ZAČÍNA SA DRUHÁ DEKÁDA PROJEKTU 100 |
ZAČÍNA SA DRUHÁ DEKÁDA PROJEKTU 100 |
Nekomerčná putovná filmová prehliadka Projekt 100 vstupuje tento rok do svojej druhej dekády. Tradične prináša divákom významné diela zo zlatého fondu svetovej kinematografie, ale aj najnovšie filmy, ktoré zaznamenali úspech na prestížnych medzinárodných filmových festivaloch. Prehliadka Projekt 100 - 2005 sa tento rok uskutoční v termíne od 15. septembra do 15. decembra a zapojilo sa do nej rekordných 40 kín (37 filmových klubov, kino Tatra Bratislava, multiplex Palace Cinemas Bratislava a miniplex SonyCineMax Trnava). Aj tento rok Projekt 100 ponúka divákom desať filmov.
Najväčšou novinkou jedenásteho ročníka prehliadky Projekt 100 je jej nový termín konania, prehliadka sa presunula z jarných mesiacov na jesenné. Predseda Asociácie slovenských filmových klubov (ASFK) Peter Dubecký to zdôvodňuje tým, že "termín v jarných mesiacoch bol pre filmové kluby krajne nevyhovujúci, čo sa odzrkadľovalo v počte kín zapojených do projektu a tiež na návštevnosti. Od roku 2002 sme sa pokúšali termín zmeniť, ale vzhľadom na technické problémy (napr. niektoré spoločné kópie pre obe teritóriá) sa nám to podarilo až tento rok. Výhodnosť jesenného termínu potvrdzuje skutočnosť, že po prvý raz sa Projekt 100 bude konať v rekordných 40-tich filmových kluboch a kinách na Slovensku. Preklenovacou prehliadkou bol tento rok na jar projekt 8 a pol, ktorý dosiahol dobré výsledky."
Prehľad filmov jedenásteho ročníka Projektu 100
METROPOLIS
Sci-fi? V európskom kontexte radšej spoločensko-kritická metafora v podaní vtedajšieho prominenta Fritza Langa. Film - hmota, "geometria architektúry" (slovami Lotti H. Eisnerovej) a technicky najnáročnejší film známych ateliérov UFA pred finančným krachom. Herecká kreácia Brigitte Helm (vedľa Luisy Brooks asi najvýraznejšej ženskej predstaviteľky nemeckého expresionizmu) poskytuje zložitú dvojrolu v náročných podmienkach nemého filmu. Ako pre väčšinu expresionistických filmov, aj pre Metropolis je príznačné technické novátorstvo, vrátane revolučného triku s použitím veľkých zrkadiel s názvom Schuftanov proces.
Metropolis (Nemecko, 1927, 118 min.)
Réžia: Fritz Lang. Scenár: Fritz Lang a Thea von Harbou. Kamera: Karl Freund a Günther Rittau. Hudba: Gottfried Huppertz. Hrajú: Alfred Abel, Brigitte Helm, Rudolf Klein-Rogge, Fritz Rasp, Theodor Loos, Curt Siodmak, Fritz Alberti, Grete Berger
MODERNÁ DOBA
Charles Chaplin a jeho súboj so strojmi v ére, ktorá nie je príliš naklonená ľuďom. Spoločenská satira nakrútená v konvenciách pantomímy nemého obdobia, protest proti nehumánnym aspektom technickej civilizácie a automatizácie ľudského života. Film je vybudovaný ako mozaika epizód, každá z nich má vlastnú výstavbu gagov, geniálne sa v nich uplatňuje zmysel pre humor, iróniu a sarkazmus.
Modern Times (USA, 1936, 89 min.)
Réžia: Charles Chaplin. Scenár: Charles Chaplin. Kamera: Rollie Tothroh, Ira Morgan. Hudba: Charles Chaplin. Hrajú: Charles Chaplin, Paulette Goddard, Henry Bergman
KTO SA BOJÍ VIRGINIE WOOLFOVEJ?
Príbeh starnúceho profesora a jeho ženy (dcéry rektora), ktorí si spestrujú život vymyslenými príbehmi a množstvom krutých hier, prostredníctvom ktorých si vzájomne rozdierajú duše (pravdepodobne preto, aby si dokázali, že ešte žijú). Príbeh sledujeme spolu s mladšou dvojicou, ktorá stojí takmer na počiatku ich vzťahu a kariéry a na rozdiel od starších ešte má zábrany - "predstiera" nielen ostatným, ale aj sebe najrôznejšie ilúzie o živote. Čo bolo v 60-tych rokoch nové a prekvapivé, dnes nás už natoľko nezaskočí, ale o to viac nás láka voyerstvo, nazeranie za záclonku citov a nočných môr niekoho cudzieho.
Who is Afraid of Virginia Woolf? (USA, 1966, 132 min.)
Réžia: Mike Nichols. Scenár: Edward Albee. Kamera: Haskell Wexler. Hudba: Alex North. Hrajú: Elizabeth Taylor, Richard Burton, George Segal, Sandy Dennis
POLNOČNÝ KOVBOJ
Slávna americká filmová dráma režiséra Johna Schlesingera. Film získal v roku 1970 Oscary v kategórii najlepší film, najlepšia réžia a scenár. Deziluzívny pohľad anglického režiséra na New York ako miesto príkrych sociálnych protikladov, sklamaných snov a nádejí naivného vidieckeho chlapca z ďalekého západu, salónneho kovboja Joe Bucka. Príbeh dvoch ľudí, ktorých náhoda dá dokopy a ktorých mesto vyvrhne ako nepotrebné na smetisko ľudských osudov, obohatil vynikajúcim výkonom Dustin Hoffman v úlohe chromého tuberkulózneho stroskotanca.
Midnight Cowboy (USA, 1969, 113 min.)
Réžia: John Schlesinger. Scenár: Waldo Salt. Kamera: Adam Holender. Hudba: John Barry. Hrajú: Dustin Hoffman, Jon Voight, Brenda Vacarroová, John McGiver, Ruth Whiteová
TAKING OFF
Vľúdny pohľad na mladých ľudí generácie 70-tych rokov, ich nádeje, želania i problematické vzťahy so svojimi váženými, staromódnymi a pokryteckými rodičmi. Larry a Lynn Tynovci tvoria typickú americkú rodinu s neodmysliteľnými starosťami a dcérou Jeannie, ktorá berie drogy. Keď Jeanie odíde z domu, jej rodičia sa stretávajú s ďalšími ľuďmi, ktorým utiekli deti a zisťujú, že ich odchod člena rodiny môže obohatiť - zrazu majú priestor, aby znova objavili život, aby sa k sebe opäť priblížili.
Taking Off (USA, 1971, 93 min.)
Réžia: Miloš Forman. Scenár: Miloš Forman, Jean-Claude Carrière, John Guare, John Klei. Kamera: Miroslav Ondříček. Hudba: Catherine Heriza. Hrajú: Lynn Carlinová, Buck Henry, Georgia Engelová, Tony Harvey, Audra Lindleyová, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, David Gittlerová, Ike a Tina Turner
PLECHOVÝ BUBIENOK
Dej sa odohráva v rokoch 1899 - 1945 a sleduje osudy postáv na pozadí premien mesta Gdaňsk, medzi nimi aj Oskarov príbeh. Oskar má podľa Schlöndorffa dve typické vlastnosti svojej doby: odmietanie a protest. Bráni sa účasti vo svete dospelých tak dôsledne, že odmietne vyrásť. Protestuje tak nahlas, že jeho hlas rozbije sklo. Jedným z mnohých problémov realizácie bolo obsadenie hlavnej úlohy. Po dohode s autorom bolo rozhodnuté, že Oskar musí byť chlapec, nie lilipután. Šťastná voľba padla na Davida Benneta. Film okrem iného získal Zlatú palmu na MFF v Cannes ex aequo a Oscara za najlepší cudzojazyčný film.
Die Blechtrommel (SRN/Francúzsko, 1979, 142 min.)
Réžia: Volker Schlöndorff. Scenár: Jean-Claude Carrière, Schlöndorff, G. Grass, Franz Seitz. Kamera: Igor Luther. Hudba: Maurice Jarre a Friedrich Meyer, pieseň Lothar Brühne. Hrajú: Mario Adorf, Daniel Olbrychski, Andréa Ferréol, Heinz Bennent, Ilse Pagé, Otto Sander, Charles Aznavour, Stanislaw Michalski, Beata Pozniak
OTEC NA SLUŽOBNEJ CESTE
Príbeh o strate otca v kontexte rozchodu Titovej SFRJ s Kominternou, ktorý sa odohráva na začiatku 50-tych rokov, keď krajinu zachvátili politické čistky. Film očami deväťročného Malika rozpráva príbeh jednej z postihnutých rodín. "Služobná cesta", na ktorú jeho otec odchádza, je pracovným táborom, do ktorého sa dostal kvôli nevinnému komentáru karikatúry v novinách. Voľná predohra k filmu Spomínaš na Dolly Bell? (v scenároch k obom filmom mali pôvodne členovia rodiny rovnaké mená) je napriek vážnosti témy plná melanchólie a jemného absurdného humoru.
Otac na sluzbenom putu (Juhoslávia, 1985, 136 min.)
Réžia: Emir Kusturica. Scenár: Abdulah Sidran. Kamera: Vilko Filač. Hudba: Zoran Simjanović. Hrajú: Moreno di Bartoli, Predgrag Miki Manojlović, Mirjana Karanović, Mustafa Nadarević, Mira Furlan, Predrag-Pepi Laković, Pavle Vujisić
KÁVA A CIGARETY
Jim Jarmusch od roku 1986 nakrúcal krátke čiernobiele filmy s jednoduchým dejom: dve či viac postáv v nich popíjajú kávu, fajčia a debatujú na rôzne témy. Hrajú ich známi, zväčša americkí herci a hudobníci, ktorí sa pred kamerou evidentne zabávajú a improvizujú. Najznámejší z filmov s Iggy Popom a Tomom Waitsom dokonca získal Zlatú palmu na MFF Cannes 1993. V roku 2003 sa ich režisér rozhodol doplniť šiestimi novinkami do celovečerného filmu. Len u Jarmuscha môžete vidieť ako sa herec Bill Murray baví s hiphoppermi GZA a RZA, či ako Jack a Meg z kapely White Stripes debatujú o vynálezoch Nikolu Teslu. Hoci je tento film v režisérovej tvorbe skôr výnimkou, sú v ňom niektoré jeho typické témy a režijné postupy.
Coffee and Cigarettes (USA/Japonsko/Taliansko, 2003, 96 min.)
Réžia: Jim Jarmusch. Scenár: Jim Jarmusch. Kamera: Tom DiCillo, Frederick Elmers, Robby Müller, Ellen Kuras. Hudba: rôzne piesne. Hrajú: Roberto Benigni, Steve Buscemi, Iggy Pop, Tom Waits, Cate Blanchett, Alfred Molina, RZA, Bill Murray
REVÍZORI
Film sa odohráva v tuneloch a na staniciach budapeštianskeho metra. Asi dvadsaťročný muž menom Bulscú je kontrolór a so skupinou svojich kontrolórov musí v metre vzdorovať nielen cestujúcim, ale tiež kontrolným akciám konkurenčnej skupiny kontrolórov. Je tu ešte ďalší mladý muž - zo Spoločnosti za oslobodenie cestujúcich, ktorý musí vyvinúť značné úsilie, aby unikol kontrolórom. Ďalší muž je bezdomovec a spí v metre. Do jeho dcéry sa zaľúbi kontrolór Bulcsú. Voľne tu pobieha maskovaný zabijak... Skrátka, deje sa toho veľa a žiadne limity tu neplatia. Sekvencie naháňačiek v staniciach a tuneloch sú jedinečnými kameramanskými a strihačskými počinmi tohto maďarského filmu. Film získal Cenu za najlepší prvý film, najlepšiu kameru, Cenu zahraničných kritikov a Cenu za najúspešnejší maďarský film v kinách v roku 2003 na 35. Maďarskom filmovom týždni 2004.
Kontroll (Maďarsko, 2003, 105 min.)
Réžia: Antal Nimród. Scenár: Jim Adler, Antal Nimród. Kamera: Gyula Pados. Hudba: Neo. Hrajú: Sándor Csányi, Zoltán Mucsi, Csaba Pindroch, Sándor Badár, Zsolt Nagy, Bence Mátyási, Gyözö Szabó, Eszter Balla, Lajos Kovács, György Cserhalmi, Zsolt László, Balázs Mihályfi
DVE TVÁRE VERY DRAKE
Londýn, rok 1950.Vera Drake žije s manželom Stanom a s dospievajúcimi deťmi Sidom a Ethel. Nie sú bohatí, ale tvoria šťastnú a blízku rodinu. Vera upratuje domy, Stan je opravárom v bratovej garáži. Sid sa učí za krajčíra a Ethel pracuje v továrni, testujúcej žiarovky. Ale dobroprajná Vera má aj vedľajšiu činnosť, ktorú tají pred ostatnými: bez nároku na peniaze pomáha mladým ženám ukončiť ich neželané tehotenstvo. Keď je jedno z dievčat po vykonaní potratu urýchlene prevezené do nemocnice, policajné vyšetrovanie vedie k Vere. Jej svet sa úplne zrúti... Režisér povedal: "Nie je na mne, aby som objasňoval Veru Drake. Morálne dilemy mojich filmov hľadajú odpovede na otázky a nie je jednoduché ich rozriešiť. A je na každom z nás konfrontovať tieto problémy s otvorenou mysľou a bez straty nášho porozumenia." Film získal Zlatého leva za najlepší film na MFF v Benátkach 2004 a Imelda Staunton Volpiho pohár za najlepší herecký výkon.
Vera Drake (Veľká Británia/Francúzsko/Nový Zéland, 2004, 126 min.)
Réžia: Mike Leigh. Scenár: Mike Leigh. Kamera: Dick Pope. Hudba: Andrew Dickson. Hrajú: Imelda Staunton, Phil Davis, Peter Wight, Alex Kelly, Daniel Mays, Adrian Scarborough, Heather Craney, Eddie Marsan