AMERICKÉ FACKY, LÁSKY A PRÍBEHY |
AMERICKÉ FACKY, LÁSKY A PRÍBEHY |
Text publikovaný so zvolením šéfredaktora časopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze KINO-IKON
Všetci máme svoj vlastný príbeh, ale niekedy sa zdá, že atraktívny spôsob jeho rozprávania je jediný. Filmové stratégie oslovenia diváka majú príjemné aj desivé stránky, nenápadné, no i monštruózne rozmery. Spodný prúd filmového textu disponuje silnou výpovednou hodnotou a príliš dobre si uvedomuje možnosti rôznych prístupov k formulácii posolstva, či už vyznieva oslavne alebo hanobiaco. "Strategie svádění je strategií přeludné léčky. Postihuje všechno, co má tendenci prolnout se s vlastní realitou. V tom spočívá fabulační síla."(1) Americký kontinent so špecifikami svojej expanzívnej kultúry je navýsosť aktívnym snovateľom takýchto stratégií. Vyfabulované simulakrum šablonovitého filmu obratne zakrývajúce sociálnu realitu za reklamu na americký sen je ich neodškriepiteľným produktom.
Jean Baudrillard uprostred zahltenia televíznou kultúrou konštatuje: "Pohlcují nás pouze znaky prázdné, zbavené smyslu, absurdní, eliptické, bez souvislostí."(2) Vo vnútri týchto nablýskaných odrazov bez predobrazu však niektorí dosť nahlas kričia, protestujú alebo len jednoducho idú vlastnú cestou. Sociálna kritika nič nezmôže povrchným pomenúvaním, zasahuje cieľ výhradne v prieniku dovnútra, keď analyzuje. Divákova osobná syntéza potom zdôrazní dosah partikulárnych problémov. V tom je práca bystrého a premýšľajúceho režiséra; napriek vedomiu rozľahlosti určitého fenoménu ho neuchopí zľahka, z povrchu, ale cez premyslenú dramaturgiu a hlbkovú presvedčivú psychologizáciu vkladá do rozprávania apel a práve v jednotlivostiach je jeho najväčší imperatív. V tomto zmysle sú presvedčivými kritikmi formálne striedmy, ale tematicky brutálnejší Todd Solondz a estetický virtuóz Darren Aronofsky.
Príznačné pre oboch amerických režisérov, nezávislých na dominantných hollywoodskych producentoch zavedených filmových stratégií, nie je letmé nazeranie cez štrbiny povrchu, ale vhľad na pomedzí obžaloby a satirického výsmechu, kde sa o sklonoch, úchylkách, deformáciách hovorí s prirodzenosťou vlastnou neúnavným hľadačom tej stránky života, ktorá nechodí opatrnými krokmi, nepousmieva sa decentne nad prihlúplymi vtipmi, neprižmúri oči nad náznakom neporiadku a nezľakne sa vysloveného tabu, ale na plné ústa sa rehoce drsnému humoru, dupe, beží a zastavuje sa podľa vlastného tempa, vyráža dvere a kráča s otvorenými očami, kričí nezaobalenými slovami. Solondzov i Aronofského prístup k rozprávaniu sa pohybuje na hranici odvážneho voyeurstva a aktivistického apelu, pričom prvý je civilnosťou štýlu skôr pozorovateľ, druhý silne vyhranenou hyperbolizáciou efektným "úderníkom".
Pojmové očakávanie, podľa Alfreda Whiteheada(3) osvojovanie vzoru citom kladúcim dôraz na nejakú konečnú skupinu vybraných jednotlivín, je v oblasti diváckej percepcie to labilné miesto, na ktorý obaja režiséri útočia. Premyslene pracujú s diváckym očakávaním a frustráciou z jeho nenaplnenia. Predmetom ich kritiky vo vnútri filmu sa stávajú dve racionality - etická (obsahovo) a estetická (formálne) a ich koncepčné spojenie. Wolfgang Welsch(4) napáda diferenciáciu jednotlivých rovín, poukazuje na koexisteciu určitého poriadku estetického a etického - súčasťou existencie jednotlivých racionalít je ich konflikt s inými typmi racionalít, takže vo výpovediach hovoríme vždy súčasne o viacerých oblastiach. V prípade etiky a estetiky je to napríklad pozvoľné, ale trvalé prenikanie estetična do každodennosti. Jedným zo zásadných krížení, na ktoré Welsch upozorňuje, je "umenie a život". Umenie spoludefinuje etično. Kritika v umení je kritikou mierenou na diskurz etiky i estetiky, a takto s ňou nakladú aj dvaja z nezávislých amerických režisérov - Solondz a Aronofsky.
![]() |
![]() |
I. Príbeh
Popis, ponor, zamyslenie sú retardujúcimi činiteľmi rozprávania. Príbeh, príbeh, príbeh. Je povrchný, ale aby to nebolo vidieť, používa šokujúce momenty, silné zvraty. Tým kryje svoju neschopnosť pochopiť ľudskosť v najhlbších spletitých záhyboch duševných pohnutí. Tretí celovečerný film Todda Solondza Storytelling nahliada otázku spôsobu rozprávania príbehu a samotného hľadania námetu. Čo je hodné toho, aby o tom bol rozprávaný príbeh? Film je príznačne rozdelený na dve časti: fiction a non-fiction - v oblasti literatúry tieto termíny vymedzujú základné rozdelenie beletria a literatúra faktu, vo filme hraná a dokumentárna tvorba. Prvá časť je naratívnym motívom poviedky písanej študentkou, druhá časť predstavuje americkú rodinu akoby mimochodom popri hľadaní námetu dokumentárneho filmu o teenageroch. Beletria a dokument v hranom filme, ktorý sa nimi i sebou pýta: Ako vyzerá príbeh v krajine, ktorá ustanovila "story" ako hodnotu?
Práve americké noviny priniesli so zjavom tzv. žltej žurnalistiky obrat v hodnotách spôsobu sprostredkovania informácií - posun od "news" ku "story". Článok v novinách musel strhnúť neobvyklým, najlepšie totálne šokujúcim príbehom, čo veľmi rýchlo viedlo k manipulácii s faktami, k ich dokresľovaniu, ale hlavne k hľadaniu a neskôr ustaľovaniu štruktúry, ktorá zaručovala atraktívnosť príbehu.(5) Súboj Pulitzerovho denníku World a Hearstovho Journalu viedli k pretekaniu sa v príťažlivosti príbehov zo španielsko-americkej vojny o Kubu, kedy vrcholí morálna degradácia a bulvarizácia tlače. Novinové texty si našli overené triky a šablóny; Hollywood produkciou takmer klonovaných amerických príbehov vynachádzal zaručene fungujúce schémy textov filmových(6). Solondzov satirický pohľad ukazuje tieto mechanizmy a v ich popredí pracuje s realitou, ktorá je drsná nie svojou vykonštruovanosťou, ale práve nezastieraním. Klasickým schematickým spôsobom porozprával šokujúci príbeh, aby diváka upozornil, že na oných nablýskaných filmoch, kde každá rekvizita a každá postava je reklamou na sen, niečo nie je v poriadku. A možno to nebude len námet. Spôsob, akým sa ten lesk prehrýzava do chudobného všedného života diváka, je menej nápadným, no o to závažnejším problémom.
Som Todd Solondz a predvediem vám, ako sa v Amerike rozprávajú príbehy. Pretože nie samotný príbeh, ale spôsob, akým je rozprávaný, je tou podstatnou charakteristikou amerického života, amerického sna, amerického príbehu. Som divák a porozprávam ten príbeh trochu inak... Fascinoval ma jeho pokoj. Pohybuje sa blízko, dýcha blízko. Ale vidím niečo iné, vidím jeho oficiálny výraz očí, nevýrazné kontrolované gesto ruky, líca pevné, bez pohybu svalu. Prehovoril. Hovorí priamo, v slovách cynizmus, ale tón nie je výsmešný. Rozpráva a vdaľuje sa. Ale mňa priťahuje myšlienka najväčšej možnosti blízkosti... A teraz inak. Páči sa mi jej telo, je nežné, krehké, belostné, keď kričí a potí sa, keď sa milujeme, viem, že je vo vytržení a ja ju chcem dostávať do vytrženia, vtedy som silný a veľký napriek tomu, čo ma inak od ľudí tak izoluje, upiera mi radosť samotným vedomím tejto izolácie... Alebo ešte inak. Som čierny, ale dostal som Pulitzerovu cenu. Nie je pre mňa znakom, že by farba nič neznamenala, naopak, chcem, aby všetci uvideli, že ocenili čierneho zvrhlíka, že vaše vlastné mechanizmy inštitucionalizovali zvrhlosť ako korunu čiernej farby, a tá je teraz moja. Užijem si ju, aj so všetkými snobskými belostnými slečinkami, ktoré sa hrajú na intelektuálky. Prísne vzhľadom k príbehu je tento trojpohľad zo základných dramaturgických hľadísk - študentky Vi, jej postihnutého spolužiaka a ich černošského profesora literárnej tvorby - presne to, čo v ňom nie je. Ale hlavným motívom, skrytou udalosťou, ktorá sa odohrá medzi profesorom a citovo roztržitou Vi, nerovný sexuálny zážitok, kedy profesor núti vyjavenú naivnú blondýnku, aby naňho kričala "Fuck me, negro" a následným vyslovením tejto skúsenosti medzi spolužiakmi, avšak v podobe poviedky, ktorú nikto nevníma autobiograficky okrem zúčastnených strán tohto skrytého príbehu, prvá časť filmu Storytelling jasne upozorňuje na existenciu niekoľkých príbehov v závislosti na zvolení hľadiska, s akým na celé dianie, poskytnuté penzum informácií a zviditeľnené okolnosti nazeráme. Iný svet chápaný výlučne cez vlastné zážitky.
Tu začína Solondzova rafinovanosť, na rube narácie totiž funguje vyhranenosť, typ, kreslenie človeka ako syntézy všetkých jeho ľudských a medziľudských predpokladov, so sociálne-historickým kontextom a psychologickou motiváciou, no v samotnom príbehu to nedáva poznať. Naopak. Zviditeľňuje svoju metódu zamerikanizovania príbehu formálnymi citáciami primitívnych seriálových ťahov (začiatok každej scény pohľadom na dom, z ktorého vychádza dianie, podfarbené zvučkovým hudobným útržkom). Témou jeho príbehu je však zvrátenosť, skutočnejšia a pálčivejšia než to, čo bežne americké obrazovky ukazujú. Postavy sú zámerne ikonovité - drobná blondýnka, štíhla, krehká, s hrubou citovou nevyspelosťou a trasúcimi sa rukami pri zapaľovaní cigarety pred svojím profesorom, na ktorého si tak veľmi želá zapôsobiť, velikánsky robustný černoch medvedieho vzrastu s príťažlivou dávkou odstupu v jednaní. Rasizmus tu figuruje ako fetiš, jeho moderné negatívum je obrátené na masochistickú pomstu čiernych.
Pri čítaní poviedky pred triedou je divák informovanejším poslucháčom, rovnako ako strnulo sediaci černoch. Učiteľova nadradenosť sa tak zvýrazňuje, a zároveň degraduje. Zvýraznená je obrazným povýšením jeho recipientskej úlohy na kritický typ čitateľa, na rozdiel od ostatných, čo vzhľadom k jednoduchému zaujatiu príbehom ostávajú v rovine čitateľa naivného, ktorý sa nechá strhnúť rozprávaním a maximálne si s pomocou vlastnej skúsenosti či aplikáciou ustálených schém žánrových, dramaturgických a psychologizačných vytvára subverziu príbehu. Na druhej strane divákovi je jasné, že učiteľ získáva navrch len preto, že sám bol účastníkom predobrazu poviedky, on je teda tým jediným, aj keď neodhaleným predmetom morálnej kritiky. Dramatika fiction vrcholí, pretože divák osciluje medzi svojím hľadiskom, z ktorého je evidentným rozprávačom sama pisateľka, a hľadiskom ostatného okolia, ktoré vníma jej text odosobnene, implikovaného autora nestotožňuje s pisateľkou Vi, a teda mu neprikladá patričnú váhu. Kritický čitateľ za vrch stolom konečne zhodnotí - formálnu úroveň poviedky.
Solondzova metóda je vynikajúco zosnovaná, nie však privedená do virtuozity.(7) To je cítiť na druhej časti filmu, non-fiction, kde funkčné miesta neznesiteľnej nudy, ktoré hmatateľne sprítomňujú nezmyselnú nudu americkej mládeže, vyúsťujú do miest obsahovej bezradnosti. Na druhej strane, ako diera v texte, kde čitateľ čaká, kým spisovateľa napadnú slová, opäť posúva vnímanie filmu do roviny skutočnej tvorby príbehu, ktorá je vzhľadom k téme druhej poviedky (dokumentarista nakrúca film o stredoškolákoch) zdvojená. Jeden, kto hľadá, je autor dokumentu, druhým hľadačom je Solondz. V skutočnosti jediný, kto by mal hľadať, je divák, ale to je tá istá minca - tento film totiž nie je len o úbohých tvorcoch snovajúcich svoje bezduché zlátaniny podľa schematického predkladu, ale je rovnakou kritikou amerického diváka, ktorý film nepremýšľa, nevytvára, len tupo konzumuje.
Činiteľom je dokumentarista, ktorého motivácia k tvorbe neplynie z bytostnej potreby vyslovovať sa, ale z akéhosi nedostatku iných možností činnosti. Jeho bezvýchodnosť v nazeraní, tuposť pri voľbe námetu, nakrútené výroky svedčiace o dramatizačnej debilite - riaditeľka strednej školy vykladajúca, že americký študent zažíva podľa výskumov pri záverečných skúškach väčší stres ako deti vo vojnovej Bosne, je výkričníkom v snahe vypreparovať z amerického života teenagerov nielen zaujímavosť, ale hlavne priame spojenie s bezprostredným životom. Namiesto aby jeho dokument dal nakoniec svetu príbeh, ktorý by poukázal na medzeru v humanite, udrel či zakričal, výsledkom je banálna ukážka nihilizmu. Dokumentaristova bezvýchodnosť a nakoniec chechtanie divákov (nie nepodobných objektu ich výsmechu) ako chcená reakcia tu funguje, a Solondz ukazuje aj to, čo dokumentárna kamera nevidela - zákerné decko hypnózou egoisticky manipulujúce otca. Zvrhlosť tohto inteligentného stvorenia, ktoré starú slúžku počúva, dáva si od nej radiť a nakoniec ju nechá bez premýšľania vyhodiť, je mrazivým výsmechom jednoduchosti pokrytectva chladne napodobniteľného distingvovaným parchantom.
Zviditeľneným motívom je unifikácia - tak ako si dokumentarista mohol vybrať 90 % stredoškolákov a dosiahol by skoro rovnaký príbeh, na ktorom by sa jeho divák v kine zasmial, tak tu vystupuje až hrozivosť skúsenostnej rovnakosti. Vyššia stredná vrstva je model správania, model výchovy detí, model školského prístupu a takto generuje rovnaký charakter súhlasu a rovnaký charakter odporu. Vzburou teenagera je odmietnutie vysokej školy, reakciou rozhnevaná výpoveď skúseného otca, ktorý si prešiel tvrdšou skúsenosťou, výsledkom zaplatenie prijímačiek na univerzitu. Tak to robia všetci, všetky manželky sekundujú svojim manželom pri ich rozhodovaní, všetky deti sa búria, ale sú donútené, aby nakoniec mohli v tomto modeli vychovávať svoje deti a byť šťastné.
II. Postavy
Druhý celovečerný počin Todda Solondza Šťastie je anti-dotykový film. Väčšinu času protagonisti okolo seba len chodia, sterilne sa usmievajúc, no nepriblížia sa k sebe, neurobia nežné gesto. Keď už k nejakému dotyku dôjde, je stelesnením protivnosti alebo až úchylnej nepríjemnosti.
Hlavnou emóciou je zhnusenie a režisér s ním pracuje postupným odkrývaním nových anomálií zabalených pod dojmom normálnosti (definovaným väčšinovou normou). Túto metódu uvedie už v prvej scéne večere, pri ktorej sa rozpačitá Joy rozchádza s nevýrazným chlapíkom, no scéna končí jeho vulgárnym preslovom svedčiacom ani nie tak o ponížení Joy, ako skôr o neprekonateľnej zakomplexovanosti muža neúspešného vo vzťahoch (následne spácha samovraždu). Joy je bytosťou čistou, ale trochu jednoduchou a príliš naivnou. Šťastie však reprezentuje oveľa širší výber typov degenerácie povahy - zakrývaná deviácia, prihlúpla naivnosť, protivná autosugescia, vyprázdnený úspech. Posledné tri sú reprezentované trojicou sestier, prvá psychiatrom - manželom prostrednej Trish.
Dômyselná vzťahová štruktúra filmu stavia na troch sestrách - plytkej, ale predávanej spisovateľke Helen, ženy v domácnosti Trish, ktorá "má všetko", a najmladšej Joy, telefonistky, neskôr učiteľky prisťahovalcov a neúspešnej pesničkárky. Ich sesterská trojica je opletená vťahom k hysterickej matke a vyrovnanému otcovi, ktorý sa chce odsťahovať po 40 rokoch manželstva, necháva sa loviť ráznou priateľkou Diane, no vlastne mu ide len o vlastný pokoj. Ďalšie vzťahové linky vedú k mužským postavám - Helenin sused, úchylný na masochistické telefonáty a zúfalý z nudy svojho života aj únikov v sexuálnych obsesiách, podivné priateľstvá Joy - najskôr zakomplexovaný a "neviditeľný" kolega z práce, potom primitívny zlodejíček z radov jej študentov. Popri nich existujú Heleniny milenci, ktorých však divák poznáva len z rozprávania a svalnatých rúk zo scény, kde Helen telefonuje s nešťastnou matkou. Deviantným vrcholom týchto jemne vyšinutých typov je Trishin manžel, psychiater, ktorý s desivou nečinnosťou sleduje ničivosť svojej vlastnej homosexuálno-pedofilnej úchylky. Obrázok uzatvára ich dospievajúci syn Billy.
Dráždivé sú drobnosti - dosť dobre možná skutočnosť, že možno, keď odchádzate zo supermarketu, vo vedľajšom aute na parkovisku niekto masturbuje na zadnom sedadle. Výlučnosť typu homosexuálneho pedofila posúva túto figúru do väčšej ikonickosti; menej šokujúce, no boľavejšie sú skôr bližšie smútky - zúfalosť autorky nad prázdnotou vlastnej poézie, ktorá ťaží príťažlivosť z predstierania skúseností, aké sama nemá (znásilnená v dvanástich rokoch), telefonovanie náhodným ženám podľa zoznamu, komplex z neúspechu u žien, ktorý už nudí aj psychiatra, ľahkosť, s akou Trish hovorí neznesiteľné - "ja viem, že mám všetko" alebo ako mladšej Joy na oko sestersky láskavo prezradí, že vlastne vždy všetci boli presvedčení o Joyinom nedostatku talentu, len jej to nechceli povedať, to sú momenty smutných dôkazov precíznej drobnokresby.
![]() |
![]() |
Portrétovanie psychiatra je viac menej náznakové, jeho činy divák nevidí, len pozoruje jeho vývoj, a to predovšetkým na zmenách jeho pohľadov - predlžujúcich sa chvíľok strnulosti. Avšak jeho postava funkčne odkazuje ešte k inej problematizácii - len tým, že negatívum odhalíš a pomenuješ, sa ho nezbavíš; on sám sa vie rozobrať, a predsa svoje chovanie neovládne. Jeho dlhé akoby zhrozené pohľady, odrážajúce skoro odosobnený údiv nad tým, čo robí, ako podlieha presne tým mechanizmom, ktoré vie pomenovať, vyvolávajú stiesnenosť a skepsu. Milý divák, veď aj ty si uvedomuješ, že napríklad priliš civieš na televízor, že sa občas chováš ako v tom dookola omieľanom sitcome, ale toto uvedomenie nestačí na odstránenie. Solondz jednak nabáda k sociálnej akcii, jednak kladie kompetenčnú otázku. Kto má prednostne urobiť konkrétny krok? Psychiater, rodič, spoločnosť?
Implikovaný pôvod zvrátenosti a perverznosti je v nude a schematickosti, rodí sa v kategorii prázdneho času, ktorý definuje Hannah Arendtová(8) ako tretiu veličinu popri čase pracovnom a voľnom - prázdny je nutne a sústavne vyplňovaný jednoduchou únikovou zábavou, ktorá ďalej deformuje rebríček hodnôt; konzumnosť v jedle, tovare, umení, výchove, vzdelaní. Konzumnosť ako prejav chamtivosti s najväčšou dávkou povrchnosti, s obdivom nekritickým k predstave o tom, ako vyzerá samotný produkt, za ktorého reklamu zaplatili.
Uhladený zovňajšok a spôsob, akým postavy pôsobia na okolie, je výslovným sémantickým gestom, vyjadruje najtvrdšie jadro kritiky - nie samotná existencia úchyliek, ale spôsob ich samozrejmého až autosugestívneho zakrývania je najhorším rysom súčasnej spoločnosti. Svet, ktorý Solondz ukazuje civilnou, až príliš statickou kamerou, ostrým strihom, nevynaliezavým, a o to nenápadnejším, je len dalším dokladom toho, ako jednoducho sa divák deň čo deň unifikovanými televíznymi formami nechá masírovať a žije v simulakre, ktoré vybudovali médiá a reklama, a teraz ho tvorí už on sám.
Najevidentnejšie je to na postave Trish, ktorá už ani nie je sama sebou, aj pre seba je len svojím obrazom, akékoľvek jej dalšie konanie je referenciami k tomuto obrazu, ktorý sa už ďalej len zakrúca dovnútra seba; pôvodná identita niekde na počiatku pravdepodobne bola, možno je ukázaná na najmladšej sestre Joy, zároveň je však natoľko zdôraznená neschopnosť Joy pohybovať sa v onom vyobrázkovanom svete, že jej postava implicitne prístup ostatných ospravedlňuje a stáva sa o to citlivejším činiteľom kritiky celospoločenskej. Aj keď tento prístup zaváňa alibizmom, kruh je tu širší, pátrať, či najskôr médiá kazili ľudí alebo ľudia spoločnosť je vlastne irelevantné. V tomto zmysle vyznieva drsný dialóg syna s otcom pedofilom o erotických otázkach ako prelomenie nekonečnej špirály personálnych simulakier, avšak s významom ani nie tak pre otca, ktorý sa aj tak bude musieť vzhľadom na neodškriepiteľnú spoločenskú stigmu k určitej forme trvalého mimikry prichýliť, ale predovšetkým pre syna, ktorý je konfrontovaný nie s predstavou akéhosi pedofila, ktorý existuje ako neviditeľný nepriateľ, ale s jeho konkrétnou podobou v postave doteraz preňho silnej autority - otca. Spôsob jeho vyrovnania je naznačený v poslednej masturbačnej scéne na balkóne. Osobná sexuálna rana neostala - Billyho bariéra bola prekonaná.
III. Forma
Ostrú a emocionálne vypätú kritiku atribútov amerického sna privedených do dôsledkov vyhľadáva režisér Darren Aronofsky.(9) Pozoruhodná formálna stránka už v jeho debute stavia na takmer matematicky presný strih, umne si pohráva s estetikou atribútov modernej exaktnosti - špirálami, chaotickými štruktúrami - vidí ich ako podstatu, za hranicami aritmetickej lingvistiky sa dotýka ortodoxných kabalistov, ale i v detailoch - v dyme či rozlievaní mlieka v čiernej káve, a z modernej vedy čerpá aj v zúrivej snahe wallstreetskych maklérov dobrať sa predpokladu vývoja burzy. Aronofsky svoju krajinu a jej prínosy i neduhy pozná veľmi dobre. Teória chaosu, ktorá na pomedzí matematiky a fyziky vysvetľuje aj všetky príznaky modernej spoločnosti - priebeh burzovných operácií, šírenie epidémií, búriace sa klimatické zmeny, sa začala rodiť práve v laboratóriách v Los Alamos (smutne známych iným produktom modernej doby - atómovou bombou).
Aronofského Amerika je zároveň skutočnou veľmocou televízneho masírovania priemerného publika - v jeho hyperbolizovanom pamflete Requiem za sen. Ak bol film Šťastie o perverznosti a úchylkách zdanlivo normálnych jedincov, Aronofského Requiem za sen je blízkym, silným a desivým obrazom závislosti týchto istých ľudí. Závislosť je medzistupňom v reťazci úplnej degenerácie človeka nielen ako indivídua, ale ľudskej identity vôbec. Závislosť je tu totiž ako dôsledok i ako príčina, pričom kritika sa zameriava na všetky tri štádiá cesty na dno. Drásavosť snímky je predovšetkým v tom, že všetko, o čom hovorí, zároveň ukazuje.
V tomto zmysle je práve Aronofsky cenným príspevkom k otázke nastolenej Solondzom - ako rozprávať príbeh. Dominanciu naratívnej a estetickej zložky filmu strieda, vyvažuje, ale v prvom rade neoddeliteľne spája. Buduje si nový vlastný kinematografický priestor - základným strihovým ťahom je totiž rozdeľovanie záberu do niekoľkých častí priznanými čiarami v obraze, redukuje tak dramatický obrat záber protizáber do spoločnej sutury jedného vyčerpávajúceho pohľadu. Dve oddelené okná v jednom zábere ukazujú dve časti tej istej situácie prebiehajúcej na oddelených miestach - miestnosť pred dverami a miestnosť za dverami. Vrcholom je ale rozdelenie scény, ktorá by sa pohodlne vošla do jedného okna - záber dvojice ležiacej na posteli. Chvíľu sú oba obrazy akoby časťou jediného, no druhá polovica je posunutá akoby o trochu vyššie, a ďalej sa obrazové línie v jednotlivých oknách rozvíjajú samostatným kamerovým i strihovým pohľadom, striedajú nájazdy, detaily. Film tak stavia diváka doprostred svojho priestoru. V prípade, keď v jednom zábere funguje niekoľko rôznych stanovíšť kamery, divák akoby pobehuje medzi jednotlivými východiskovými bodmi, resp. nesmie už stáť mimo priestoru filmu, musí sa vpraviť dovnútra a obzerať okolo seba. Nutnosť pohyblivej lokalizácie diváka vyplýva zo skladania niekoľkých horizontov - každé pole obrazu jedného rozdeleného záberu má svoj vlastný horizont, a ten vymedzuje zorné pole, ktoré je zároveň poľom mysleného sveta, toho, s ktorým "sa počíta" v momente prvého kognitívneho uchopenia záberu.
Aronofsky zároveň prelína i obsahy - dva príbehy a ich vrcholiace momenty: osamelú matku rozdeľujúcu svoju výhradnú pozornosť medzi televíziu a jedlo, po momente významu životného zlomu, keď má byť pozvaná do svojej obľúbenej tv show sa snaží druhú zložku svojho spokojného žitia potlačiť, aby schudla do reprezentatívnych červených šiat, sa v plnej desivosti ukáže zhubná psychická závislosť na oboch atribútoch, ktoré sú jediným ozvláštnením americkej nudy (najlepšie vyjadrenej špalierom starnúcich susediek v zákryte sediacich pred panelákom a pražiacich sa na slnku). Jej príbeh sa prelína so synovým, ten podlieha droge, ktorá je i preňho len rozptýlením zo šedivosti a nevzrušivosti bežného klátenia sa stále rovnakými dňami - tuposť a naivita adekvátna veku oboch generácii, v dôslednom vybičovaní, do záverečných extrémov zdôraznená až s emocionálnou krutosťou.
Hudba je v rozprávaní príbehu často spornou otázkou. Hnutie Dogma 95 ju vylúčilo ako nástroj manipulácie, mladý rakúsky film ju odsudzuje ako umelý nástroj tzv. identifikačného filmu. Aronofsky hudbou(10) ťahá, priťahuje, posúva, dáva zrelej dramaturgii príbehu ďalší spôsob ponoru, využíva ju tak staticky - na zakonzervovanie atmosféry určitého momentu či scény, ako dynamicky - na upútanie pozornosti na dianie vnútri scény, pohyb udalostí, postáv, posun vzťahu. Hudbou vťahuje, avšak nie do povrchovej vrstvy efektu príbehu a akcií, ale do jeho spodného prúdu, do sémantického rytmu; nie je ilustráciou, ale súčasťou diegézy.
![]() |
![]() |
IV. Lesk
"Království bude z umělých hmot, o tom nelze pochybovat. A svět se přitom vůbec nemusí změnit v orwellovskou nebo huxleyovskou můru; něco mnohem horšího, bude to rozkošný svět, šitý na míru svým obyvatelům, bez jediného komára, bez jediného analfabeta, se slepicemi obrovských rozměrů a pravděpodobně osmnácti stehýnky, všemi prvotřídními, koupelny budou mít dálkové ovládání a každý den v týdnu tam poteče voda jiné barvy, nevtíravá pozornost národní hygienické služby, s televizí v každé místnosti, například s velkými tropickými krajinami pro obyvatele Reykjavíku a záběry iglú pro lidi z Havany, důvtipnými náhražkami, schopnými usmířit každého vzpurníka, a tak dále. Čili uspokojivý svět pro rozumné lidi."(11) Julio Cortázar, argentínsky autor týchto slov v románe Nebe, peklo, ráj vystihol víziu sveta nie ako skeptickú apokalyptickú antiutópiu, ale skôr hyperbolizáciu aktuálnych negatívnych javov, ktoré paradoxne slúžia k zlepšovaniu súčasnej podoby fyzického života. Už v šesťdesiatych rokoch opísal spôsob, akým možno Solondz nakrúti svoj nasledujúci film, v duchu jeho poetiky - formálne zdanlivo nevýraznej a ťažiacej z odpozorovaných klišé amerického naratívneho a televízneho audiovizuálneho štýlu (štandardizované zápletky vychádzajúce zásadne z dvoch oblastí, osobného a pracovného života, v určitej fáze sa vzájomne ovplyvňujúce, v televízii potreba jednoduchej spektakulárnosti, klasické strihové figúry a štylistické prostriedky umožňujúce hladkosť sledovania, a poplatnosť diváckym návykom - napríklad v seriáloch uvádzanie najčastejších miest diania záberom na budovu, či ulicu, ktorá sa tak stáva divákovým dôverne známym miestom; presne a podrobne popísal naráciu i štýl hollywoodskych filmov David Bordwell(12)). Solondz však obsahovo narušuje všetky decentné skrytosti týchto remeselných návykov. Jeho spôsob šokovania nie je v drsnom zobrazovaní pomyselnej hrozby zhubného nárastu konkretizovaného zla, ale v predostrení lesklého povrchu s brutálnymi narušeniami, ktoré po odchlípnutí ukážu páchnucu vrstvu pod povrchom. Todd Solondz, ktorý takto brutálne škrtá reklamný americký úsmev, je ročník 1959 a pochádza z New Jersey. Po skončení University Film School v New Yorku nakrútil dlhometrážny Strach, úzkosť a depresia(13), ktorý bol ale komerčným sklamaním, a tak sa režisér živil ako učiteľ ruských imigrantov. Po dvoch rokoch sa vrátil k dávnejšie hotovému scenáru Vitajte v dome bábik (1995) a v súkromnej produkcii ho nakrútil ako nízkorozpočtový film. Po úspechu - vyhral Veľkú cenu poroty na festivale nezávislých filmov v Sundance - prišlo Šťastie (1998) a naposledy Storytelling (2001).
V. Mat
Ak som písala o význame jednotlivostí, v tomto Solondz prekonáva aj formálneho virtuóza Aronofského. Prístup týchto dvoch kritikov je takmer opačný - Aronofsky si vybral veľký problém a postupne, na ceste od jeho začiatkov k absolútnemu zničeniu, ho rozpitváva, kdežto Solondz zamierením na menšiu otázku mieri ku hľadaniu väčších odpovedí. V jednom atribúte sú dvaja autori, otvorení kritici prevaľujúceho sa amerického existovania uprostred drviacich kolies civilizačných i národných neduhov, očividne odlišní - spôsobom deklamácie svojich posolstiev. Solondz je formálne triezvy, aj v tejto rovine hrá skôr na satiru - paroduje zavedené televízne formy príšernej remeselnej fušeriny rozprávania príbehov alebo obrazom jednoducho konštatuje. Naproti tomu Aronofsky majstrovsky opracuváva svoj obrazový štýl, pracuje s formálnym tempom.
Tieto dve takmer protikladné variácie na obrazné spodobnenie niektorých smutných rysov spoločnosti výstižne uzatvára jedna scéna reálna. Jej protagonistom je úplne iný metodik tvrdej obžaloby Ameriky - oskarový dokumentarista Michael Moore, a miesto diania je práve oskarové javisko, kde Moore vo svojej ďakovnej reči slušne, ale s radikálnosťou sebe vlastnou vyhlásil svoj protibushovský postoj, po čom bol prijatý najskôr rozpačite tlieskajúcim a pískajúcim publikom a následne úplne odstránený pustením slávnostnej fanfáry doprostred jeho vety. Moore sa stal populárnym a popularitu Americká filmová akadémia oceniť vie - evidentne jej však ušiel celý zmysel jeho dokumentaristickej práce. Tým najhlbším presvedčením totiž je otvorené tvrdé odsúdenie prehnitosti spôsobu amerického života. Spolu so sociálnymi kritikmi rozprávajúcimi o ruboch amerického príbehu vo filme hranom môžeme doplniť - uprostred rigidnej inštitucionalizácie a zabednenej povrchnosti, kde životy začínajú v strhujúcom heroickom príbehu večerného filmu v televízii, realizujú sa v televíznych reklamách a končia masturbáciou nad porno časopisom. V každom dni je teda všetko - veľké osudy, silné príbehy, najlepšie výrobky, sex. Lepšie povedané ilúzia veľkých osudov, klam najlepších výrobkov, hra na sex a cudzie silné príbehy.
CITOVANÉ FILMY:
Pí (1998 - Pi; Darren Aronofsky), Requiem za sen (2000 - Requiem for a dream; Darren Aronofsky), Storytelling (2001; Todd Solondz), Strach, úzkosť a depresia (1989; Fear, Anxiety and Depression; Todd Solondz), Šťastie (1998 - Happiness; Todd Solondz), Vitajte v dome bábik (1996 - Welcome to the Dollhouse; Todd Solondz).
1 Jean Baudrillard, O svádění. Votobia, Olomouc 1996, s. 82.
2 Tamtiež, s. 87.
3 Alfred N. Whiteherad, Matematika a dobro a jiné eseje. Mladá fronta, Praha 1970.
4 Wolfgang Welsch, Naše postmoderní moderna. Zvon, Praha 1994.
5 Notoricky známa anekdota o priekopníkovi americkej úpadkovej žltej žurnalistiky výstižne ilustruje jej podstatu - William Randolph Hearst odpovedal na žiadosť svojho kubánskeho spravodajcu o návrat domov: "Ostaňte a dodajte obrázky, ja vám dodám vojnu." Po odhalení niekoľkých hrubých prehmatov je nasledujúca etapa americej príbehovej žurnalistiky už korigovaná etickým kódexom a dominovať začínajú serióznejšie The Times.
6 Napríklad presné, až minutážne rozdelenia časovej osi príbehu filmu overenými dramaturgickými ťahmi - momentami zaručenej diváckej atraktívnosti.
7 Najčastejšia výhrada v mediálnom prijatí tohoto filmu zaznievala proti jeho nevyváženosti, a to kvôli rozdielnej dlžke dvoch poviedok filmu. Aj keď hľadanie konkrétnych obsahových motivácií pre toto formálne opatrenie by bolo dosť násilnou nadinterpretáciou, prostý časový rozdiel nie je automaticky rovný nevyváženosti; šírka námetu funkčne poskytla dvom častiam rozdielny priestor, volanie po prísnej symetrii je podľa Solondza zbytočným purizmom.
8 Hannah Arendtová, Krize kultury. Mladá fronta, Praha 1994.
9 Jeho dlhometrážny debut Pí (1998) bol čiernobiely formálne virtuózny príbeh geniálneho matematika, ktorý hľadá princípy štruktúry sveta v prísnych pravidelnostiach aritmetiky a teórie chaosu.
10 Autorom hudby je Clint Mansell, ktorý s režisérom spolupracoval už pri debute. V tejto snímke hrá vynikajúce sláčikové party svetoznáme teleso Kronos Quartet.
11 Julio Cortázar, Nebe, peklo, ráj. Mladá fronta, Praha 2001, s. 408. Argentínsky spisovateľ v experimentálnom románe zo šesťdesiatych rokov ústami literárneho vedca Morelliho, ktorý v diele funguje ako teoretické alter ego autora v kapitolách z oddielu "postrádateľných kapitol" dej často retarduje alebo úplne zastavuje reflexiami spôsobu písania, úlohy čitateľa, podôb textu, a implikovanej predstavy o podobe a vývoji sveta.
12 Pozri Pavel Skopal, Styl a narace v novém Hollywoodu. In: "Kino-Ikon", 2001, č. 2.
13 Režisér ho chcel pôvodne nazvať Mladí a beznádejní (The Young and the Hopeless).