KULT: VTEDY V AMERIKE |
KULT: VTEDY V AMERIKE |
Sergiovi Leonemu zobrala kompletná realizácia jeho posledného filmu takmer 10 rokov života a ja sa vám musím hneď na začiatku priznať, že tento článok patrí zatiaľ medzi moje najosobnejšie výpovede k umeniu pohyblivých obrázkov s názvom film. Pevne verím, že sa mi aspoň z časti podarí na nasledujúcich riadkoch zachytiť čo i len stopové množstvo pocitov, ktoré vo mne Vtedy v Amerike zanechá pri jeho každom zhliadnutí a zároveň vám tým aj pretlmočiť obrovskú výpovednú hodnotu tohto skrytého pokladu histórie kinematografie. Film, o ktorom neváham tvrdiť, že je jedným z možných synonymov slova dokonalosť a dôkazovou metaforou pre režijnú genialitu. Film, ktorého majstrovstvo je vykúpené obrovským úsilím jedného z najnadanejších filmárov v dejinách, človeka, ktorý o svoj vysnívaný projekt a jeho následný vznik musel dlho bojovať. Film s názvom Vtedy v Amerike... .
Úspech dolárovej trilógie v polovici šesťdesiatych rokov minulého storočia otvoril jeho tvorcovi, talianskemu režisérovi Sergiovi Leonemu bránu do Hollywoodu. Američania, očarení jeho westernovými opusmi americkejšími ako ich vlastné filmy, v jeho dielach videli návrat k zlatej ére ich najobľúbenejšieho filmového žánru a Leoneho samotného neváhali hneď prirovnať k Johnovi Fordovi - najžiarivejšej režisérskej ikone príbehov z Divokého západu. O to väčšie bolo ich prekvapenie keď zistili, že tento Talian má na ich pôde záujem natočiť film z obdobia prohibície a nosným žánrom má byť nie western, ale gangsterská tematika. Tá ale v tej dobe nikoho nezaujímala, resp. inými slovami, bola považovaná za ťažko predajný artikel. Americkí producenti sklamanému Leonemu nakoniec prisľúbili, že o realizácii jeho mafiánskej ságy budú uvažovať iba v tom prípade, ak pre nich najprv natočí ďalší čistokrvný western. Leone nakoniec súhlasil a spolu so scenaristickým tandemom Bernardo Bertolucci (Posledný cisár) a Dario Argento (guru talianskych giallo hororov, napr. Suspiria) dal vzniknúť príbehu (i keď konečnú podobu mu vtisol až Sergio Donati - jeden zo spoluscénaristov k záveru dolárovej trilógie - Dobrý, zlý a škaredý), ktorý v dnešnom časovom kontexte je právom radený medzi najlepšie westerny všetkých čias. Áno, ide samozrejme o film Vtedy na Západe (bude mu venovaná jedna z ďalších častí seriálu Kult...), ktorý žiaľ ale najväčšie úspechy zožal iba v Európe, zatiaľ čo v Amerike bol prijatý vcelku chladne (až takmer desaťročie po jeho vzniku sa mu dostalo zaslúženej popularity a uznania). Možno aj to bolo jedným z hlavných dôvodov, prečo sa producenti po jeho neveľkom úspechu vôbec nehrnuli financovať Leoneho vytúžený filmový projekt.
Aj napriek tomu, že Leoneho tento prístup veľmi zarmútil, nádeje na realizáciu Vtedy v Amerike sa nevzdával. Neustály odklad samotného natáčania využil na kontinuálnu cizeláciu príbehu a jeho formálneho spracovania. Obratom k lepšiemu bola potom režisérova prítomnosť na festivale v Cannes začiatkom osemdesiatych rokov, kde sa Leone stretol s jeho budúcim producentom. Ten sa rozhodol jeho film realizovať potom, čo požiadal Leoneho, aby mu dal prečítať scenár a v krátkosti načrtol príbeh. Možno si iba predstaviť jeho prekvapenie, keď mu Leone v priebehu nasledujúcich troch hodín film doslova zahral pred očami a popritom mu detailne popísal kompozíciu jednotlivých scén. Výsledkom tohto opisu boli následne dva roky natáčania na konci ktorého stál film, kde jeho tvorca zúžitkoval všetky svoje znalosti filmovej reči a talentu vedieť vyrozprávať príbeh. A o aký príbeh to vlastne ide?
Z naratívneho hľadiska ho môžeme v krátkosti označiť za detailnú štúdiu genézy, života a konca zločinného podsvetia v Amerike prvej polovici dvadsiateho storočia. V priebehu tohto obdobia sledujeme partiu kamošov z Brooklynu, ako sa postupne z detí s ich mocenskými snami o založení vlastného gangsterského "impéria" a ovládnutia domovského podsvetia, stávajú muži, ktorým sa niektoré sny plnia a niektoré nie, čo má za následok, že staroby sa dožijú len niektorí z nich. Na nich potom ostáva bilancia ich životov a pre niektorých aj konečné zúčtovanie s vlastným osudom.
Ďalší, bližší opis fabuly si dovolím vynechať, pretože obrovská emocionálna sila tohto filmu nespočíva v jeho dejovom vývoji, ale jednoznačne do detailu premyslenom formálnom spracovaní, t.j. spôsobe, akým je vyrozprávaný. Leone totiž aj tentokrát široko koncipovaný príbeh rozpráva svojím obľúbeným spôsobom, ktorý si postupne vylaďoval na predchádzajúcich projektoch (Vtedy na Západe; Dobrý, zlý a škaredý). Jeho najcharakteristickejšou črtou je nelineárne rozprávanie, zložitá naratívna štruktúra flashbackov, sujet s poprehadzovanou časovou chronológiou. Práve vďaka vyššie opísanému spôsobu narácie sa zo sledovania filmu stáva postupné skladanie jednotlivých čriepkov mozaiky, pričom jeho tvorca si posledný kúsok, riešiaci záhadu a veľkoleposť celej skladačky, nechal pre divákov až na samotný koniec. So záverečnými titulkami prichádza zároveň síce tichá, ale o to silnejšia a presvedčivejšia katarzia. Jej súčasťou jej aj divákove pochopenie režisérovho zámeru časovo poprehadzovanej koncepcie odvíjania príbehu. Zisťujeme, že aj napriek faktu, že osobou skrz ktorú nám bol príbeh postupne v troch časových rovinách približovaný je síce Noodles (Robert De Niro), ale hlavným hýbateľom deja je naopak jeho kamarát z detstva Max (James Woods). A, čo je ešte dôležitejšie, rovnako dospejeme k poznaniu skutočnej, celý čas jemne naznačovanej hlavnej myšlienky filmu, ktorá pod pláštikom retrospektívnej gangsterky, ukrýva fascinujúce podobenstvo tzv. amerického sna o úspechu a bohatstve, tentokrát s tragickým koncom.
Táto idea je po zhliadnutí filmu jasná aj na jeho hlavnej úrovni (Pozor!: tí čo film nevideli a nechcú sa pripraviť o prekvapenie, nech nasledujúce slová v zátvorke nečítajú!!! - Max prichádza do Ameriky na sťahovacom voze - aké príznačné!!!, a s príbehu odchádza v závese odpadkového voza. Okolo prekvapeného Noodlesa potom prefrčí auto s mladými ľuďmi, ktorý si pospevujú "God bless America..." - koniec spoileru) a rovnako ju možno identifikovať aj v jej jednotlivých častiach (vždy keď sa partia, príp. jej členovia vyšvihnú nahor, čaká ich pád dole, napr.: po úspešnom štarte ich detského gangu prichádza Noodlesove zatknutie a cca 10 rokov väzenia, dospelý Noodles, konečne disponujúci finančnou nezávislosťou práve vtedy stráca svoju životnú lásku, atď...). Nehovoriac už fakte, že samotný význam slova "sen" možno brať v kontexte posledného záberu filmu dvojzmyselne... .
V neposlednom rade dôkazom, že gangsterský príbeh je tu iba pozlátkou pred skutočnou, vnútornou hodnotou filmu, je aj spôsob zobrazovania násilia. Leone má ďaleko od potreby prvoplánovo šokovať. Aj napriek faktu, že vo filme je vyobrazeného veľa násilia, spôsob akým je natočené dáva tušiť, že jeho úlohou bolo dokresľovať vierohodnosť charakterov a nie na seba zbytočne strhávať pozornosť (napr. zastrelenie malého chlapca - člena Noodlesovho a Maxovho ešte detského gangu je zobrazené zámerne iba vo veľkom celku bez potreby strihať na "šokujúce" detaily). Je pravdou, že vo filme vidíme už samotné deti pri "nezvyčajných" situáciách (vraždenie, súloženie), ale vnútorne cítime, že je to spôsob, akým skutočne tieto postavy žijú. Vo filme tak obrovskej stopáže (cca 220 minút) je celkovo málo dialógov. Hlavný prím tu hrá konanie postáv, skrz ktorú preniká k naším vnemom ich cítenie oveľa jasnejšie ako akákoľvek ďalšia zbytočná verbálna komunikácia.
Ako už bolo vyššie spomínané, pútavosť tohto filmu tkvie hlavne v Leoneho detailne prepracovanej kompozícii záberov z jednotlivých časových úsekov, tvoriacej tak z tohto diela praktickú učebnicu filmovej réžie. Vďaka nej sa darí samotnému filmu pridať na väčšej myšlienkovej hĺbke, o ktorú by v prípade, že by sme scény zoradili v časovej postupnosti v akej sa v rámci príbehu odohrali, veľmi rýchlo prišli (úspech tejto metódy "zosilnenej" výpovednej hodnoty príbehu a jeho jasného kladného dopadu na celkovú kvalitu filmu možno jasne identifikovať aj v Tarantinovských ranných opusoch ako Gangsteri či Pulp Fiction, prípadne i v najnovšom Ińárritovom filme 21 gramov). Túto časovo nechronologickú dikciu rozprávania zvýrazňuje aj práca s kamerou, ktorá je v drvivej väčšine pokojná, plynulá, pomalá a navyše aj viacvrstvová. V jej zornom uhle jednotlivé postavy postupne defilujú, pričom kamera sa väčšinou zameria na jednu z nich. Sleduje jej pohyb či konanie, vďaka čomu postupne narazí na ďalšiu postavu, na ktorú sa pomaly zameria a ako keby "náhodou" nám ukáže detail, ktorý sa stane neskôr veľmi dôležitým (napr. hodinky opilca, vďaka ktorému sa Max s Noodlesom zoznámia, inak celkovo motív hodiniek je pre Leoneho typický, môžeme ho odsledovať aj v jeho ďalších filmov, ako napr. v Pre hrsť dolárov navyše).
Podporiť Leoneho premyslenú víziu napomáha aj strih, vďaka ktorému prechody medzi jednotlivými časovými úsekmi sršia invenčnosťou a skúsenosťou. Režisérova montáž obsahuje široké spektrum doslova labužnícky cinefilského nadväzovania časovo diferencovaných scén, ako napr. od zvukového prechodu, cez hudobný až po metaforický. Ako najvybrúsenejší príklad je možné uviesť "klasický" zvukový prechod, ktorý sa ale v Leoneho rukách mení na jednu z najpôsobivejších scén a poľahky prekonáva aj tak geniálne komponovanú expozíciu z Vtedy na Západe. Konkrétne vo Vtedy v Amerike ide o scénu s telefónom. Jeho neustále "drnčanie" na pozadí, je v obraze sprevádzané postupným prechodom od detailu Noodlesa v ópiovom "brlohu" cez zábery z oslavy konca prohibície, ďalej skrz Noodlesovo prizeranie sa na ulici policajnej obhliadke mŕtvych gangsterov (v každom tomto obraze sa na chvíľu do záberu dostane nejaký telefón, ale ani raz to nie je ten telefón, ktorý vyzváňa) až konečne po obraz telefónu na policajne stanici, ktorý je až tým pravým zvoniacim aparátom. Pričom je nutné uviesť, že až oveľa neskôr (ako sa príbeh postupne rozuzľuje) si uvedomíme, že Leonemu vôbec nešlo o bezúčelnú strihačskú exhibíciu, ale že tento telefonát predstavuje jednu z kľúčových chvíľ v Noodlesovom živote.
Ďalším kompozičným prvkom, ktorý výrazne umocňuje výsledne pocity z filmu a zároveň aj uľahčuje prechod medzi toľkokrát spomínanými časovými obdobiami je nádherná a sugestívna hudba Leoneho dvorného skladateľa Ennia Morriconeho. Podobne ako aj v predchádzajúcich spoločných projektoch, aj tu si Morricone vystačí z dvoma - troma hlavnými motívmi. Flautová skladba "Cockeye´s song" nie je rozhodne ani z polovice tak známa ako "Harmonika smrti" z Vtedy na Západe, ale jej emocionálny dopad je minimálne rovnako silný. Veľa krát počas filmu hudba prichádza úplne náhle a bez varovania (často krát rovnako náhle aj končí), ale jej údernosť a vhodné zakomponovanie vám doslova tlačí do podvedomia signály o jej neoddeliteľnosti od aktuálneho obrazu.
Dotvoriť dokonalú kompaktnosť filmu pomáhajú aj hereckí predstavitelia, ktorých výkony možno takmer u všetkých hodnotiť, keď už nie v superlatívoch, tak rozhodne v medziach hereckého nadštandardu. Obzvlášť to platí o ústrednej hereckej dvojici. James Woods v úlohe Maxa predvádza svoju životný výkon a podobne je na tom aj herecké majstrovstvo Roberta De Nira, ktorého prejav predstavuje jeden z jeho dvoch hereckých vrcholov (tým druhým je postava Jacka LaMottu v Scorseseho Zúriacom býkovi). Leone genialita sa prejavuje aj v tom, ako dôkladne dokázal vykresliť vedľajšie postavy. Ako príklad možno spomenúť ženu, ktorá sa stala Noodlesovou celoživotnou lásku. Hoci sa vo filme objavuje iba veľmi sporadicky, aj napriek tomu jej prítomnosť vo filme cítime neustále, hlavne prostredníctvom konania samotného Noodlesa.
Po predchádzajúcom výpočte nesmiernych kvalít tohto diela je len smutnou iróniou osudu, že skutočný život miestami až príliš tragickou alegóriou kopíruje svet filmový. Pre Vtedy Amerike a jeho režiséra to platí doslovne, pričom podobne ako hrdinovia vo filme, začiatky jeho uvedenia vyzerali viac ako sľubne. Leone tento nedocenený poklad svetovej kinematografie v svojej originálnej dĺžke (spomínaných cca 220 minút) a vyššie spomínanej kompozičnej štruktúre, uviedol na festivale v Cannes, kde sa po skončení projekcie strhli svojou homogenitou kladných názorov nevídané nadšené ovácie kritikov a film sa stal bezkonkurenčným víťazom festivalu. O to nepochopiteľnejší bol jeho následný pád v podobe drastických zásahov do výslednej podoby filmu zo strany amerických producentov. Tí usúdili, že 220 minút a neprehľadný dej je príliš veľa na amerického, platiaceho diváka. Vďaka strihačskému "talentu" zo strany producentov bol film skrátený o celých 100 minút a to čo z tohto paškvilu nakoniec ostalo, ešte pre istotu a "ľahšiu" pochopiteľnosť upravili do podoby, v ktorom sa jednotlivé scény vo filme odohrávajú v ich časovo chronologickom poradí!!! Niet sa potom čomu čudovať, keď americká filmoví kritici práve po zhliadnutí tejto verzie označili Leoneho opus za filmový trapas desaťročia a totálne ho zadupali pod zem. Posledným klincom do pomyslenej rakvy bola potom skutočnosť, že práve táto verzia sa dostala do bežne americkej kinodistribúcie, kde úplne prepadla. Samotný Leone tento fakt veľmi ťažko znášal a do svojej smrti v roku 1989, t.j. päť rokov po natočení Vtedy v Amerike, sa z toho celkom oprávnene nespamätal.
Našťastie spravodlivosť existuje. Po takmer dvoch dekádach od doby vzniku filmu, vyšla minulý rok konečne na VHS a DVD nosičoch špeciálna verzia Vtedy v Amerike, ktorá ako správne tušíte, je tou identickou a pôvodnou, takmer štvorhodinovou verziou. Vďaka tomu máme možnosť poznať skutočnú tvár toho majstrovského eposu v podobe, ako ju Leone uviedol na festivale v Cannes. Verziu, ktorá je a navždy zostane jedným zo zásadných diel svetovej kinematografie a ktorá v mojom prípade zo žánrového hľadiska prekonáva aj Coppolovu, inak po všetkých stránkach tiež mimoriadne veľmi kvalitnú, mafiánsku trilógiu - Krstný otec. Verziu, ktorá fyzicky dokazuje Leoneho neustály filmársky rast.
Vtedy na Západe je možno najlepším westernom všetkých čias, ale až Vtedy v Amerike naplno odhaľuje Leoneho skutočné režijné majstrovstvo a geniálne nadanie rozprávať alternatívne príbehy americkej histórie, ktorú tak veľmi miloval a obdivoval. A v neposlednom rade, práve táto verzia vo mne aj po piatom zhliadnutí umocňuje pocit a obdiv k tomu, aký kvalitný filmový epitaf si Leone filmom Vtedy v Amerike vypracoval. Jeho odchod z tohto sveta bol obrovskou stratou nielen pre jeho najbližších, ale aj pre celý filmový svet, ktorý tak prišiel o jedného z najlepších rozprávačov. Leone bol totiž režisérom, ktorý nám toho mohol ešte veľa, veľa dať, aj napriek tomu, že nám tak či tak, zanechal nesmierne veľké bohatstvo. Najlepšie to asi vystihujú slová Claudie Cardinale, ktorá si zahrala vo Vtedy na Západe hlavnú ženskú postavu Jill. V jednom rozhovore raz povedala:
"Veľa krát sa mi ešte aj dnes stáva, že pri natáčaní filmu sa mi zdá, že vidím pri kamere Sergia. Keď si uvedomím, že je to iba klam, mojím telom prebehne nesmierny smútok a z úst sa mi vyderie iba tiché povzdychnutie: Ach Sergio, Sergio, čo by som dala za to, keby si tu dnes za tou kamerou skutočne stál...!"
Možno s ňou iba súhlasiť.
Once Upon a Time in America (USA/Taliansko, 1984, 227 min.)
Réžia: Sergio Leone. Scenár: Harry Grey, Leonardo Benvenuti, Piero De Bernardi, Enrico Medioli, Franco Arcalli, Franco Ferrini, Sergio Leone. Kamera: Tonino Delli Colli. Hudba: Ennio Morricone. Hrajú: Robert De Niro, James Woods, Danny Aiello, Larry Rapp, James Russo, Elizabeth McGovern, Treat Williams, Tuesday Weld, Joe Pesci, Burt Young, William Forsythe, James Hayden.