NEZNÁMY - ZNÁMY: ALEXANDER SOKUROV |
NEZNÁMY - ZNÁMY: ALEXANDER SOKUROV |
„Chápem čas v jeho celistvosti – ako prítomný priebehový čas. Musím sa nachádzať v jeho vnútri, stať sa súčasťou umeleckého priestoru, rozmanitého a zároveň nedeliteľného architektonického celku. Žiadne detaily – iba jedna jednoduchá panoráma.“
Alexander Nikolajevič Sokurov
Úvodný citát tohto ruského režiséra, nasledovníka velikána ruskej kinematografie Andreja Tarkovského asi najlepšie vystihuje jeho prístup k filmovému umeniu, histórii a životu ako takému. Túto myšlienku doslova pretransformoval na filmové plátno, keď v roku 2002 nakrútil svoj doteraz celosvetovo najznámejší film, 95 minútovú prechádzku históriou „matičky Rusi“, Ruská archa (Ruskij kovčeg, 2002). Na tomto filme by možno nebolo nič nezvyčajné, keby nebol nakrútený v jednom jedinom zábere. Bez akýchkoľvek strihov, bez dodatočných úprav obrazu. Keď si pozriete túto 300 ročnú púť časom a históriou jednej zo svetových veľmocí, zažijete tento film v prítomnom priebehovom čase. Bez minulosti, či budúcnosti, len v plynúcej prítomnosti.
Alexander Nikolajevič Sokurov sa narodil 14. júna 1941 v dedinke Podorvika v Irkutskej oblasti na Sibíri. Jeho otec, veterán Druhej Svetovej vojny, sa spolu so svojou rodinou často sťahoval z miesta na miesto. A tak Alexander strávil svoje detstvo v Poľsku, dospievanie v Turkistane. Po skončení strednej školy odišiel na vysokú školu do mesta Gorki, tretej najväčšej ruskej metropole. Tam počas štúdia na univerzite začal pracovať v televízii ako asistent réžie. V nakrúcaní televíznych filmov pre televíziu v Gorkom pokračoval až do roku 1975, keď odišiel do Moskvy. V Moskve bol prijatý na katedru dokumentaristiky Štátnej filmovej školy VGIK, pod vedením Alexandra Zgurida. Talentovaný Alexander Sokurov tam na štúdium získal prestížne Eisensteinovo štipendium, a záujem o jeho tvorbu prejavil aj jeho budúci blízky priateľ a mentor Andrej Tarkovskij. Keď bol jeho diplomový film Osamelý hlas človeka (Odinokij golos čeloveka, 1978) odmietnutý komisiou ako príliš negativistický a pesimistický, bol to práve Tarkovskij, ktorý sa postavil na jeho obranu, aj keď on sám sa netešil priazni mocných tej doby. Po skončení štúdií na VGIK-u sa presťahoval do Leningradu (dnešný Petrohrad), kde sa spoločnosť Lenfilm stala jeho filmárskou základňou. Sokurov takmer celé osemdesiate roky strávil bojom za svoje filmy, ktoré boli odmietané, zakazované ba dokonca ich negatívy na príkaz vtedajších straníckych predstaviteľov úmyselne ničené. Osamelý hlas človeka, jeho diplomový film, uzrel svetlo kinosál až deväť rokov po jeho nakrútení (v roku 1987) na filmovom festivale v Locarne, kde zožal nadšené ovácie filmovej kritiky a domov si odniesol cenu Bronzového Leoparda. Osamelý hlas človeka, Sokurovov celovečerný debut rozpráva príbeh na motívy literárnych diel Andreja Platonova. Príbeh takmer až duchovne popisuje cestu bolestivého znovuzrodenia mladého Nikitu (A. Gradov), ktorý vo svojom srdci nesie všetku bolesť občianskej vojny. Jeho čisto ľudskú lásku k Ľube (T. Goriačeva) a strastiplnú cestu týchto dvoch hlboko morálnych a veľmi osamelých ľudí k sebe. Vo svojom debute sa Sokurov zaoberal hlavnou témou svojej budúcej tvorby – tragickou rozorvanosťou človeka medzi jeho telom a dušou. Cítil, že jeho umeleckým poslaním je pokračovať v tejto ruskej literárnej tradícii. Film Sokurov venoval Andrejovi Tarkovskému, za jeho morálnu podporu v ťažkých časoch, keď musel za svoje filmy bojovať.
V roku 1988 vzniká prvý diel jednej z jeho trilógií, pod názvom Dni zatmenia (Dni zatmenija, 1988). Tak ako jeho predošlé filmy, aj tento čerpá inšpiráciu z literárnych diel. Tentokrát sú to bratia Arkadij a Boris Strugackí a ich román Miliarda rokov pred koncom sveta. „Dni zatmenia nie je filmovým prepisom románu, ale úplne nezávislým filmovým dielom majúcim svoju vlastnú hodnotu. Je dôležité podotknúť, že hlavnou ideou literárnej predlohy je myšlienka, ako je ťažké pre kreatívnu osobu žiť vo svete totalitárnej mentality, pod neustálym obrovským tlakom zhora. Túto ideu si Sokurov osvojil a presunul ju do úplne inej situácie“, povedal na margo Dní zatmenia autor jej literárnej predlohy Boris Strugackij. Hlavná postava filmu má s knihou spoločné len meno – Dimitrij Malianov (Alexej Ananišnov). Preňho koniec sveta už nastal. Ocitá sa v cudzom podnebí, vo svete cudzej reči a zvykov. Učí sa nebyť prekvapený násilím páchaným na okolitých ľuďoch a na ňom. Aby prežil rozpráva sa s mŕtvymi, krotí a kŕmi exotické plazy a stretáva anjela v podobe dieťaťa.
Druhý kruh (Krug vtoroy, 1990) je akýmsi voľným pokračovaním Dní zatmenia. Ak piesočná krajina bola v Dňoch zatmenia pustá a nehostinná v Druhom kruhu je ešte viac. Nachádza sa síce v inom klimatickom pásme tej istej krajiny, no obidve nesú viac než spoločné črty – svet po konci sveta. Hrdinom je ten istý cudzinec rovnakého mena Dimitrij Malianov (tentokrát ho zahral iný herec, Piotr Alexandrov). Prichádza aby splnil svoju úlohu – pochoval svojho mŕtveho otca a postaral sa o jeho chabé dedičstvo. Táto meditácia nad smrťou vlastného otca slúži aj ako metafora na byrokratickú chorobu a duševnú degradáciu moderného Ruska, krajiny zomierajúcej na neznámu chorobu. Sokurov ju nazýva „rakovinou na duši krajiny“. Názov filmu odkazuje na druhý kruh pekla popísaný v Božskej komédii Dante Alighieriho.
Záverečným dielom tejto trilógie je Kameň (Kameň, 1992), ďalšia meditácia, tentokrát na tému života po smrti. Podľa režiséra je to „silne lyrický film kvôli jeho špeciálnej „komornej“ atmosfére a skromnosti emócií: tiché intonácie, neustály smútok a pocit hlboko tragickej podstaty ľudského života. Kameň nie je filmom, ktorý si bude hľadať svoje publikum: jeho hlas je príliš tichý. Tento film si nájde publikum iba vtedy, keď ho publikum samo bude hľadať“. Kameň je o stretnutí mladého domovníka opusteného panského sídla (opäť stvárnený Piotrom Alexandrovom), ktorý stretáva starého muža s čudným správaním. Je to bývalý obyvateľ tohto chátrajúceho sídla, ktorý sa vráti zo záhrobia. Iróniou a smútkom tohto filmu je fakt, že tento transcendentálny cudzinec, ktorý tam kedysi žil osamelým životom pustovníka, až teraz túži po kontakte s ostatnými ľuďmi, zatiaľ čo mladý domovník to odmieta. Kameň je o stretnutí toho, kto zanecháva kultúrne dedičstvo a toho, kto ho prijíma.
Matka a syn (Mať i syn, 1997) je ďalšou z jeho filmových básní. Inšpiráciou mu bol nemecký maliar Caspar David Friedrich. Nejde tu ani o príbeh, ale skôr emócie, ktoré vyvolávajú obrazy. Matka a syn je jednoduchým príbehom duchovnej lásky syna (Alexej Ananišnov) a jeho smrteľne chorej matky (Gunrun Geyer), o ktorú sa stará v posledných dňoch jej života. Je jej tak oddaný, že odmieta prijať jej osud - istú smrť. V domčeku ďaleko od ruchu civilizácie sa jej prihovára, nosí ju na prechádzky do krásnej, nepoškvrnenej až rozprávkovej prírody. Vo filme je veľmi málo dialógov. A ak sú, tak sú vyslovované vzdychmi a tlmenými šepotmi. Príbehom je tu obraz samotný. Kamera, maľujúca príbeh používa špeciálne, ručne maľované filtre a zdeformované šošovky kamery a rôzne zrkadlá aby postavy doslova sploštila oproti ich obklopujúcej prírode. Sokurov tým vytvára hmlistú, tlmenú vizuálnu štruktúru, ktorá dáva tomuto melancholickému príbehu nezvyčajnú intimitu a silu.
Žalospev Matka a syn je prvým dielom v ďalšej zo Sokurovových plánovaných trilógií, tentokrát na tému drámy medziľudských vzťahov. Pokračovaním je podobenstvo Otec a syn (Otec i syn, 2003). Nemá ani začiatok ani koniec. Nedáva nám žiadne časové ani priestorové body, aby sme sa vedeli zorientovať. Film sa začína a končí snom. Otec (Andrej Šetinin) a syn (Alexej Nejmyšev) žijú spolu v podkrovnom byte. Odkedy ich manželka a matka zomrela, žijú roky sami, v ich vlastnom svete plnom spomienok a každodenných rituálov. Niekedy by sa mohlo zdať že sú bratia. Niekedy, milenci. Syn kráča v šľapajach svojho otca a chce sa stať, tak ako on vojakom. Jeho priateľka žiarli na jeho blízky vzťah s otcom. Otec vie, že všetci synovia musia jedného dňa začať žiť svoj vlastný život, no napriek tomu sa s tým nevie zmieriť. Nedokáže si svoj život bez syna predstaviť. Otec vie, že by možno mal prijať prácu v inom meste, možno si nájsť novú manželku. Ale kto potom zostane, aby upokojil syna sužovaného strašnými nočnými morami? Film sa stretol u novinárov na festivale v Cannes v roku 2003 s mnohými homoerotickými interpretáciami. Na ne Sokurov promptne reagoval krátkou prednáškou na tému „oplzlých myšlienok dekadentného Západu“, a vysvetlil, že mu vo filme nešlo o telesno, ale o duševnú, nadpozemskú stránku vzťahu otca a syna. „Ich láska je takmer až mytologicky cnostná. Takéto niečo v reálnom živote neexistuje. Je to rozprávkový konflikt.“, objasňuje režisér vzťah dvoch hlavných postáv.
Trilógiu rodinných vzťahov by mal zavŕšiť jeho budúci projekt, Dvaja bratia a sestra.
Sokurovove filmy nie sú v žiadnom prípade filmy pre bežného diváka. Ten by sa pri ich pozeraní pravdepodobne unudil k smrti. Používa veľmi dlhé statické zábery, prirodzené ruchy v kombinácii s hudbou, minimum dialógov. Kombinuje dokumentaristické postupy s postupmi hraných filmov. V jeho filmoch sa objavujú profesionálni herci spolu s nehercami. Vykresľuje charakterové portréty svojich postáv, ich sužovaných duší. Častokrát je jeho filmový rukopis prirovnávaný k rukopisu jeho mentora Andreja Tarkovského. Možno že sa ich postoje zdajú byť rovnakými, no ich vnútorné svety sú odlišné. Obidvaja sú „duchovnými“ filmármi v tom zmysle, že ich umenie sa zaoberá hlbokými myšlienkami ľudskej existencie a hľadá spôsoby ako na filmovom plátne zobraziť „vnútorné reality“ svojich hrdinov. No práve v týchto „vnútorných realitách“ sa ich postoje rozchádzajú. V Tarkovského filmoch sú duše hlavných postáv ťažené. No v každom svojom filme sa režisér pokúša zbaviť tieto duše tlaku, oslobodiť ich. Jeho filmy sú o snahe smerujúcej k duševnému oslobodeniu. Sokurov, na druhej strane, vo svojich filmoch dáva jasne najavo, že táto ťažoba sužujúca ľudskú dušu sa len tak ľahko, ak vôbec, nedá odstrániť. Postavy sa málo, alebo vôbec nepokúšajú oslobodiť sa a bojovať proti tejto duševnej ťažobe. Jeho kinematografia je kinematografiou vyjadrenia práve tohto stavu duševného útlaku.
Alexander Sokurov je neobvyklým zjavom v súčasnom filmovom svete. Iba zopár režisérom sa v 100 ročnej histórii kinematografie podarilo na filmovom plátne tak verne zobraziť vnútorný duševný svet a spirituálne zážitky. Sokurov sa svojimi dielami zaradil medzi takých velikánov ako boli Ingmar Bergmann, Robert Bresson, Sergej Paradžanov, alebo Andrej Tarkovskij.
Popri masovej produkcii filmového priemyslu sú jeho filmy akýmisi duchovnými ostrovmi v dnešnom uponáhľanom svete. Medzi jeho oddaných fanúšikov patria také osobnosti ako Paul Schrader (scenárista Martina Scorseseho) alebo aj samotný Martn Scorsese. Sokurovove filmy sú často krát, bez dodatočných historických a literárnych znalostí, ťažko pochopiteľné. Avšak netreba sa jeho filmov báť. Divák by sa mal na chvíľu zastaviť, otvoriť sa, a venovať pár hodín svojho života objavovaniu krivolakých zákutí ľudskej duše.
„Nemali by sme sa báť ťažkých filmov, nemali by sme sa báť nebyť zabávaní. Divák platí vysokú cenu za film. Nie však v peniazoch. Diváci filmom strávia svoj čas, kus svojich životov – hodinu a pol až dve hodiny. Zlý, agresívny film zoberie ľudstvu čas niekoľkých storočí.“
Alexander Sokurov
mrvertigo