KINEMA A ACHILLOVA PÄTA |
KINEMA A ACHILLOVA PÄTA |
Adrián Žiška
Tak ako v každom konflikte stoja proti sebe dve strany s rozdielnymi názormi, tak sa aj vo mne už počas sledovania filmu striedali protichodné reakcie vyúsťujúce do značne rozporuplného pocitu z výslednej kvality filmu.
Začnem tým pozitívnym. Kvalitatívnym vrcholom filmu je bez sporu osobný duel Achilla s Hectorom (voči zvyšku filmu vyčnieva do takej miery, až sa mi nechce veriť, že ju natočil a zostrihal samotný Petersen). Táto sekvencia ma ako jediná dokázala strhnúť svojím bezchybným prevedením - tak formálnym (od rytmiky strihu a akcie spôsobujúcu správnu gradáciu súboja, cez choreografiu až po kameru a zvukové podfarbenie) ako i hereckými výkonmi. Práve predstavitelia zmieňovaného súboja tvoria zároveň aj herecký vrchol filmu, presvedčivo tak zvládajúc nielen fyzické aspekty svojej role, ale hlavne spoľahlivo vykresľujú aj vnútorné pohnútky stojace za ich činmi. Bradovi Pittovi (neodvažujem sa tvrdiť, že úloha Achilla je jeho životnou, ale určite spolu s jeho výkonom v Twelve monkeys ako i Fight Clube predstavuje zatiaľ tú najlepšie zvládnutú kreáciu) a Ericovi Banovi (Hector) potom až na dve výnimky (nevýrazný až mdlý Orlando Bloom ako Paris a toporná Diane Kruger ako Helena) skvele sekundujú ostatní predstavitelia dôležitých úloh (za všetkých napr. Brian Cox v úlohe Agamemnóna).
V kontraste k vyššie uvedenému sa potom ako najväčšia slabina filmu javí režisér Wolfgang Petersen. Ten síce vďaka práci kameramana úspešne štylizuje formálne prevedenie príbehu do retrospôsobu historických veľkofilmov z prvej polovice minulého storočia (striedmosť rýchlych strihov, dlhé, na informačnú hodnotu bohaté obrazy, ako i potešujúco nízky počet použitých vizuálnych efektov, vďaka čomu vynikne rozsiahla výprava filmu a obrovské kulisy), ale jednotlivé sekvencie filmu nedokázal poskladať do kompaktne funkčného celku. Dramaturgia príbehu na viacerých miestach zlyháva, spôsobujúc tak viackrát až príliš pomalé tempo rozprávania, do ktorého sa vkráda nuda (hlavne v spoločných scénach Parisa a Heleny, ale aj v niektorých akčných pasážach hromadného charakteru). K tomu prispieva aj slabý scenár, ktorý ako bolo už vyššie spomenuté, na jednej strane síce úspešne aj vďaka hereckým predstaviteľom podrobne vykresľuje postavy, ale žiaľ disponuje aj viacerými nepresvedčivými, miestami až smiešnymi dialógmi (znova hlavne Paris a Helena) ako i zbytočnými opakovaniami (Achillova sebastrednosť a narcizmus) a až príliš rýchlym záverom. Oveľa horšie však na vyznenie tak jednotlivých scén ako aj celého filmu pôsobí hudba, pričom ona sama o sebe nie je zlá (nebyť toho nadmerného vyžívania sa v ženských vokáloch a chorálových tóninách, tak soundtrack označím aj za vydarený). Smutným faktom je ale to, že takmer v celom filme (výnimkou je spomínaný súboj Achilla vs Hector) vôbec nekorešponduje s práve prebiehajúcim dianím na plátne a ničí tak kompozíciu obrazu (nielen monumentálne scény ale i odchod niektorých hrdinov - napr. Achilla).
Vyššie spomenuté fakty potom vyúsťujú do najdôležitejšej i keď smutnej skutočnosti - Trója je po formálnej stránke remeselne dobre zvládnutým filmom, ale žiaľ chýba mu povestná "iskra" a výrazná autorská pečať. Príbeh pomaly defiluje pred vašimi očami a až na čestné výnimky vás nedokáže strhnúť a držíte si voči nemu chladný odstup. Ide o ďalší film z radu blockbusterov, ktorý sa síce určite oplatí raz vidieť na plátne, ale ktorého trvácnosť v srdci diváka je maximálne jednu letnú sezónu. Gibsonovo Statočné srdce tak pre mňa jednoznačne aj naďalej ostáva najlepším historickým veľkofilmom poslednej dekády a navyše, čisto z osobných dôvodov, sa začínam čím ďalej viac obávať skutočnosti, že práve Petersen má režisérsky zastrešiť filmovú adaptáciu kvalitného sci-fi románu Enderova Hra... .
Hodnotenie: 6/10
Marek Vojtko
Do kina som išiel s rovnako veľkými obavami ako nádejami - čo urobil Petersen s geniálnou predlohou? Je to one-man-show Brada Pitta? Bol Pitt vybraný na rolu Achila kvôli niečomu inému ako na prilákanie dámskeho publika? Dostali aj ostatní, vynikajúci herci dosť priestoru? Viaceré z týchto otázok sa dajú zodpovedať pozitívnym spôsobom a film ako taký sa dá odporúčať.
One-man-show Brada Pitta to nie je po 90 percent filmu, až posledné minúty zabili skoro perfektný dojem z Tróje. Herci boli fantastickí, všetkým napred Eric Bana ako Hektor a Brian Cox ako Agamemnon. Ale ani ostatní herci sa nemusia hanbiť - počnúc vynikajúco trafeným Odyseom v podaní Seana "Boromira" Beana cez kvalitne hrajúceho Petera O'Toola až po dobrého Brada Pitta. Áno, povedal som to - Brad Pitt dobre zahral jemu zverenú úlohu. Namysleného, samoľúbeho ale aj božského Achila zahral dobre, aj keď nie dokonale - sem tam niečo chýbalo, ale to sa dá prepáčiť. A možno tá úloha nebola pre neho až taká ťažká, možno hral len sám seba. Miláčik teenageriek Orlando Bloom má to nešťastie, že vyzerá naozaj dobre iba ako Legolas a ani jeho priemerný výkon ho nevytrhne, podobne ako Diane Krueger.
Ensamble dopĺňa super výprava (ako inak pri Hollywoodskom mega trháku za 150 miliónov dolárov?) a hrozná, na poslednú minútu vymenená, hudba Jamesa Hornera, ktorá kazí viaceré dobré momenty filmu. Celkovo vyznieva Trója ako jojo - raz je hore prepracovaným príbehom (vďaka Ilias) a vynikajúcou interakciou medzi postavami s občas jednoduchými dialógmi, ktoré ale až tak nerušia, a potom je zase dole zbytočnými zmenami v deji a hrozným, Hollywoodskym klišé koncom. Keď už robili zmeny a dali preč všetko nadprirodzené, prosím, ale prečo nedodržali aspoň to - kto umrel a kto nie, keď už zmenili aj časy ich úmrtí? Opýtam sa inak, prečo musel Paris prežiť? A potom je Trója, ako to jojo, zase hore perfektnou výpravou a dokonalými bojovými scénami (všetkým napred mano-a-mano boj medzi Hektorom a Achilom) a hneď zase dole nehodiacou sa muzikou, skomponovanou za jeden mesiac.
V podstate je Trója videnia-hodný veľkofilm, ktorý ale predsa len vo mne vyvolal spomienky na Ilias, kde dokonca aj čítanie Vladovho krátkeho článku sumarizujúceho túto báseň, bolo zaujímavejšie ako tento veľkofilm, aj keď pravda, iba miestami. Počas filmu som musel rozmýšľal, aký super film by vznikol, keby natočili Ilias so všetkým ako má byť. A nemyslím, že je tieto moje myšlienky sú kompliment pre Tróju ...
Hodnotenie: 7/10
Ján Hušták
Azda to vyznie smiešne, ale v tomto filme ma najviac rušili účesy. Určite boli navrhované veľmi starostlivo s dôrazom na dobovú vernosť, ale vo viacerých prípadoch až nepríjemne evokovali kadernícke zverstvá 80. rokov. Najmä účes kráľa Priama dokonale skazil scénu konfrontácie s Achillom, ktorá mala byť jedným z vrcholov filmu. Darmo, keď raz kráľ pripomína prestarnutého art-rockového bubeníka, jeho charizma tým dosť trpí. A inak je pravda všetko čo sa o Tróji píše: Bloom je neherec, Pitt aj Bean sú herci, hudby je priveľa a miestami fakt otravuje. Ešte som bol sklamaný z pomerne malého odporu, ktorý kládol v ďalšej ťažiskovej scéne Achillovi Hektor, ale z celkového pohľadu je Trója slušne urobená konzumná zábava. Osobne si myslím, že si Ílias zaslúži viac, ale musíme byť realisti.
Hodnotenie: 7/10
Matej Oravec
David Benioff veľmi príjemne prekvapil 25. hodinou a Trója v jeho rukách u mňa vyvolávala veľké očakávania. Aj keď sa nedržal historických detailov, dokázal všetko spojiť tak, aby to americký divák zvládol. Schválne hovorím americký, lebo celá Trója je vykonštruovaná práve pre takéhoto diváka. Akciu striedajú pomalšie pasáže, v ktorých sa herci snažia vytvoriť niečo ako herecký výkon. Bohužiaľ až na výnimky sa im to nedarí. Tými výnimkami sú Brad Pitt a Eric Bana. Achilles sám akoby na Brada Pitta čakal a začínam pochybovať, či sa nájde nejaká rola, ktorú by nezvládol. Od jeho Interview s upírom cez Sedem, 12 opíc, Zoznámte sa Joe Black, Klub bitkárov, Snatch, až po Mexičana vždy obdaroval svoje postavy bohatým vnútorným životom a šarmom, ktorému len ťažko odolať, pritom sa dokázal vyhnúť zaškatuľkovaniu. Jediný, kto dokázal udržať krok s Bradom je Eric Bana ako Hector. Po neúspechu Hulka sa mu teraz určite otvorila cesta. Naopak brány by sa mali zatvoriť Orlandovi Bloomovi, lenže ten má pred sebou už päť projektov.
Nádherné sú masové scény, choreografie, exteriéry, ale všetko to doslova zabíja hudba, ktorá je najväčším nedostatkom Tróje. Ešte som sa nestretol s filmom, kde by bola hudobná zložka tak zlá. Doslova násilná a úplne zabíjala všetko, čo sa na plátne dialo. Toto by som od držiteľa niekoľkých významných hudobných ocenení Jamesa Hornera určite nečakal, čo je veľká škoda.
Hodnotenie: 6/10
Peter Konečný
Petersen zabudol na dôležitú pravdu - že menej je niekedy viac. Napriek tomu má Trója svoje svetlé miesta, je len diskutabilné, či prekročí tieň presne naprogramovaného veľkého "kina". Tí najlepší filmoví kritici dokážu ohodnotiť kvalitu filmového diela v kontexte jeho súboju s časom. Môj typ na Tróju však nie je nijak optimistický. Boj o hlbší záznam do dejín kinematografie asi prehrá, čo je pri toľkých ambíciách a možnostiach - premárnená skutočnosť.
Hodnotenie: 6/10