BLOKBASTER, PREMIERE, CINEMA

BLOKBASTER, PREMIERE, CINEMA

článok



Štvrtok 29. apríla 2004 si na internetovej stránke filmového časopisu Blokbaster čítam úvodník šéfredaktora, nahliadam do aktuálneho čísla a obdivujem obálku. Obsah tretieho čísla máj 2004 sa zdá byť bohatý a zaujímavý. Priložené DVD Smrtiaci inštinkt mi nič nehovorí a spomedzi doposiaľ priložených DVD, je pre mňa najslabšie. Tridsiateho už zvieram v ruke ešte voňajúci Blokbaster. Po dôkladnejšom preskúmaní prvej stránky už obálku neobdivujem. Brad Pitt je nejako zle vystrihnutý, akoby mal niekto zle strihajúce nožničky. A v porovnaní s titulnou stranou Eurotelevízie 19/2004, vychádza ako víťaz práve Eurotelevízia, kde má Brad Pitt na sebe to isté akurát je v inej "umeleckej" póze. 

Blokbaster, Premiere, Cinema Blokbaster, Premiere, Cinema Blokbaster, Premiere, Cinema

Z vizuálneho hľadiska titulnej stránky neviem, prečo idú tak do seba písmená br a p v neme Brada Pitta a názov 21 gramov by sa kľudne dal prečítať aj ako 2l gramov (dva litre gramov). Samozrejme, že za to môže font písma, ale nie je v tomto prípade lepšie tento font zmeniť?

Po letmom prelistovaní som príjemne prekvapený, koľko je v tomto čísle filmových noviniek (aj keď celkom nerozumiem rozdielu medzi "kto, čo, kde, kedy, s kým prečo a začo?" a "Kto-čo-kde-kedy-s kým-prečo?" na stranách 9 a 11). Brunov kútik, ktorý patrí medzi prvé články, ktoré si v Blokbasteri prečítam, ma tentoraz ničím neprekvapil, zato bodky, v ktorých sú trailery dostali svoju pevnú podobu a nelezú do seba. V nadpise Trailermánia to ale vyzerá ako T railermánia.

K recenziám sa pridal rozpočet a celkový zárobok v kinách USA. Je príjemné prečítať si tieto informácie, ale napríklad taký Scooby Doo 2 sa v kinách USA ešte stále hrá a stále zarába peniaze, takže "Celkovo v kinách USA: 62,8 milióna $" už dávno nie je pravda. Informácie o tržbách a rozpočtoch však dostanete len z amerických filmov a aj to len z tých, ktoré sa už nejaký ten čas premietajú. Keď už teda takýto krok, tak by som uvítal niečo podobné k niektorým ostatným filmom. Napríklad pri filme Staré, nové, požičané a modré by mohlo byť uvedené, že Björn Kjellman dostal na medzinárodnom festivale v Karlových Varoch cenu za najlepší mužský herecký výkon, ale v kolonke "Hrajú" tento herec vôbec nefiguruje.

Radomír D. Kokeš s článkom Van Helsing a jeho monštrá odviedol výbornú prácu rovnako ako Ďuro Červenák, ktorý rozobral grécke mýty a filmy s ním spojené zo všetkých strán. Články som čítal jedným dychom v prestávkach majstrovstiev sveta v hokeji. A Aj keď Juraja Jakubiska nemusím (čo nikoho samozrejme nemusí zaujímať) rozhovor s ním ma zaujal. Zase mám však výhrady k písmu, pretože keby som nevedel, že nový Jakubiskov film sa volá Post coitum, čítal by som - Post coltum. Rovnako ako zvýraznenú citáciu "Mall me to šťastle, že na FAMU sme na projekčnom plátne mall možnosť vldleť to najzaujímavejšle, čo tvorilo mlnulosť fllmu l všetko čo rysovalo jeho budúcnosť." A to nehovorím o tom, že písmená ž a ť sú akosi chudšie oproti ostatným.

Už pravidelnými seriálmi sú Nezabúdame (Alain Delon) a Slovenský film ...alebo kde sa to všetko začalo (Čertova stena, Vlčie diery), ktoré nemajú prečo sa meniť. To televízia dostala nový šat v podobe zaradení filmov do žánrov a pribudol Kinoklub a Eurokino na "Dvojke". DVD sekcia sa príjemne rozrástla, čo je veľkým plusom a... už sme na konci.

Keď sa rozhodujem, že na jednu zo svojich otázok sa spýtam v diskusii, zisťujem, že diskusia na internetovej stránke už nefunguje, ale zato si môžem prečítať recenzie. Samozrejme istý feedback tu zostal, ale nie je tak verejný ako doteraz. Zaujímavosťou je v časopise i-Listáreň na www.blokbaster.sk sú najprv odpovede na otázky a až potom otázky. Asi ide o nový pohľad, ale ja som sa ešte s niečim takým nestretol.

Blokbaster, Premiere, Cinema Blokbaster, Premiere, Cinema Blokbaster, Premiere, Cinema

Do Európskej únie som vstúpil s miniPremiere v rukách. A že to bol príjemný začiatok. Premiere dokáže vždy najviac zo všetkých dostupných filmových časopisov, príjemne prekvapiť. Mal som pocit, že držím úplne nový časopis. Premiere oslavuje dvojročnú existenciu. Nič zo starej grafiky neostalo a prechod do nového kabáta je absolútne bezchybný. Z každej strany je cítiť súmernosť, hravosť a ľahkosť (najlepšie to vidieť vo veľkej Premiere). V niektorých veciach sa Premiere vrátila do čias, keď bol šéfredaktorom ešte Tomáš Baldýnský, v iných akoby kopírovala anglický TotalFilm. Pritom si stále drží svoju tvár a nepochybne obsadzuje prvé miesto na trhu. Premiere je časopis, ktorý miluje film.

V rubrike Akce!, ktorá je novinkami doslova nabitá nájdeme aj sedem filmov, na ktoré sa redakcia najviac teší, čo sú takpovediac prvé fotky a doprovodný text k filmom, o ktorých sa ešte bude hovoriť. Baldýnského - To by byl film sa presunul z konca časopisu na prednejšie strany a uvoľnil tak miesto pre novú rubriku Lid verzus... - tentokrát Jaroslav Dušek.

Tromi stránkami reklamy sa dostanem k tomu hlavnému. Gigačlánky Troja a Transylvanský Terminátor Van Helsing (s nádherným písmom!) stoja za všetko a zrazu na to, čo som čítal v Blokbasteri, úplne zabúdam. Článok Letní hity je vlastne obdoba článku, ktorý každého pol roka vychádza v Cineme pod názvom Výhled. Premiere reaguje skôr a aj keď ide o už kŕčovité obmielanie tých istých filmov, ide o zaujímavé čítanie. Veľmi pekné je zaradenie 4 remakeov "Zahraj to znovu, Same" a "Útok letních komedií". Vyššie zmieňovaná podobnosť s TotalFilmom nie na náhodná. Rozhovor s Oliverom Stoneom (ktorý si neberie servítky) vyšiel v niektorom z minulých čísiel. Deväť filmových katastrôf N.Y. je predchodcom Dňa po zajtrajšku. Portrét Jennifer Connelly je (aspoň pre mňa) plný informácii (Ani som netušil, že hrala vo filme Tenkrát v Americe). K filmu Starsky & Hutch v májovej Premiere nájdeme rozhovor s oboma hlavnými protagonistami a prílohu Byl jednou jeden polda. Po desiatich rokoch sa do kín vracia kultová road movie Jízda a Premiere tento film zaradila do rubriky Retro. Až mi naskakovala husia koža pri čítaní.

Aj premiéry mesiaca prešli výraznými zmenami. Filmový pás na začiatku recenzií nahradili šípky, v rámčeku o tvorcoch a hercoch filmu je najvýraznejší dátum premiéry, (možno trochu na škodu je absencia kamery a hudby, ale priznajme si, koho tieto údaje naozaj zaujímajú?). Doporučujeme nahradil rámček "Něco jako...". (Žeby kvôli Blokbasteru?). Ďalšou zo zmien je obmedzenie VHS kaziet, ktoré sa spojili pod Domáce kino. Soundtrackom, multimédiam a hračičkám zostala jedna plnohodnotná strana A4. Televízia sa rozprestiera na troch stranách a HBO dokonca na piatich. Čo nejde prehliadnuť je krásne grafické spracovanie vždy na ľavej dvojstrane v druhej polovici Premiere. Filmový kotúč, diaľkový ovládač, noty, myš, elektrická šnúra a televízor - jasne hovoria v akej časti sa práve nachádzate.

Modrá, biela, strieborná a červená sú farby, ktorá dominujú titulnej strane, rovnaký Bloom sa objavil v stánkoch na titulke časopisu LIVE!, ale tu už v porovnávaní nie je výsledok tak úplne jasný. Obe prvé strany majú svoje kúzlo a pritom ide o rovnakú fotku. Premiere venovala titulnú stranu Bradovi Pittovi pred dvoma mesiacmi.

Blokbaster, Premiere, Cinema Blokbaster, Premiere, Cinema Blokbaster, Premiere, Cinema

Na internetovej stránke Cinemy sa fotka zmenila až po to ako som si májovú Cinema čítal doma po neúspechu našich hokejistov. Titulná strana je typicky Cinemácka. Jeden megafilm a tri veľké filmy, na ktoré upozorňuje prvá stránka, plus speciál a v dolnej časti zhodou okolností traja režiséri.

Vo foyeri rozhovor mesiaca s Janom Svěrákom a jeho láskou k filmu. Noviniek je tu oproti Blokbasteru a Premiere veľmi málo. Článok o Tróji je prebraný z materskej Cinemy a na škodu je len to, že keď už čítate po tretí krát o tom, že spotrebovaného materiálu bolo viac ako v Harry Potterovi a Gladiatorovi dohromady, stráca tento údaj na dôležitosti. Zato fotky na druhej dvojstrane som videl po prvý krát. Pri portréte Brada Pitta od Tomáša Seidla nepôsobí ten v Blokbasteri ani ako miniverzia. "Nej filmy Brada Pitta!" z pohľadu redakcie vítam ako veľmi dobrý nápad. Niečo takého by sa mohlo objavovať pri každom portréte. Zato zaradeniu portrétu Jean-Huguesa Angladea som nerozumel. Prečo je v Cineme? V článku Michala Šobra sa nenachádza ani zmienka o jeho najnovšom filme (tým posledným je Profesor, 2000). Akú spojitosť má s filmom Taking Lives? Zmysel to začalo dávať až keď som si naťukal imdb.com a presvedčil sa, že Anglade hrá v Taking Lives postavu Duvala. Škoda len, že nie je v Cineme medzi hercami spomenutý.

K filmu Kill Bill 2 je pripojený rozhovor s Quentinom Tarantinom hlavne o tom, prečo sa premiéra dvojky presunula o dva mesiace. K filmu Starsky & Hutch je tiež rozhovor. Podobne ako v Premiere s Oboma hercami. Predstavil som si Stillera s Wilsonom ako sedia v jednej miestnosti, kde majú za úlohu propagovať film a postupne sa pred mini striedajú novinári, ktorí sa ich pýtajú stále na tie isté otázky. Škoda len, že ten v Cineme nepokračuje na ďalšej strane. Vyzdvihnúť by som si dovolil graficky spracovaný názov tohto rozhovoru: Ben Stiller & Owen Wilson Cynik & kriminálník. Skvelá práca. K Van Helsingovi je pripojený prvý speciál Horory Universalu a portrét Hugha Jackmana, ale po ňom hneď nasleduje recenzia na Ohnivý oceán (Oceán ohňa), v čom vidím určitý nedostatok. Radšej mala byť príloha k Van Helsingovi v budúcom čísle a k Ohnivému oceánu niečo pribalené. Juraj Jakubisko sa stal súčasťou seriálu Režiséři pod vlivem..., nasleduje druhý speciál Sex a erotika v českém filmu, kde sa stretávame s rovnakým problémom ako u Van Helsinga, akurát s filmom Post coitum. Dve legendy (predelené žurnálom) Sedmá pečeť a Karel Kachyňa je to posledné, čo si môžete prečítať pred rubrikou Entertainment. Posledné strany Cinemy patria Kultu Homolka a Tobolka, kartám Oscarových víťazov a Karlovi Kachyňovi.

Z článku je určite jasné, ktorý časopis vychádza z môjho pohľadu ako víťaz. Neviem si však predstaviť, že by som si čo i len jeden z nich prestal kupovať. Muselo by sa naozaj stať niečo veľmi vážneho, aby som na niektorý z nich zanevrel. Ale chápem tých, pre ktorých je 257 korún (to počítam malú Premiere) mesačne veľa. To je vlastne dôvod prečo tento článok vzniká. Dôležité je to, že máme možnosť výberu. Aj keď by sa už druhý papierový filmový časopis na našom trhu - určite neudržal...

 


autor Matej Oravec 13.5.2004
Meno:
ODOSLAŤ
:)
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.