PROFIL: VINCE VAUGHN |
PROFIL: VINCE VAUGHN |
V Hollywoode existuje Frat Pack - neoficiálny a neorganizovaný, ale pre veci znalého diváka dobre viditeľný herecký spolok komikov, hrajúcich v podobnom type bláznivých komédií, často v rôznych kombináciách v jednom filme, majú zhruba rovnaký vek, nie sú odkázaní na "Saturday Night Live", sú draví, ale nie bezcharakterní, blázniví, ale málokedy záchodoví, je ich šesť (ani zďaleka to však nemusí byť konečné číslo), ešte nikdy nehrali všetci v jednom filme a neoficiálnym vodcom svorky je najúspešnejší z nich, Ben Stiller. Ten ako kamarát (a aj preto, že v Hollywoode by ho to samotného nebavilo), v podstate každému z nich v ich začiatkoch nejakým spôsobom dohadzoval roličky vo filmoch, často práve v tých, na ktorých sa podieľal ako režisér, herec, producent alebo to všetko dokopy. Okrem bratov Owena & Lukea Wilsonovcov sem patrí Jack Black, Will Ferrell a skupinu uzatvára Vince "Mr. Sunshine" Vaughn.
VIZITKA
Celým menom: Vincent Anthony Vaughn
Dátum a miesto narodenia: 28.3.1970, Minneapolis, Minnesota, USA
Poznámka: Takmer dvojmetrový Vaughn si divákov rokmi získal pracovitosťou a tým, že sa nebojí a nehanbí urobiť si zo seba srandu. Ale dodnes je mnohým divákom mierne nesympatický už na prvý pohľad, ktorým sa tak často zvykne aj v dnešnej dobe mrhať, a zatiaľ nemá svoj typický trademark (snáď len neodolateľne prihriaty smiech, ale to je málo). Na rebela je dnes už príliš málo rebelský, nie je ani komikom v klasickom zmysle sova a za charakterného herca zrejme nikdy nebude pokladaný niekto, kto je súčasťou Frat Packu.
Vince Vaugh nie je zatiaľ vo svete filmu hviezdou, to určite nie, nič v zlom. Účinkoval už v niekoľkých, pomerne po dramatickej stránke náročných, kvalitných príbehoch (Poprava), ktoré ale nemali veľký komerčný úspech. Naopak, účinkoval i vo filmoch, s ktorými sa kritika bohvieako nekamarátila, ktoré mali ohromný komerčný úspech (Stratený svet: Jurský park II), ale - pri všetkej úcte - určite toľko nezarábali kvôli nemu. Bol iba "iba" korením, bez ktorého by sa tie príbehy boli zaobišli (alebo by ich proste casting bez problémov obsadil inými kandidátmi). Ťažko by sme napríklad v jeho filmografii hľadali taký film, ako Narkotiká s Rayom Liottaom, kde sa herec zásadným spôsobom pričinil o to, aby scenár, ktorý ho zaujal, ale ktorý nezaujal nikoho iného, dokázal len svojimi silami a schopnosťami pretlačiť do štádia výroby aj na úkor svojich finančných požiadaviek...
V detstve Vaughn potvrdil, že talentované deti, ktorým nerobí problém naučiť sa školskú látku, mávajú problematické až agresívne správanie. Nezvládali ho učitelia, ani rodičia Vernon & Sharon Vaughnovci, o dvoch starších sestrách ani nehovoriac. Učenie ho nebavilo, namiesto neho sa opitý potuloval so svojou bandou po ulici a robil problémy. Naozaj problémy, počas jednej "akcii" ho polícia nielenže zatkla, to sa stáva, ale predtým si ho ešte podala, keďže mladý Vincent sa nesprával práve ako mamičkin poslušný synáčik. Postupne sa ale čoraz častejšie nachádzal v divadle. Od Broadway bol síce ďaleko, ale aj transvestita v "Chorus Line" bol lepší ako drôtom do oka. Po tom, čo si na konto pripísal reklamu na auto, presťahoval sa z Chicaga do lukratívnejšieho Los Angeles, kde našiel uplatnenie v seriáloch (teenagerská TV kriminálka Jump Street 21 mu pre jeho problematickú mladícku povahu zrejme sadla). Úspech ale stále nikde. A najbližších desať rokov sa to bohvieako zmeniť k lepšiemu nemalo.
S celovečerným filmom začínal v roku 1991 kúskom Marka Rydella For the Boys (a televíznym Lies of the Heart), ale ľady sa pohli až neskôr, keď mu jeho kamarát a zároveň herec a scenárista v jednej osobe, Jon Favreau, najskôr dohodil vedľajšiu rolu v športovej dráme Rudy (1993) a v roku 1996, kedy Vinceovi tiahlo na 26, mu Favreau napísal na jeho veľké telo part Trenta Walkera a Swingers Douga Limana, lebo o tomto filme je reč, mali úspech. V ´97-om si zahral dokumentaristu, v skutočnosti však sabotéra v temnom Stratenom svete: Jurskom parku II. Aj keď kritika nebola nadšená, Vaughnov sympaťák (netradičná vec u tohto herca!) Nick Van Owen, snažiaci sa so skupinkou ďalších dobrodruhov (Jeff Goldblum, Julianne Mooreová) na zdivočenom ostrove Isla Sorna (Isla Nublar bol v jednotke) zachrániť dinosaurov pred bezcharakterným skomercionalizovaním, patril k tým sviežejším nápadom filmovej adaptácie Crichtonovho románu.
V roku 1998 sa spoznal s režisérom Davidom Dobkinom (ktorý ho o sedem rokov neskôr režíroval v úspešnej fratpackovej letnej komédii Ako uloviť družičku) v Niet úniku aka Clay Pigeons. Toho roku si zahral aj v dvoch filmoch, zaslúžiacich si väčšiu pozornosť a v obidvoch sa stretol s krehkou herečkou Anne Hecheovou, s ktorou keď sa objavil v spoločnej scéne, ešte viac bila do očí jeho veľkosť - Psycho a Poprava. V pomerne bombastickom castingu kuriózneho farebného remakeu Hitchovho klasického filmu sa vynímal už tým, že hral Normana Batesa. Scenár predpisoval sympatického, aj keď pod nadvládou vlastnej matky trpiaceho majiteľa neprosperujúceho motela, v ktorom sa odohrá séria tajomných vrážd. Vaughn však, aby sme s pravdou vyšli definitívne von, nie je práve ideálnym predstaviteľom sympatických chlapíkov. Je to hora mäsa, ktorá sa namiesto usmievanie škľabí. Psycho vybuchlo, čo si budeme nahovárať, a veruže dobre mu tak. Poprava išla u nás priamo do požičovní, ale bola o niekoľko tried kvalitnejšou a dramatickejšou aj bez toho, aby sa v nej odohrávali vraždy v sprchách. Traja kamaráti sa v Thajsku dostanú do problémov s omamnými látkami, ale odskáče si to len jeden z nich (Joaquim Phoenix). Dráma z produkcie Fincherovej a Senovej Propagandy a v réžii Jospeha Rubena ponúkla zaujímavé herecké príležitosti pre všetkých, ale najväčšiu, na slobode neutíchajúcim pocitom zodpovednosti trpiacemu, Vaughnovmu Sheriffovi. Dráma o rozhrešení a zodpovednosti za svoje činy rozhodne patrí k tým Vaughnovým zriedkavým filmom, ktoré kritika po celom svete zvykne obecne považovať za silné.
Po roku (vynúteného? znechuteného?) oddychu, narušeného len nikým nevideným filmom A Cool, Dry Place Johna N. Smitha, sa Vaughn vrátil. Nie ani tak spoluprácou s režírujúcim hercom Dwightom Yoakamom na jeho South of Heaven, West of Hell, ale skôr so šialencom z Indie menom Tarsem Singh. V jeho psychopatickej Cele (nemýliť s drámou s Geneom Hackmanom) si zahral vedľajšiu postavu agenta FBI, pátrajúceho v časovej tiesni po žene unesenej sériovým vrahom (Vincent D´Onofrio), do ktorého mozgu prenikla psychiatrička s tvárou Jennifer Lopezovej. Predstavy filmárov o tom, čo sa deje v hlave sériového vraha a ako to tam vyzerá, nemali konca kraja, Vinceovi však prischli pasáže, odohrávajúce sa v nezaujímavej realite. Cela bola kontroverzná a jej prijatie divákmi aj kritikmi také aj onaké a lepšie na tom nebol ani ďalší prepadák Johna Travoltu Malý svedok (ten bol na rozdiel od Cely ale už aj nudný). O čosi lepšie fungovala Špičková finta, kde stelesnil podvodníka, čo by nebolo nič zaujímavé, ale spolupráca s fenomenálnym Edom Harrisom nezvykne bývať na zahodenie pre žiadneho mladého, viac-menej ešte stále začínajúceho herca. Po rokoch ticha sa Vince vrátil k Favreauovi; v Made, ktorý Jon už aj režíroval, si Vaughn nielenže zahral, ale ho už aj produkoval. Naviac došlo k prvému stretnutiu s Frat Packom, keď sa mihol v streštenej komédii Bena Stillera Zoolander. V nej sa predstavil (aj keď mu rola nepredpisovala ani jedno slovko) ako nie práve dva krát inteligentným dojmom pôsobiaci brat modelu Dereka (Stiller) Luke Zoolander, pracujúci s otcom (Jon Voight) a mladším bráškom v bani.
2003 bol síce rok, počas ktorého sa znova stretol s Frat Pack (Ferrell + Luke Wilson), ale Old School si diváci veľmi nevšímali, detto ostatné projekty toho roku. Všetko si však Vaughn vynahradil už rok nato a hneď trojitou spoluprácou s Frat Pack. Hral titulného gaunera Feldmana v celovečernej adaptácii krimi buddy seriálu Starsky a Hutch, kde po ňom išla dvojica nepodarených policajtov (Stiller & Owen Wilson). Správar, v ktorom si zahral vodcu konkurenčnej televíznej svorky s numerom 3, ktorý Rona síce nenávidí aj na konci, ale po scéne s medveďmi (no vážne, s medveďmi) je ho schopný rešpektovať a podať mu ruku, u nás išiel rovno do požičovní, ale v USA mal veľký úspech a mimo Owena sa v ňom aspoň mihli všetci Fratpackári. Vrcholom toho roku bola Vybíjaná, v ktorej Vaughnovi ponúkol Stiller netradičnú rolu sympatického ústredného hrdinu (aj keď pomerne skrachovaného) a on sám si netradične zahral namakaného sliziaka v bitke o telocvičňu pomocou takmer zabudnutého športu, obľúbeného hlavne na základnej škole.
Vaughn sa nechystá preradiť na nižšiu rýchlosť a všetko zatiaľ napovedá tomu, že diváci si ho začínajú postupne všímať a že jeho meno nebude na plagátoch už len z povinnosti, ale snáď už aj ako určitá záruka kvality. Limanovi Pán & pani Smithovci mali závratnú tržbu kvôli výbušnému páru Jolieová / Pitt a Vaughn tu hral len vedľajšiu rolu Eddieho, ale akákoľvek účasť na takomto hite zvádza producentov k predstave, že sa tak udialo možno tak trošku aj na základe herca v dôležitej podpornej úlohe. Buď cool, voľné pokračovanie adaptácie knižky Elmorea Leonarda Chyťte ho! a ďalší film s Travoltom, prepadli. Vaughn si ale rýchlo zahral v hite Ako uloviť družičku. Ten práve prichádza do našich kín a už je to jasné - Vaugh tu nehrá žiadnu vedľajšiu rolu, ale stvoril jednu z najnepravdepodobnejších a pritom skvele fungujúcich dvojíc Frat Packu - s blondiačikom Owenom Wilsonom. Za rolu zobral "iba" tri milióny dolárov. Má rád aj televíziu, či už sa jednalo o účinkovanie v show Dennisa Millera, Rosie O´Donnellovej alebo Ellen DeGeneresovej, prepožičanie jeho hlasu Lokimu v kreslenom seriáli o Herkulesovi a zasexoval si v meste.
Vince Vaughn začína byť pomaly, ale iste, sympatický. V Amerike určite, tu na Slovensku máme Frat Pack zatiaľ pomere na háku, snáď s výnimkou Fockera Stillera. Je mi blízky tým, že dôverne pozná ten pocit, keď niečo robíte s úprimnosťou a napokon si vyslúžite výsmech, alebo "len" nepochopenie. Vaughn sa zakaždým otrepal a pokračoval v ceste. Myslím, že horšie to už nebude.
Filmografia:
2005 Ako uloviť družičku (Wedding Crashers)
Buď cool (Be cool)
Pán & pani Smithovci (Mr. & Mrs. Smith)
Thumbsucker
2004 Other Side of Simple
The Sky Is Green
Starsky & Hutch
Vybíjaná: bež do toho na plné gule (Dodgeball: A true Underdog Story)
Správar: Legenda o Ronovi Bergundym (Anchorman: The Legend of Ron Burgundy)
2003 Blackball
I Love Your Work
Old School
2002 Dust: An Extraordinary Correspondence
2001 Malý svedok (Domestic Disturbance)
Made
Zoolander
2000 Cela (The Cell)
Špičková finta (The Prime Gig)
South of Heaven, West of Hell
1998 Niet úniku (Clay Pigeons)
Poprava (Return to Paradise)
Psycho
Vášeň a zrada (A Cool, Dry Place)
1997 Kobylky (Locusts)
Stratený svet: Jurský park (The Lost World: Jurassic Park)
1996 Just Your Luck
Swingers
1994 At Risk
1993 Rudy
1991 For the Boys
Lies of the Heart