PROFIL: M. NIGHT SHYAMALAN |
PROFIL: M. NIGHT SHYAMALAN |
Hlboko veriaci Manoj Nelliyattu Shyamalan (* 6. 8. 1970, India) už ako dieťa nakrútil desiatky krátkometrážnych filmov. Tie teraz s úsmevom a heslom „Všetci sme nejako začínali“ umiestňuje ako bonusy na DVD svojich dnes už unikátne úspešných celovečerných projektov financovaných najväčšími hollywoodskymi štúdiami. Keď vyrástol, nakrútil jeden malý film (Praying with Anger - 1992), potom ďalší malý film (o chlapcovi, ktorý po dedkovej smrti hľadá Boha – Wide Awake) a potom to prišlo - v roku 1999 sa stal 29ročný ročný Night (túto ľahko vysloviteľnú prezývku dostal na vysokej škole) slávnym po celom svete.
Rok 1999 bol extrémne silný na zaujímavé filmové zážitky. Premiéru mala Zelená míľa, Matrix, nové Hviezdne vojny, celovečerný South Park a rodinný Myšiak Stuart Little (ku ktorému Night napísal scenár). Kto by povedal, že jedným z komerčne najúspešnejších filmov roka sa stane duchárska historka neznámeho mladíka s indickými koreňmi, inak ale zaprisahaného obyvateľa Philadelphie (mnohé jeho filmy sú s ňou nejakým spôsobom zviazané)? Hoci pochádza z dobre situovanej doktorskej rodiny, dal sa na filmy. Zato môže ďakovať matke, ktorá nesúhlasila s manželom, že ich syn musí zákonite kráčať v šľapajach bielych plášťov a ako malému mu darovala kameru. Od tej sa už neodtrhol a do premiéry jeho najnovšieho filmu (Lady in the Water, 2006) mu to vychádzalo.
Tá duchárska historka sa volá pravdaže Šiesty zmysel a okrem stámiliónovej tržby sa stala držiteľom šiestich oscarových nominácií vrátane kategórií Film a Scenár. Okrem šokujúcej záverečnej pointy, výbornej atmosféry a objavu detského herca Osmenta, momentálne slávneho vďaka pijatike a drogám, sa snímka môže pochváliť tým, v takej umiernenej polohe ukázala dovtedajšieho akčného borca Brucea Willisa. Príbeh o smutnom psychiatrovi (Willis), ktorý nachádza zmysel života vo svojom novom detskom pacientovi sa stal obľúbeným do takej miery, že sa svojho času zaradil po bok Titanicu, ďalšieho filmu, v ktorého súvislosti sa vzhľadom k okolnostiam absurdne hovorilo ako o kandidátovi na voľné pokračovanie. To začalo a skončilo Osmentovou otázkou „A čo by som v ňom hovoril, vidím mŕtve zvieratá?“.
V roku 2000 (Shy, ako ho fanúšikovia volajú, si vždy dával s nakrúcaním načas) nakrútil fascinujúceho polámaného Vyvoleného, ďalší mysteriózny thriller s Willisom, tentoraz ale s komplexnejšou, viacrozmernou zápletkou. Shyamalan bol odjakživa nadšený komiksový fanúšik a Unbreakable je akousi komiksovou Bibliou, či Matkou fenoménu kreslených obrázkov (Spoiler: v komiksoch často bývali úhlavní nepriatelia v minulosti dobrými priateľmi). Hrdinom je smutný muž v stredných rokoch (Willis), ktorý ako jediný prežije drastickú vlakovú nehodu a nakontaktuje sa naňho čudný, zdravotne ťažko postihnutý obchodník s drahými komiksami Elijah Price (Samuel L. Jackson). V pomaly sa odvíjajúcom deji je priestor pre sústredené herecké výkony (vrátane detských – čím Night kráča v šľapajach iného detského režiséra, Spielberga, inak svojho vzoru, na ktorého žiadosť bol svojho času jedným z asi milióna ľudí na Zemi, ktorí pre Stevena písali Indyho 4), uhrančivú atmosféru, nečakané konce, dlhé zábery a dych vyrážajúce scény (David Dunn v pršiplášti vychádza medzi ľudí do metra a „nasáva hriechy“; Davidov syn vs. doma držaná pištoľ). Hoci snímka (Shy ju pokladá za štátnicu, kým Zmysel bol v jeho očiach maturitou) nezarobila toľko peňazí ako sa očakávalo, niektorí ju majú radšej, keďže je ešte tichšia a pritom strhujúcejšia a je o dobe, v ktorej všetci žijeme, o dobe, v ktorej viac ako kedykoľvek predtým potrebujeme veriť v hrdinov. Na otázku, či je to začiatok plánovanej trilógie Shy tajnostkársky, ako to vie len on, odpovedal: „NIE, ale nie znamená nie teraz a nie nikdy“.
Jeho ďalší film k nám prišiel v roku 2002 a stali sa nimi Znamenia (Signs), jeho najmenej chladný projekt – psychologicky vyhrotená záležitosť rodiny zabarikádovanej počas mimozemskej invázie na farme v poli. Strhujúci komerčný hit opätovne potvrdil Nightov dar na budovanie dusnej atmosféry zo strachu z neznáma (brilantná scéna, v ktorej Graham Hess v noci iba s baterkou skúma šuchotavé kukuričné pole) a občasného šoku (nezabudnuteľné domáce video). Vďaka tomu, že sa snaží čo najviac oddialiť stretnutie Dobra so Zlom a straší prostredníctvom náznakov, býva prirovnávaný k Alfredovi Hitchcockovi. Znamenia sú intímnou verziou klasickej Wellsovej Vojny svetov (podobne „civilne“ na to išiel o pár rokov neskôr Spielberg v rovnomennom sci-fi trháku). Je to príbeh o viere a nádeji. Jeho titulným hrdinom je kňaz, ktorého výborne stelesnil podobne ako Night rodinne založený a hlboko veriaci katolík Mel Gibson (keby mal niekto námietky voči propagandisticky napísaného profilu nech vie, že Kučera je teoreticky luterán a prakticky ateista). Bruce Willis, ktorý vyhlásil, že by s Nightom nakrúcal do smrti, zostáva mimo hru. Shyamalan sa na prvý pohľad v Znameniach odpútal od šokujúcich koncov, ale je to iba uhol pohľadu; vari nečakane do seba zapadnúce retrospektívy s kňazovou manželkou nie sú dostatočným prekvapením, ktoré v nás rozozvučí otázky o tom, či je všetko v živote dopredu napísané vyššou mocnosťou, alebo máme svoje životy vo vlastných rukách, činoch, snoch a rozhodnutiach? Existujú náhody?
Shy odjakživa rád stelesňoval podporné úlohy vo vlastných filmoch: doktor obviňujúci chlapcovu matku z týrania; potenciálny drogový díler na štadióne, kde ho šacuje sám Willis osobne; tajomný muž, ktorý sa po bravúrnej scéne s „mimozemšťanom uväzneným za dverami“ rozumne odsťahuje do chalupy k jazeru; strážca parku, ktorého vidíme len v odraze a najnovšie ježišovský spisovateľ. Mnohí ho za to obviňujúc z absolútnej namyslenosti, faktom ale je, že ako herec je sympatický a ak má pocit, že raz v budúcnosti môže bez výčitiek svedomia obsadiť titulnú rolu, nech sa páči.
Osada (The Village, 2004) bola kvalitne herecky obsadená (Weaverová, Phoenix, Brody, Gleeson, Hurt), ale prvý raz sa ukázalo, že Shyamalan nie je stopercentnou zárukou úspechu. Mnohí sa dodnes zhodujú na tom, že najväčšia chyba bola v reklame, ktorá avizovala horor o skupinke ľudí v zovretí strašidelných lesov. Fascinujúca „dráma z 19. storočia“ oplýva nepokojne odťažitou atmosférou, brilantnou kamerou (hra s červenou a žltou farbou, sychravý jesenný les), strašidelnými zvukmi v nočnom lese a scénami, na ktoré sa nezabúda („nôž“, Ivyno stretnutie v lese s Tým, o ktorom sa nehovorí). Ťažko povedať do akej miery je Osada hororom, zato ľahko povedať, do akej miery je príbehom lásky a utekaní pred vlastnými hriechmi.
No a teraz tu máme Lady in the Water, projekt omnoho kontroverznejší ako beztak kontroverzná Osada. Shyamalan sa netají tým, že sa jedná o rozprávku, ktorú vymyslel pre svoje deti (je ženatý so spolužiačkou Bhavnou) o správcovi bytového komplexu (Paul Giamatti) stretnúceho morskú pannu (Bryce Dallas Howardová z Osady). Shyamalan príbehu veril natoľko, že sa kvôli nemu rozhádal so svojim domovským štúdiom a odišiel do Warner Brothers Pictures. Paradoxne je ale Lady vyčítané všetko to, čo Nightovmu scenáru vyčítali ľudia od Disneyho. Treba ale povedať, že tí v čele s neslávne známym Eisnerom Nightovi nikdy príliš neverili a keď jeden z ich zamestnancov kúpil jeho scenár k Zmyslu, Eisner dotyčného vyrazil a projekt, ktorý v jeho očiach nemal šancu na komerčný ani umelecký úspech, strelil domovskému štúdiu Spyglass. Nečudo, že Shyamalan už ako „zavedený“ a „dospelý“ režisér cítil nutkanie oslobodiť sa od minulosti a vybrať sa vlastnou cestou.
Jeho filmy sú o mužoch, ktorí musia prejsť kus cesty, aby našli samých seba. Detského psychiatra Crowea musí postreliť, aby našiel vykúpenie z nešťastného manželstva s Oliviou Williamsovou. Šéf bezpečnosti Dunn sa musí zmieriť s tým, kým je a musí okúsiť zradu na vlastnej koži, aby sa z neho stal komiksový hrdina. Bývalý kňaz Hess musí s deťmi a mladším bratom (skvelý Joaquin Phoenix) prežiť mimozemskú inváziu a takmer prísť o dcéru, aby zistil, že zázraky sa možno predsa len dejú. Slepá Ivy, ktorá vidí ľudí na základe farieb, ktoré vyžarujú, sa musí postaviť vlastnému strachu z lesných strašidiel, aby sa mohla stať novou vodkyňou komunity, ktorú bude učiť v ako-takej harmónii spolunažívať s bytosťami striehnucimi „tam za lesmi“. A Cleveland Heep a jeho morská panna Story? Na tento podarený párik si už zájdite do kina. Podobne ako jeho predchádzajúce filmy, ani Dáma nebola úplne najlacnejšia. Hoci bol Zmysel komornou drámou, kde bolo technicky najnáročnejšou scénou rozbité okno, stál takmer päťdesiat miliónov dolárov. Znamenia, hoci zbavené špeciálnych efektov a len s hŕstkou masiek, stáli dokonca už sedemdesiat miliónov.
Vopred neodhadnuteľný rozprávač M. Night Shyamalan – režisér, scenárista, producent a herec – bol svojho času fenoménom, ktorého cit pre tajomnú atmosféru, prekvapivé príbehy a prácu s hercami, do ktorých by ste to nepovedali bol obdivuhodný. Po pár filmoch a subjektívnych zakopnutiach to s ním už také horúce nie je, hoci jeho meno nejaký čas ešte bude na plagátoch väčšie ako názov filmu. Diváci ale začínajú byť voči jeho osobe jemne povedané nedôverčiví. Uvidíme.