DAREBÁCTVO SA PODARILO? |
DAREBÁCTVO SA PODARILO? |
Adrián Žiška
Rovnako ako literárne spracovanie tretieho dielu Harryho dobrodružstiev z dnešného spätného pohľadu znamenalo v celkovej koncepcie ságy zlomový bod (viac-menej detský príbeh začal naberať silnejšie epické kontúry s veľmi dobre premysleným backgroundom), tak aj jeho filmová adaptácia v svojom treťom dejstve priniesla viaceré, veľmi výrazne zmeny. Lenže zatiaľ čo v knižnej verzii bol spomínaný dejový posun len a len pozitívnou zmenou v celkovom charaktere príbehu, filmový prerod podľa mňa až tak dobre nedopadol. Na jednej strane Alfonso Cuarón zmenou na režisérskej stoličke so sebou priniesol už na prvý pohľad výrazne oživenie hlavne vo formálnom prevedení, vďaka čomu má divák väčšinou pocit, že sa v Rokforte a priľahlom okolí aj napriek predchádzajúcim dvom návštevám ocitol po prvý krát. Prevažujúce obrazové celky, podmanivá hudba s novou variáciou ústrednej témy, dynamickejšia a viac kinetická kamera, nezvyklé rakurzy - to všetko veľmi úspešne napomáha budovať magickú atmosféru i väčšiu plasticitu Harryho sveta oproti predchodcom a miestami sme svedkom aj citovo veľmi silných sekvencií, z ktorých spomínaná epickosť a postupne sa na povrch vynárajúce širšie súvislosti doslovne sršia (napr. rozhovor medzi Harrym a Lupinom na moste).
Lenže každé čary, aj tie režisérske, by mali mať svoje hranice. To, čo zo začiatku budí nadšenie sa postupne na viacerých miestach (napr. opakujúce sa zábery na Zúrivú vŕbu) mení pomaly už iba čisto na režisérovo prvoplánované predvádzanie svojej šikovnosti. Cuarón sa miestami správa obrazne ako malé dieťa, ktoré dostane prvý krát do ruky väčšiu hračku (rozumej veľmi štedrý rozpočet) a ktorý sa vďaka veľkému nadšeniu v nej stratí, miesto toho, aby ju správne usmernil a využil (načo je napr. až v troch strihoch ukázané balenie Lupinovho kufríka, keď ho potom Lupin v nasledujúcom zábere vôbec nezoberie - buď fyzicky, alebo pomocou zaklínadla). V kombinácii s až veľmi osekaným príbehom tak táto skutočnosť tvorí najväčšiu slabinu filmu.
Zatiaľ čo každá ďalšia knižná časť je obsiahlejšia ako predošlá, tak tretie filmové dobrodružstvo je oproti predchodcom kratšie. Myslím si, že je to viac na škodu ako prospech, pretože dnes, v dobe po Pánovi prsteňov nie je trojhodinový film žiadnou ťažko zvládnuteľnou prekážkou. Horšie je však to, že krátka stopáž má svoj pôvod v spomínane prehnanom zredukovaní príbehu, čím nielenže boli vypustené viaceré dôležité časti (napr. pôvod záškodníckej mapy a s tým súvisiace pozadie priateľstva Jamesa, Siriusa, Remusa a Petra), ale sa tým zároveň ochudobňujú aj motívy správania jednotlivých hrdinov, pričom viacerí z nich sú práve vďaka tomu charakterovo výrazne sploštenejší (najviac je to badateľné na postave Siriusa Blacka - ani sebalepšie Oldmanovo herectvo nedokázalo odvrátiť výraznú degradáciu charizmy oproti knižnej predlohe). Vo výsledku sa potom film ženie veľmi rýchlo dopredu, pričom častokrát je väčšia pozornosť venovaná forme ako príbehu, čím aj samotný koniec prichádza o značnú časť dramatického náboja. Celý film tak z tohto pohľadu veľmi výstižne charakterizuje záverečná sekvencia Harryho letu na novom Blesku - je rýchla, magická a náhlym zastavením obrazu končí v polovici... .
Filmovému Harrymu tak aj po treťom diele stále chýba to, čo filmový Pán prsteňov získal v jeho tvorcovi Petrovi Jacksonovi - t.j. režisérsku zlatú strednú cestu, ktorá by dokázala v sebe dokonale skĺbiť výrazný autorský rukopis (Cuarón) so snahou o zachovanie vernosti k predlohe (Columbus). Ale netreba vešať hlavu, pretože väčšia a napínavejšia časť Harryho dobrodružstiev nás ešte len čaká. Možno nakoniec budú vyslyšané aj moje priania, aby sa réžie posledných dielov ujali niektorí páni z temnej Davidovej trojice - Lynch, Cronenberg alebo Fincher... .
Hodnotenie: 7/10
Jano Hušták
Musím povedať, že z tretieho ročníka na Rokforte mám trochu rozpaky. Po prvý raz som mal pocit, že vo filme chýbajú podstatné miesta z knihy. Najmä príbeh štvorice Tichošľap, Námesačník, Paroháč a Červochvost je spracovaný úplne nedostatočne, kvôli čomu rozuzlenie v Škriekajúcej búde pôsobí veľmi umelo. Ďalším sklamaním bol pre mňa profesor Dumbledore. Nebohého Richarda Harrisa ťažko niekto prekoná, no Michaelovi Gambonovi chýba akákoľvek iskra v pohľade a je akoby bez duše. Treťou výhradou je "prozaické" spracovanie efektových scén, v ktorých by som čakal viac čarovna - namiesto toho boli viac-menej bezducho prebraté z predošlých dielov.
No trojka priniesla aj viacero pozitív. Osobne si myslím, že Oldmanovo poňatie Blacka ako neurotickej trosky bolo OK - po 12 rokoch s dementormi by mal každý pocuchané nervy (aj tak si však myslím, že z Oldmana by bol geniálny Lupin). Nové vizuálne poňatie je prínosom - najmä zábery exteriérov vyrážajú dych. Aj celkový temnejší odtieň sériu oživil, hoci plné uplatnenie si nájde až v štvrtom dieli, v ktorom nastupuje skutočné, neriedené zlo. Už sa neviem dočkať - pravda, pri pohľade na rozkvitajúcu Emmu Watson mám pochybnosti, či vôbec dokážem dej Ohnivej čaše sledovať s plným sústredením...
Hodnotenie: 8/10
Matej Oravec
Tak ako každý číta knižku sám, chodím si aj do kina vychutnať kúzelnú atmosféru sám. Hneď od prvého momentu zobrazenia loga Warner Bros. som vedel, že je všetko tak ako má byť. Harry Potter pod prikrívkou tajne číta a svetlo z prútika nedá jeho strýkovi spať. Na celých 140 minút som sa stratil v Potterovom svete.
Neviem, či za to môže Cuarón, ale veľmi som obdivoval jeho prechody. Preletenie sovy z jesene do zimy, tma pri Harryho páde alebo omdlení. Naopak trochu mi vadilo keď vŕba striasla sneh alebo lapila vtáčika, ale to boli presne určené veci pre najmladšieho diváka, ktorý sa práve na takýchto fórikoch bavil najviac.
Kniha Harry Potter a väzeň z Azkabanu je pre mňa tou najlepšou. Milujem tematiku vracania v čase a to ako sa zrazu všetci bývalí kamaráti stretnú v zúrivej vŕbe považuje za najlepší moment zo všetkých častí. Vracanie v čase ma nesklamalo, ale to stretnutie áno. V tejto časti mohol mať film dlhšiu stopáž, aby sa aj neznalcom knižnej predlohy vysvetlilo kto, kedy a prečo. Viac priestoru by si určite zaslúžil Gary Oldman.
Na moje prekvapenie ma najviac zaujali scény, v ktorých bol len Harry (Daniel Radcliffe) a profesor Lupin (David Thewlis). Väčšinou to boli scény bez strihu, kde bolo vidieť, že obaja sú skvelí herci. Aj Hermiona (Emma Watson) potešila svojim hereckým výkonom na rozdiel od Rona (Rupert Grint). Ale aj tak by som sa prikláňal k záveru, že by bolo veľmi na škodu, keby Radcliffa, Watson a Grinta vystriedal po štvrtom dieli niekto iný.
Pôvodne som filmu chcel udeliť desať z desiatich, ale až pri tomto texte som si uvedomil vážnejšie nedostatky. Ale menej ako 9/10 mu dať z môjho hľadiska nemôžem a film doporučujem všetkým, pretože je napodarenejší z celej filmovej série. Zatiaľ.
Hodnotenie: 9/10
Ľudmila Ontkaninová
Už s prvými tónmi tretieho pokračovania dobrodružstiev čarodejníckeho učňa Harry Potter a väzeň z Azkabanu muselo byť divákom, ktorí videli predchádzajúce dva diely jasné, že niečo sa zmenilo. Prvé dva diely, ktoré vznikli pod taktovkou režiséra Chrisa Columbusa boli skôr pohyblivou ilustráciou knihy, bez invencie a atmosféry. Tretieho pokračovania sa ujal mexický režisér Alfonso Cuarón, ktorý vniesol do filmu predovšetkým vlastnú interpretáciu. Samotná knižná predloha je o dosť temnejšia než predchádzajúce predlohy. Harry už nie je dieťa ani roztrasený nováčik. Odvážne bojuje proti zlu, ktoré je cítiť. Atmosféra je viditeľne ponurejšia, strašidelnejšia, ba až hororová! Zmeny sa dotkli aj vizuálnej stránky, na ktorú sa pozerá oveľa príjemnejšie (pre mňa to bolo zhmotnenie mojej fantázie pri čítaní tohto dielu), hlavná trojica nosí viac civilný odev než čarodejnícky habit, menej priestoru dostalo trávenie času na vyučovaní a obľúbený metlobal atď. Celá pozornosť sa sústreďuje na dej okolo Harryho Pottera a jeho vzťah k Siriusovi Blackovi, na úkor ďalších postáv. Herecký prejav hlavného hrdinu v podaní Daniela Radcliffea zaznamenal značný pokrok, Hermiona a zvlášť Ron veľa priestoru nedostávajú. Ešte horšie je na tom Alan Rickman ako profesor Snape alebo Maggie Smith stvárňujúca profesorku McGonagal. Očistením línie však Cuarón dosiahol, že príbeh tvorí pevný celok a nie chaotickú zlepeninu jednotlivých epizód, ako tomu bolo v druhom diele.
Zmeny oproti knihe sú citeľné, ale vôbec nie na škodu veci. Harry Potter a väzeň z Azkabanu je (zatiaľ) najvydarenejšia "potterovka" s atmosférou, ktorá mohla byť už v prvej časti, keby..
Hodnotenie: 10/10