mi, že už je toho tak akurát dosť. Rád by som vyzdvihol snahu hercov, špeciálne Jasona Flemynga (dr. Jekkyl) a Stuarta Townsenda, ktorí svojim postavám vdýchli toľko života, koľko sa dalo. Viem, že sa každý jeden z vás (samozrejme) zariadi podľa svojho. Možno niektorým z vás LXG nebude vadiť, alebo sa vám bude i celkom páčiť. Rešpektujem to. Mne sa tento film nielen nepáčil. Vyslovene ma nahneval. Veľmi...
The League of Extraordinary Gentlemen (USA/Nem./ČR/GB, 2003, 110 min.)
Réžia: Stephen Norrington. Námet podľa komiksu: Alan Moore a Kevin O´Neill. Scenár: James Robinson. Kamera: Dan Laustsen. Hudba: Trevor Jones. Hrajú: Sean Connery, Shane West, Stuart Townsend, Peta Wilson, Jason Flemyng, Naseerudin Shah, Tony Curran.